Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel di mar 19, 2024 9:23 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: zo jan 05, 2020 8:25 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2011 9:00 pm
Berichten: 85
Zonet de laatste voorstelling (16uur) bijgewoond. Enkele opvallendheden:
- Anastasia Makeeva haar luchtact was ook geschrapt. Naar verluid durfde zij niet meer. Is wel te begrijpen. Deze Russin had vandaag afscheid willen nemen van haar circus bestaan. Waarschijnlijk teveel emoties bij elkaar.
- Het optreden van magician Steve Eleky was verlengd. Hij bleek ineens echt te kunnen jongleren met 6 ringen. Gezien zijn loopbaan (hij is ooit begonnen als succesvol jongleur) voor ingewijden geen verrassing, maar het deed de act wel goed!
- Comediant Freek de Jonge en zijn familie zat in dezelfde logebox als ik en genoot volop van het programma. Hij was opvallend rustig in het echt.
- De lastige 4 voudige salto van het trapeze nummer slaagde vandaag! Ik meen de vorige keer gezien te hebben dat ze de acrobaat probeerden te vangen aan zijn enkels. Dit keer zijn armen, wat mij iets minder lastig toe lijkt.
- Met het kozakken nummer ging de blonde dame niet meer onder het paard door. Zij leek er in zijn geheel niet bij te zijn.
- Tijdens de finale benoemde spreekstalmeester Fred Butter dat er niet enkel hoogtepunten waren tijdens de afgelopen serie voorstellingen en vroeg een luid applaus voor de Sky Angels. Heel goed dat hier bij stilgestaan werd. Het daarop volgende luide applaus liet de artiesten niet onberoerd. De dame van het messenwerp duo hield het niet droog. Mogelijk zijn er helaas dus nog zorgen over het duo Sky Angels uit Oezbekistan.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: zo jan 05, 2020 9:32 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2011 9:00 pm
Berichten: 85
De Telegraaf bericht in het afgelopen uur dat de oorzaak van het ongeval met de Sky Angels te wijten is aan een afgebroken tand:

https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... rama-carre

Ik weet niet of iemand van ons een abonnement heeft en de inhoud van het artikel zou willen delen hier, maar er zijn vast meer die het graag zouden willen lezen. En ja Didier, ik ben mij er van bewust dat dagblad De Telegraaf de Donald Duck is onder de kranten...


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: zo jan 05, 2020 10:39 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 13, 2014 8:32 pm
Berichten: 58
Lodewijk schreef:
De Telegraaf bericht in het afgelopen uur dat de oorzaak van het ongeval met de Sky Angels te wijten is aan een afgebroken tand:

https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... rama-carre

Ik weet niet of iemand van ons een abonnement heeft en de inhoud van het artikel zou willen delen hier, maar er zijn vast meer die het graag zouden willen lezen. En ja Didier, ik ben mij er van bewust dat dagblad De Telegraaf de Donald Duck is onder de kranten...


Geen abonnement, maar ik heb wel toegang tot het volledige artikel:

Afgebroken tand acrobaat oorzaak circusdrama Carré

Paniek in KONINKIJK THEATER CARRÉ, afgelopen vrijdag, toen abrupt een einde kwam aan de voorstelling van het WERELDKERSTCIRCUS nadat twee acrobaten tijdens hun act TIEN METER naar beneden vielen. De Russische artiesten RUSTEM en KRISTINA, alias de SKY ANGELS, werden naar twee verschillende ziekenhuizen gebracht maar hebben elkaar inmiddels weer in de armen gesloten… op de veilige intensive care van het AMC.

Vierentwintig uur nadat zij vrijdag tegen het begin van de avond in Koninklijk Theater Carré, letterlijk, uit de nok van het circus vielen, zagen Sky Angels RUSTEM OSMANOV (32) en zijn vrouw KRISTINA VOROBEVA (31) elkaar terug. Niet op tien meter hoogte, waarop zij al tien jaar hun kunsten vertonen en hun grote passie voor het circus uitvoeren, maar op de intensive care van het Amsterdamse UMC. Producent HENK VAN DER MEIJDEN was daar getuige van het emotionele weerzien van de twee, dat hem een brok in zijn keel bezorgde.

Vierentwintig uur nadat zij vrijdag tegen het begin van de avond in Koninklijk Theater Carré, letterlijk, uit de nok van het circus vielen, zagen Sky Angels RUSTEM OSMANOV (32) en zijn vrouw KRISTINA VOROBEVA (31) elkaar terug. Niet op tien meter hoogte, waarop zij al tien jaar hun kunsten vertonen en hun grote passie voor het circus uitvoeren, maar op de intensive care van het Amsterdamse UMC. Producent HENK VAN DER MEIJDEN was daar getuige van het emotionele weerzien van de twee, dat hem een brok in zijn keel bezorgde.

Een dag eerder was de paniek groot toen het, in het tot de laatste stoel uitverkochte theater aan de Amstel, voor de ogen van iedereen hoog boven de piste zo gruwelijk misging.

Van der Meijden: ,,Ik zag het achter de schermen gebeuren op een monitor waarop ik de voorstelling volg. In al die jaren van het circus – we vierden nu het 35-jarig bestaan van ons Wereldkerstcircus – heb ik het nooit eerder meegemaakt. Natuurlijk, je weet wat de risico’s zijn en wat er kan gebeuren. Maar zoals LOUIS VAN GAAL na de première al zei: ’Dit zijn zulke professionals, dit zijn topsporters’. Ze zijn zich steeds van elke seconde, van elke handeling, extreem bewust. Deze mensen zijn zo op elkaar ingespeeld, daar gaan jaren en jaren van training aan vooraf. Het is de wereldtop, en dan gebeurt het toch…’’

Direct na het ongeval werd het publiek verzocht de zaal te verlaten. Schermen werden om de twee, die aan de rand van de ring terecht gekomen waren, heen gezet.

Spannende uren

Henk: ,,Het eerste wat ik zag was dat ze nog ademden. Dat was in eerste instantie al een hele opluchting, want de klap was hard geweest. Ambulances en de traumahelikopter waren onderweg en zodra Rustem en Kristina gestabiliseerd waren, konden ze naar twee ziekenhuizen worden overgebracht. Hij naar de VU, zij naar het AMC waar de trauma-afdelingen voor ze klaar stonden. In de spannende uren daarna zou echt duidelijk worden hoe ze eraan toe waren. Het góede nieuws kwam uit de VU. Daar werd na uitgebreid onderzoek bij hem alleen een hersenschudding vastgesteld. Ongelooflijk, als je ziet van welke hoogte hij naar beneden kwam, tien meter, dat is een flat van drie verdiepingen. Hij is echt óp haar gevallen. En ze zagen dat hij een tand miste. Dat is volgens hem ook de oorzaak. Die tand brak af en daardoor viel in zijn mond de druk weg waarmee hij het bitje vastbeet waar zij aan hing. Zaterdag mocht hij het ziekenhuis alweer uit, het is een wonder, niks minder dan dat.’’

Henk en zijn vrouw MONICA VAN DER MEIJDEN-STROTMANN waren afgelopen weekend afwisselend in het ziekenhuis en in Carré, waar de geplande voorstellingen voor steeds uitverkochte zalen volgens planning doorgingen en waar de andere artiesten ook aandacht moesten hebben. Henk: ,,In het AMC is eerst geprobeerd Kristina’s verschoven nekwervels handmatig weer op zijn plek te krijgen. Vol overgave, niets dan lof voor al die mensen daar, het was ongelooflijk. Toen dat niet lukte, is meteen besloten haar nog dezelfde avond te opereren. Natuurlijk, daarna was ze enorm emotioneel en dat werd ze helemaal toen haar man een dag later op bezoek kwam. Ja, natuurlijk, tranen in de ogen bij allebei. Het had ook nog zoveel erger kunnen aflopen. Weet je, dit ongeluk is niemands schuld. Het is farce majeure en niemand valt iets te verwijten, dat heeft ook de Arbeidsinspectie geconcludeerd. Toen hij voelde dat het misging heeft Rustem, zo vertelde hij, nog in een reflex naar het koord gegrepen… misschien een honderdste seconde te laat.’’

Inmiddels slaapt hij alweer in het hotel dat de afgelopen weken alle circusartiesten onderdak bood en zondagavond werd bekend dat Kristina maandag of dinsdag van de ic af mag en naar een gewone verpleegafdeling kan worden overgebracht. Daarna zal zeker nog een lange periode van revalidatie volgen.

Henk: ,,Ze heeft zich daar wel zorgen om gemaakt, maar Monica en ik hebben haar meteen gerust kunnen stellen. We zijn als producent natuurlijk wel verzekerd, maar ook als dat tekort zou schieten dan zijn we er voor deze mensen. Al de eerste dag vroeg Kristina naar haar moeder, die ze het meeste zei te missen. ’Zij is alles wat ik heb’, vertelde ze.’’

,,Vooral omdat haar moeder al hartproblemen heeft gehad, zullen we het voorzichtig moeten vertellen. We zorgen er ook voor dat deze vrouw van 63 komende week vanuit Oezbekistan naar Amsterdam vliegt en Kristina kan bezoeken en steunen. Dat zal haar een hoop kracht geven en natuurlijk blijven we iedereen van dichtbij begeleiden. Dat is het minste wat we kunnen doen. De komende dagen zal duidelijk worden hoeveel tijd er met de revalidatie gemoeid zal zijn...’’

Uitvinders

Of de Sky Angels ooit nog door de lucht zullen zweven, valt vandaag nog moeilijk te voorspellen. Het publiek dat de voorstelling van vrijdagmiddag bijwoonde zat, net als de tienduizenden bezoekers voor hen, op het puntje van de Carréstoel toen de muziek van – uitgerekend – FREDDIE MERCURY’s The Show Must Go On aanzwelde en Rustem en Kristina voorlopig voor het laatst aan hun act begonnen.

Henk: ,,Zij zijn de uitvinders van ’de techniek met het bitje’ en hebben daarvoor in Monaco in 2017 de hoogste circusaward, de Gouden Clown, gekregen uit handen van PRINS ALBERT en PRINSES STÉPHANIE. Het was de bekroning van hun jarenlange bloed, zweet en tranen om hun act tot in de perfectie te kunnen uitvoeren. Ook bij ons waren ze een van de hoogtepunten van ons Wereldkerstcircus en werden ze elke keer met ovaties beloond. In achttien dagen zijn er 65.000 mensen in Carré naar ze komen kijken. En daar doen ze het voor, hè? Deze mensen leven voor het circus en voor elkaar en die enorme kracht en alle lieve reacties van het publiek zal ze zeker verder helpen na dit afschuwelijke gebeuren. Zelfs de burgemeester van Amsterdam heeft inmiddels geïnformeerd. FEMKE HALSEMA belde dit weekend om te vragen hoe het met ze was, dat deed me goed en dat heb ik meteen ook overgebracht. Het circus trekt na zondag weer de wijde wereld in. Rustem en Kristina blijven nog een tijdje hier bij ons en we zullen goed voor ze zorgen.’’

> https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... rama-carre


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: zo jan 05, 2020 11:18 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2011 9:00 pm
Berichten: 85
Waliboy, grande! Relatief goede berichten. Zeker wat Rustem betreft dus. Voor Kristina lijkt er in elk geval hoop op (volledig) herstel.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2020 2:25 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Volgens mij heeft iedereen toegang tot het volledige artikel -dat is bij andere media weleens anders- en had ik het graag geplaatst, maar mijn kantooruren zijn nu eenmaal beperkt.
Goed dat er ook anderen zijn die er dan inspringen! Bedank Waliboy!

Wat nog ontbrak waren de plaatjes bij dit artikel. En de 'bovenkop':

Emotioneel weerzien SKY ANGELS op intensive care

Afbeelding

Afbeelding
Henk van der Meijden met het zo betreurde circusduo en zijn dochter Elisa (tweede van rechts).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dat een gebroken tand de oorzaak was kwam voor mij niet als een verrassing.
In gesprekken met diverse mensen -ook bij een ander circus- noemde ik gisteren die mogelijkheid.
In tegenstelling tot wat diverse media nu melden hielden zij zich niet met de tanden vast aan de trapeze, maar aan elkaar.
Nog altijd is er nergens een filmpje van de val te vinden, en dat zal denk ik ook wel zo blijven.
Niet dat we daarop zitten te wachten, maar voor de vaststelling van de oorzaak is zoiets vaak wel zinvol.
Dat het er nu (nog) niet is is te danken aan het strikte anti-fotografeer- en -filmbeleid van dit circus.

In het kader van The Show Must Go On had, wat mij betreft, de eerstvolgende voorstelling na het ongeval 'gewoon' door kunnen gaan!
Niet in de laatste plaats doordat er geen dodelijke slachtoffers waren gevallen, en dat was al snel bekend.
Wellicht met een enigszins uitgestelde aanvangstijd. En zonder de nummers van de artiesten die dat op dat moment niet wilden.
Want 1.600 bezoekers -die bovendien door de nog geringe speelduur- geen kans op herhaling hadden teleurstellen is nogal wat....
Door het contracteren van dit soort acts weet een organisatie welk risico ze loopt en dan dien je ook voorbereid te zijn op eventuele ongevallen.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: di jan 07, 2020 4:09 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Op facebook staat inmiddels het volgende bericht met foto, geschreven door Kristina Vorobeva, het vrouwelijke slachtoffer:

Kristina Vorobeva is bij Academisch Medisch Centrum · Amsterdam, Noord-Holland

Afbeelding

Beste vrienden, collega's !!
Vergeef me dat ik niemand op internet heb gereageerd op onze toestand na de val in het Royal Carré Theater.
Godzijdank is alles goed.
Ik onderging een dubbele operatie op de rug van de nek, verwijderde de tussenwervelschijf en installeerde een titaniumplaat met bouten en beenmergschade.
Ik voel nog geen benen en er is een probleem met mijn rechterhand.
Ik ben Anastasia Makeeva erg dankbaar. Nastya, een mens met een hoofdletter, vanaf het allereerste begin in de ambulance, tijdens het onderzoek was ze naast me, hield mijn hand vast, ondersteunde me elke seconde, omdat de opstelling gebeurde en Rustem en ik naar verschillende ziekenhuizen werden gebracht.
Nastya heel erg bedankt, je bent voor altijd in mijn hart!
Daarna vijf dagen op de intensive care onder toezicht van de beste chirurgen en artsen uit Nederland-Amsterdam.
We hebben nog niet de definitieve diagnose van de artsen ontvangen, dit kost tijd, het geval is niet eenvoudig.
Vandaag zijn we overgebracht van de intensive care naar de afdeling.
Beste vrienden, we staan ​​onder toezicht van professionals, we zijn erg dankbaar voor uw wensen voor ons herstel, we krijgen sterkte door uw wensen.
Los daarvan wil ik mensen bedanken voor hun meeleven, de hulp en zorg in alle sectoren, zoals dhr. Henk van der Meijden, Monica Strotmann, Elisa Van der Meijden, Nariman Almyashev, Anastasia Makeeva, Katherine Vos van Liempt, Ed Mansveld.


De vertaling van Google is niet geheel correct en gedeeltelijk aangepast.
De door haar gebruikte symbooltjes worden hier niet ondersteund en zijn derhalve verwijderd.


Laatst gewijzigd door Didier op di jan 07, 2020 4:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: di jan 07, 2020 4:37 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7472
Locatie: Maassluis
De symboliek van dit ongeluk wordt door Ruben Oppenheimer in de NRC in beeld vertaald naar de capriolen van Trump

Afbeelding

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: di jan 07, 2020 9:04 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Didier schreef:
\
In het kader van The Show Must Go On had, wat mij betreft, de eerstvolgende voorstelling na het ongeval 'gewoon' door kunnen gaan!
Niet in de laatste plaats doordat er geen dodelijke slachtoffers waren gevallen, en dat was al snel bekend.
Wellicht met een enigszins uitgestelde aanvangstijd. En zonder de nummers van de artiesten die dat op dat moment niet wilden.
Want 1.600 bezoekers -die bovendien door de nog geringe speelduur- geen kans op herhaling hadden teleurstellen is nogal wat....
Door het contracteren van dit soort acts weet een organisatie welk risico ze loopt en dan dien je ook voorbereid te zijn op eventuele ongevallen.


Volgens mij mocht de voorstellingen niet eens doorgaan, onder andere ivm het onderzoek van de arbeidsinspectie. Daar zijn natuurlijk protecollen voor. Bovendien zullen het Wereldkerstcircus en Carré het echt niet leuk gevonden hebben de show af te lassen, iets wat voor bijna iedere circusonderneming zou hebben gegolden, maar je moet de inpact van zo'n ongeluk op de artiesten en crew ook niet onderschatten, vooral als je in alle paniek nog niet precies weet wat er gebeurd is.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: wo jan 08, 2020 1:55 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Voor dat laatste hadden ze best even de tijd kunnen nemen. Wat later beginnen was in dit geval niet het probleem geweest. Het betrof de laatste voorstelling die dag.
Ik zeg niet dat het een eenvoudige zaak en beslissing was om te nemen en denk daar dan ook niet lichtzinnig over.
Van die arbeidsinspectie is onzin, dat onderzoek vergt meerdere dagen (en loopt nog steeds), dus had er de volgende dagen ook niet gespeeld kunnen worden.
De exacte oorzaak was voor de aanvang van die volgende voorstellingen ook nog niet bekend.
Het is nu eenmaal een golden regel in met name de circuswereld: The Show Must Go On!
Dat klinkt hard, en dat is het ook.
Of dacht je dat het voor de mensen van de circussen Renz een eenvoudige zaak was om na het overlijden van Oma 'gewoon' door te spelen?
Normale mensen zouden iets dergelijks opschorten, in ieder geval tot de begrafenis heeft plaatsgevonden.
Maar circusmensen behoren nu eenmaal tot een buitengewone categorie, en daarvoor gelden andere regels en ze hebben andere gewoonten.
En dan bedoel ik èchte circusmensen, niet die in een huis geboren zijn en bijvoorbeeld een opleiding in Rotterdam of Tilburg hebben genoten.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: wo jan 08, 2020 9:16 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Het zijn echt niet de artiesten die besloten om de voorstelling niet door te laten gaan. Dat echte circusartiesten alleen echte circusmensen zijn als ze in een circus geboren zijn ben ik niet met je eens. Ik denk dat het overlijden van moeder Renz op de geëngageerde artiesten bij Renz minder indruk maken dan een val van een collega tijdens de voorstelling.
Overigens met alle respect.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: do jan 09, 2020 3:34 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ook Kidsweek besteedde er aandacht aan: https://www.kidsweek.nl/nieuws/sanne-over-circusacts

Afbeelding

SANNE OVER CIRCUSACTS

09 januari 2020

In de stelling geeft een redactielid van Kidsweek zijn of haar persoonlijke mening over een nieuwsonderwerp. Ben jij het eens of oneens en waarom?

Waar denk jij aan bij een circus? Aan acts met paarden? Klunzige clowns?
Ik heb meteen een liedje van Annie M.G. Schmidt in mijn hoofd: 'Het lijkt me zo fijn om er bij te wezen, liefst als artiest aan de trapeze.'
Al zou dat mij zelf niks lijken om zo hoog in de lucht te hangen. Brrr, mij niet gezien!

Bitje bijten
Maar voor het duo Sky Angels kan het niet hoog genoeg zijn.
Tijdens voorstellingen van het Wereldkerstcircus cirkelden de twee acrobaten in de nok van het Amsterdamse theater Carré.
In hun act houden ze zich vast door met hun tanden op een bitje te bijten.
Maar vorige week vrijdag ging dat flink fout en vielen ze vanaf tien meter hoogte naar beneden!
Waarschijnlijk omdat een tand van de man was afgebroken.
De man had een hersenschudding en de vrouw moest worden geopereerd aan haar nek.
Maar er hadden nog veel ergere dingen kunnen gebeuren.
De act zag er dus niet alleen gevaarlijk uit, dat was het ook!

Vangnet
Circusacts op zulke grote hoogte mogen wat mij betreft alleen maar mét een vangnet.
Zo’n net was bij de Sky Angels geen optie omdat het duo rondjes door het hele theater maakte.
Maar doe de act dan helemaal niet, denk ik dan.
Zo worden grote ongelukken in de toekomst voorkomen.
Spectaculaire acrobatiek? Graag! Maar dan wel veilig.

Stelling: Alleen lucht-acrobatiek mét een vangnet!


Enkele reacties (van kinderen, want dat is de doelgroep) staan er al onder.

Afbeelding
Leonoor (11 jaar): Eens

‘Een vangnet is wel fijn voor de zekerheid, je moet denken aan je eigen veiligheid.
Zelf zou ik het ook niet fijn vinden om acrobatiek van zo hoog zonder net te zien.
De mensen die de val hebben gezien zullen wel heel geschokt zijn.’


Afbeelding
Tobias (8 jaar): Eens

‘Het hoort een beetje bij het circus dat het spannend is. Maar als ze vallen kunnen ze wel iets breken.
Een net is dan nodig, maar ik denk pas vanaf vijf meter. Daaronder kun je je nog wel goed opvangen.’



En er kan gestemd worden: eens of oneens.
Je zou misschien verwachten dat alle kids vóór totale veiligheid kiezen, nou dat is dus niet zo!
Op dit moment is 61% het eens met de stelling (34 stemmers) en 39% oneens (22 stemmers).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Persoonlijk vind ik het jammer dat hier uitsluitend over vangnetten wordt gesproken en niet over valkussens.
Dat die wel degelijk uitkomst kunnen bieden zag dezelfde organisatie bij de gecompliceerde valpartij in Stuttgart toen daar kortgeleden een zevenmansformatie met fiets en omlaag viel.
Zij bleven zo goed als ongedeerd doordat de piste vol lag met kussens.

Zelf zie ik wel iets in een opblaaskussen -uiteraard dik genoeg om de mensen op te kunnen vangen- dat de hele piste vult.
Met de moderne technieken een kwestie van een paar tellen.......


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: do jan 09, 2020 3:42 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En Joyce Roodnat schreef een column voor de NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/08/he ... d-a3986093

Het waagstuk behoeft wijsheid

Joyce Roodnat houdt van het circus, ze gaat iedere winter.
Maar deze keer lukte het niet – waar ze achteraf blij om is.


Afbeelding

Eigenlijk ga ik elke winter naar het Wereldkerstcircus in Carré in Amsterdam.
Circus is een tak van kunst die me lief is. IJle schoonheid, vaak weet je letterlijk niet wat je ziet.
En omdat wilde dieren niet meer mogen, kan het de laatste jaren zonder domper van nerveuze leeuwen en olifanten met trieste oogjes.

Maar deze december lukte het niet. Ik sloeg over.

Tot eind vorige week had ik daar de smoor over in. En toen niet meer.
Er was een duo trapezeartiesten uit de nok gevallen.
De helft van die Sky Angels hing aan zijn tanden en een van die tanden brak af.
Ik stel me de bons voor en gruw.

Ik wil niet het risico lopen mensen hun nek te zien breken.
Nee, ook niet als ze wonder boven wonder overleven.
Want dat is geluk, en ook in het theater gaat het om wijsheid.

De wijsheid van het waagstuk is de essentie van het theater.
De artiest brengt met een halsbrekende toer het publiek in de waan dat er echt gevaar dreigt, maar dat is schijn.
Hij praktiseert illusionisme – daar denk je dat je een vrouw doorgezaagd ziet worden.
Er vloeit geen druppel bloed, dus ergens weet je dat het niet waar is. En toch geloof je het.
Datzelfde gebeurt op het podium en in de piste. En om de inzet te verhogen gaat het mis.
Zogenaamd dan, en daar trappen we met zijn allen gretig in. Als de act vervolgens wél slaagt, vinden we hem nóg beter.


Afbeelding

Heel soms breekt de werkelijkheid in en gaat het echt mis.
Wilfried de Jong brak botten bij een val van vijf meter bij een act van Waardenburg en De Jong.
Jos van Wees van Hendrick-Jan de Stuntman raakte stevig gewond doordat een veiligheidskabel haperde en hij van vier meter hoogte neerstortte.

Dat waren drama’s, ook voor het publiek.
De bedoeling van het theater is dat je verbaasd staat over wat iemand kan.
Gebeurt er een ongeluk dan brengt de act niet alleen de artiest in gevaar maar ook het publiek, dat plotseling moet leven met de herinnering aan een rampzalig moment.

Circus is hard klinkt het, sinds de Sky Angels vielen.
Veiligheidsmaatregelen? „Dat willen ze zelf niet.”
Alsof ze kozen voor hun val en alsof circus per definitie gedijt op levensgevaar.
Zou het publiek daarop uit zijn? Natuurlijk niet.
En wie dat wel is, kan maar beter even naar de dokter, die heeft een probleem met zijn medemenselijkheid.

(Maar hoezo lukte het niet om naar het circus te gaan? Je had vakantie!
Nou, eerlijk gezegd kon ik me niet losmaken van The Mandalorian.
Een nieuwe serie uit de Star Wars-saga.
Met een gehelmde held die praat als Clint Eastwood en met de Jedi-wijsgeer Yoda als baby.
Voor mij geen vallende engelen.
Ik vierde Kerst met het kindeke Yoda.)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: vr jan 10, 2020 2:35 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Goed nieuws vanmorgen in of op diverse media: Kristina Vorobeva, het vrouwelijke slachtoffer van de val in Carré, heeft weer gevoel in haar voeten!
Dat werd ontdekt toen iemand van het verplegend personeel haar voeten van verzorgende zalf voorzag waarop een schrikreactie volgde.
Medisch gezien is dit een erg goed teken op de weg naar lichamelijk herstel.
Of zij ooit haar nek weer kan gebruiken als voorheen is uiteraard in deze fase onzeker en zelfs onwaarschijnlijk.
Gelukkig is er meer in het leven.....
Op dit moment is herstel het belangrijkste.

Er volgt nog een volgende operatie waarna het de verwachting is dat ze al spoedig het ziekenhuis mag verlaten teneinde elders aan haar revalidatie te gaan beginnen.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: zo jan 12, 2020 9:45 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2011 9:00 pm
Berichten: 85
Met tranen in de ogen, nam ik zonet kennis van een recente video waarin een montere Kristina van het duo Sky Angels alweer een beetje kan lachen vanuit haar ziekenhuisbed in Amsterdam:

https://t.me/uzbbenelux/2494 (bij mij alleen te bekijken in de browser Microsoft Edge en in elk geval niet in Chrome).

Behalve een poster van de 35e editie van het Wereldkerstcircus in Carré en een afbeelding van haar geliefde collega Anastasia Makeeva (die is inmiddels al begonnen met haar universitaire studie in Frankrijk zag ik) in de tissues, hangen tevens enkele kindertekeningen aan de wand. Het beste medicijn wellicht voor een jonge vrouw die waarschijnlijk zelf ook een kinderwens zal hebben. Ze beweegt een beetje haar nek en tilt haar rechterarm arm op, wat goed nieuws is want die was ook aangedaan zoals we eerder lazen. Volgens mij zit de Oezbeekse ambassadeur van de Benelux naast haar bed. Je zou zeggen dat die in staat moet zijn om de procedure om haar moeder naar Amsterdam toe te laten komen, wat te bespoedigen. Het deed mij zeer aan de ogen om te lezen dat daar stempels aan te pas moeten komen die de hele zaak ophouden.

In het volgende artikel op de Oezbeekse nieuwsite Daryo, waarmee ik deze video op het spoor kwam, is te lezen (vertaald met Google translate) dat de acrobate een derde operatie zou overwegen. Die is blijkbaar nog onzeker.

https://daryo.uz/2020/01/12/amsterdamda ... qda-video/

Bij de video is gesproken tekst te horen - in het Russisch - waarin wellicht meer over haar conditie en de vooruitzichten verteld wordt. Misschien is er hier iemand die de Russische taal machtig is die het voor ons wil vertalen op het forum.

Voor wie het nog niet heeft gezien: op circusweb is een oproep gedaan om Kristina een kaartje te sturen. Die van mij is al onderweg.

https://circusweb.nl/kaartje-voor-krist ... ky-angels/


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: ma jan 13, 2020 2:17 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Haar adres is op dit moment nog:

Amsterdam UMC – Kristina Vorobeva – Meibergdreef 9 – 1105 AZ Amsterdam.

De video is alleen te zien voor Telegram-leden, denk ik.
Of ze daarin Russisch spreekt of Oezbeeks weet ik net, maar dat laatste lijkt me waarschijnlijk wanneer het gepromoot wordt door de ambassade van Oezbekistan.

Natuurlijk hebben we hier wel een Rusland-expert, maar die is de laatste tijd wel heel erg rustig, dus misschien wel heel ver weg.....

De wat kromme tekst op de nieuwssite Daryo vertaald:

Oezbeekse turnster viel 10 meter naar beneden in Amsterdam tijdens de show

Kristina Vorobyova, een turnster uit Oezbekistan, die tijdens een voorstelling in Amsterdam van een hoogte van 10 meter viel, zei dat ze twee keer een operatie aan de wervelkolom heeft ondergaan.
Zij heeft erover gepost op haar Facebook-pagina.

“Ik had twee ruggenmergletsels en een operatie aan de wervelkolom. De wervelschijf werd verwijderd en een titanium boutplaat werd geïnstalleerd. Tot nu toe voel ik mijn benen niet en heb ik een probleem met mijn rechterhand, " zei zij.

Kristina Vorobyova bracht 5 dagen door op de intensive care en werd op 7 januari naar de afdeling gebracht. Volgens haar ligt Rustem Osmanov in een ander ziekenhuis en 'is alles goed'.

"We hebben geen definitieve conclusies van de artsen. Het kost tijd omdat het niet gemakkelijk is, " zei Kristina Vorobyova

Eerder zei het ministerie van Cultuur dat de situatie van de neergestorte Oezbeekse acrobaten in Amsterdam niet ernstig is.
Het Oezbeekse ministerie van Buitenlandse Zaken zei dat de situatie onder controle stond van de ambassade in de Benelux en dat de consulaire officier naar Amsterdam werd gestuurd om de nodige hulp te bieden.

Het ongeval vond plaats op 3 januari in het Carré Amsterdam Theater in Nederland.
Toen Rustem Osmanov Kristina Vorobyova met één hand vasthield en de andere leegmaakte, vielen ze samen van een hoogte van 10 meter.


Dit is, behalve de toegevoegde bemoeienis van de ambassade (in Brussel), zo goed als exact hetzelfde als wat ze eerder op facebook verklaarde.

Tekst bij het videoverslag:

Een exclusief videoverslag over de situatie van de circusturner en acrobaat Kristina Vorobieva in het medisch complex Amsterdam Medical Center.

Kristina Vorobieva onderging twee operaties en er komt mogelijk een derde.
De gezondheidstoestand van haar echtgenoot, Rustem Osmanov, blijft stabiel.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.