Lodewijk schreef:
De Telegraaf bericht in het afgelopen uur dat de oorzaak van het ongeval met de Sky Angels te wijten is aan een afgebroken tand:
https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... rama-carreIk weet niet of iemand van ons een abonnement heeft en de inhoud van het artikel zou willen delen hier, maar er zijn vast meer die het graag zouden willen lezen. En ja Didier, ik ben mij er van bewust dat dagblad De Telegraaf de Donald Duck is onder de kranten...
Geen abonnement, maar ik heb wel toegang tot het volledige artikel:
Afgebroken tand acrobaat oorzaak circusdrama CarréPaniek in KONINKIJK THEATER CARRÉ, afgelopen vrijdag, toen abrupt een einde kwam aan de voorstelling van het WERELDKERSTCIRCUS nadat twee acrobaten tijdens hun act TIEN METER naar beneden vielen. De Russische artiesten RUSTEM en KRISTINA, alias de SKY ANGELS, werden naar twee verschillende ziekenhuizen gebracht maar hebben elkaar inmiddels weer in de armen gesloten… op de veilige intensive care van het AMC.
Vierentwintig uur nadat zij vrijdag tegen het begin van de avond in Koninklijk Theater Carré, letterlijk, uit de nok van het circus vielen, zagen Sky Angels RUSTEM OSMANOV (32) en zijn vrouw KRISTINA VOROBEVA (31) elkaar terug. Niet op tien meter hoogte, waarop zij al tien jaar hun kunsten vertonen en hun grote passie voor het circus uitvoeren, maar op de intensive care van het Amsterdamse UMC. Producent HENK VAN DER MEIJDEN was daar getuige van het emotionele weerzien van de twee, dat hem een brok in zijn keel bezorgde.
Vierentwintig uur nadat zij vrijdag tegen het begin van de avond in Koninklijk Theater Carré, letterlijk, uit de nok van het circus vielen, zagen Sky Angels RUSTEM OSMANOV (32) en zijn vrouw KRISTINA VOROBEVA (31) elkaar terug. Niet op tien meter hoogte, waarop zij al tien jaar hun kunsten vertonen en hun grote passie voor het circus uitvoeren, maar op de intensive care van het Amsterdamse UMC. Producent HENK VAN DER MEIJDEN was daar getuige van het emotionele weerzien van de twee, dat hem een brok in zijn keel bezorgde.
Een dag eerder was de paniek groot toen het, in het tot de laatste stoel uitverkochte theater aan de Amstel, voor de ogen van iedereen hoog boven de piste zo gruwelijk misging.
Van der Meijden: ,,Ik zag het achter de schermen gebeuren op een monitor waarop ik de voorstelling volg. In al die jaren van het circus – we vierden nu het 35-jarig bestaan van ons Wereldkerstcircus – heb ik het nooit eerder meegemaakt. Natuurlijk, je weet wat de risico’s zijn en wat er kan gebeuren. Maar zoals LOUIS VAN GAAL na de première al zei: ’Dit zijn zulke professionals, dit zijn topsporters’. Ze zijn zich steeds van elke seconde, van elke handeling, extreem bewust. Deze mensen zijn zo op elkaar ingespeeld, daar gaan jaren en jaren van training aan vooraf. Het is de wereldtop, en dan gebeurt het toch…’’
Direct na het ongeval werd het publiek verzocht de zaal te verlaten. Schermen werden om de twee, die aan de rand van de ring terecht gekomen waren, heen gezet.
Spannende uren
Henk: ,,Het eerste wat ik zag was dat ze nog ademden. Dat was in eerste instantie al een hele opluchting, want de klap was hard geweest. Ambulances en de traumahelikopter waren onderweg en zodra Rustem en Kristina gestabiliseerd waren, konden ze naar twee ziekenhuizen worden overgebracht. Hij naar de VU, zij naar het AMC waar de trauma-afdelingen voor ze klaar stonden. In de spannende uren daarna zou echt duidelijk worden hoe ze eraan toe waren. Het góede nieuws kwam uit de VU. Daar werd na uitgebreid onderzoek bij hem alleen een hersenschudding vastgesteld. Ongelooflijk, als je ziet van welke hoogte hij naar beneden kwam, tien meter, dat is een flat van drie verdiepingen. Hij is echt óp haar gevallen. En ze zagen dat hij een tand miste. Dat is volgens hem ook de oorzaak. Die tand brak af en daardoor viel in zijn mond de druk weg waarmee hij het bitje vastbeet waar zij aan hing. Zaterdag mocht hij het ziekenhuis alweer uit, het is een wonder, niks minder dan dat.’’
Henk en zijn vrouw MONICA VAN DER MEIJDEN-STROTMANN waren afgelopen weekend afwisselend in het ziekenhuis en in Carré, waar de geplande voorstellingen voor steeds uitverkochte zalen volgens planning doorgingen en waar de andere artiesten ook aandacht moesten hebben. Henk: ,,In het AMC is eerst geprobeerd Kristina’s verschoven nekwervels handmatig weer op zijn plek te krijgen. Vol overgave, niets dan lof voor al die mensen daar, het was ongelooflijk. Toen dat niet lukte, is meteen besloten haar nog dezelfde avond te opereren. Natuurlijk, daarna was ze enorm emotioneel en dat werd ze helemaal toen haar man een dag later op bezoek kwam. Ja, natuurlijk, tranen in de ogen bij allebei. Het had ook nog zoveel erger kunnen aflopen. Weet je, dit ongeluk is niemands schuld. Het is farce majeure en niemand valt iets te verwijten, dat heeft ook de Arbeidsinspectie geconcludeerd. Toen hij voelde dat het misging heeft Rustem, zo vertelde hij, nog in een reflex naar het koord gegrepen… misschien een honderdste seconde te laat.’’
Inmiddels slaapt hij alweer in het hotel dat de afgelopen weken alle circusartiesten onderdak bood en zondagavond werd bekend dat Kristina maandag of dinsdag van de ic af mag en naar een gewone verpleegafdeling kan worden overgebracht. Daarna zal zeker nog een lange periode van revalidatie volgen.
Henk: ,,Ze heeft zich daar wel zorgen om gemaakt, maar Monica en ik hebben haar meteen gerust kunnen stellen. We zijn als producent natuurlijk wel verzekerd, maar ook als dat tekort zou schieten dan zijn we er voor deze mensen. Al de eerste dag vroeg Kristina naar haar moeder, die ze het meeste zei te missen. ’Zij is alles wat ik heb’, vertelde ze.’’
,,Vooral omdat haar moeder al hartproblemen heeft gehad, zullen we het voorzichtig moeten vertellen. We zorgen er ook voor dat deze vrouw van 63 komende week vanuit Oezbekistan naar Amsterdam vliegt en Kristina kan bezoeken en steunen. Dat zal haar een hoop kracht geven en natuurlijk blijven we iedereen van dichtbij begeleiden. Dat is het minste wat we kunnen doen. De komende dagen zal duidelijk worden hoeveel tijd er met de revalidatie gemoeid zal zijn...’’
Uitvinders
Of de Sky Angels ooit nog door de lucht zullen zweven, valt vandaag nog moeilijk te voorspellen. Het publiek dat de voorstelling van vrijdagmiddag bijwoonde zat, net als de tienduizenden bezoekers voor hen, op het puntje van de Carréstoel toen de muziek van – uitgerekend – FREDDIE MERCURY’s The Show Must Go On aanzwelde en Rustem en Kristina voorlopig voor het laatst aan hun act begonnen.
Henk: ,,Zij zijn de uitvinders van ’de techniek met het bitje’ en hebben daarvoor in Monaco in 2017 de hoogste circusaward, de Gouden Clown, gekregen uit handen van PRINS ALBERT en PRINSES STÉPHANIE. Het was de bekroning van hun jarenlange bloed, zweet en tranen om hun act tot in de perfectie te kunnen uitvoeren. Ook bij ons waren ze een van de hoogtepunten van ons Wereldkerstcircus en werden ze elke keer met ovaties beloond. In achttien dagen zijn er 65.000 mensen in Carré naar ze komen kijken. En daar doen ze het voor, hè? Deze mensen leven voor het circus en voor elkaar en die enorme kracht en alle lieve reacties van het publiek zal ze zeker verder helpen na dit afschuwelijke gebeuren. Zelfs de burgemeester van Amsterdam heeft inmiddels geïnformeerd. FEMKE HALSEMA belde dit weekend om te vragen hoe het met ze was, dat deed me goed en dat heb ik meteen ook overgebracht. Het circus trekt na zondag weer de wijde wereld in. Rustem en Kristina blijven nog een tijdje hier bij ons en we zullen goed voor ze zorgen.’’
>
https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... rama-carre