Met dat schelden op iemand die toevallig beelden maakt van een incident en die al dan niet tegen een vergoeding ergens plaatst ben ik het totaal niet eens.
Als liefhebber van circus en dieren in het bijzonder was ik zelf ook erg benieuwd hoe het incident zich heeft voltrokken. En dan ook verheugd toen die bewegende beelden er eindelijk waren.
Meestal hoef je daar niet op te wachten en staan ze er vanaf dag 1. Maar met zo weinig publiek in de tent is de kans daarop uiteraard aanzienlijk kleiner.....
Daarin ben ik niet de enige, en dat is dan weer af te lezen aan het bezoekersaantal van dit onderwerp.
Over het incident had ik (deels) een humoristisch stukje willen schrijven, maar ook serieus op willen reageren. Dat laatste maar eerst.
Het mag duidelijk zijn dat ze met de olifanten bij Krone een (groot) probleem hebben. Wellicht al langer, en is dat tevens de reden dat bij sommige voorstellingen maar één olifant in de piste komt.
Bij het houden van huisdieren, en daar reken ik in dit geval ook die olifanten toe, is het ten alle tijde essentieel dat de dieren weten wie (als mens) de leider of de baas is.
Wordt daar aan getornd door het geven van teveel vrijheid (misplaatste dierenliefde!) dan is het hek van de dam en nemen de dieren zelf die leiding over.
Dat gebeurde eerder wel in dierentuinen - bij een aangepast beleid, Emmen is of was een duidelijk voorbeeld- en doet ook bij een circus opgeld.
Afgezien daarvan kennen de dieren zelf dan ook nog een rangvolgorde. Zelfs bij een paar dieren is er nog altijd één de leider, of leidster in dit geval.
Herinner me nog goed toen een paar jaar geleden de beide in ons land reizende Duitse circussen Renz samenkwamen in Drachten om daar gezamenlijk de voorstellingen te verzorgen.
Een paar jaar daarvoor waren de vijf olifanten die er waren over de twee circussen verdeeld, uiteraard in de verhouding 2 - 3.
Ze kenden elkaar dus van vroeger, en zoiets vergeten de dames echt niet.
Toch ging het in Drachten mis: de afsplitsing van twee dieren had inmiddels een nieuwe leidster en die ging in de clinch met de chef van de andere drie.
En dus moest er één in een aparte wei teneinde de rust te bewaren.
Samen optreden was daarentegen geen enkel probleem, want op dat moment was (terecht!) iemand anders de baas!
Om bij Krone een oplossing te vinden is niet eenvoudig wanneer de verhoudingen eenmaal zijn scheefgegroeid.
De enige persoon die ik ken die daar mogelijk bij zou kunnen helpen is Sonni Frankello. Als geen ander is die in staat te analyseren wat er aan scheelt en van advies te dienen.
Maar daar zullen ze dan wel om moeten vragen, en hij zal beschikbaar moeten zijn, wat in de zomer meestal niet het geval is vanwege zijn eigen bedrijf.
Scheelt al wel dat Krone steeds meer in de richting van Platschow opereert.....

Frankello benoemde een paar jaar geleden de problemen in Emmen vlijmscherp, en wist toen zelfs al aan de hand daarvan dat het om Aziaten moest gaan.
Zonder een adequate oplossing zal het gevaar voor herhaling denkelijk steeds aanwezig blijven, nu ze eenmaal hebben ontdekt wat de mogelijkheden zijn.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dan het semi-humoristisch commentaar.
Olifanten, en met name Aziatisch dames, zijn enorme kwekdozen en kletsen het liefst de hele dag door. Voor ons onhoorbaar.
Bij Frankello werd een paar jaar geleden een poging gedaan die (ultrasone) conversatie op te nemen en uit te werken. Nooit meer iets gehoord over de resuktaten daarvan.
Dus als je bij die bewegende beelden heel goed luistert dan kun je horen dat die twee tegen die ene (die later die drukker kreeg) zeggen: Hou toch eens op het je gezwets over die Super-Maro, waarvan je beweert dat hij er alweer is.
Die ene: Nou ik weet het toch zeker, ik heb telepatisch doorgekregen dat hij vaker zou komen....
Die twee: Weet je wat, als je hem dan zo aardig vindt ga je toch lekker bij hem op schoot zitten......