Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za mei 10, 2025 4:45 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Forumregels

Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jan 12, 2011 7:24 pm 
Site Admin

En oorspronkelijk? Was een commediantencircus vroeger een troep rondtrekkende zigeuners of zo? En hadden ze toen ook al een slechte naam?

BerichtGeplaatst: wo jan 12, 2011 7:27 pm 

Beste Goeswest, ik zat vanmiddag de Actueel uit 1994 te lezen met een interview van Tony Boltini, echt leuk om dat te zien, het grappige is, dat alle issues waar hij het over had, nog actueel zijn ook. Hij sprak al over dit soort ervaringen.

BerichtGeplaatst: wo jan 12, 2011 7:28 pm 

Frenk schreef:
Ik heb nog eens verder nagedacht over het begrip commediantencircus. Het heeft toch wel een negatieve lading naar mijn mening.
Goederen bestellen en niet betalen en vervolgens de rekening van de door jou bestelde goederen naar een ander circus laten sturen, dat is ook een kenmerk van een commediantencircus. Of de kosten van een energieleverancier niet voldoen, zeg maar illegaal stroom afnemen.

Als er sprake is van goederen afnemen en de rekening naar een ander sturen ben je geen comediant maar crimineel!!

BerichtGeplaatst: wo jan 12, 2011 7:30 pm 

Ook gezien bij komedianten: Vechtpartijen met publiek (Nederland, België, Duitsland). Zonder tourneeplanning rondreizen en bij aankomst aankloppen bij het gemeentehuis (Duitsland, België). Na de laatste speeldag toch maar niet vertrekken naar een volgende plaats omdat de diesel op is (Nederland, Duitsland). Met een dier in de winkelstraat bedelen (Duitsland). Overwinteren op de laatste speelplaats midden in het dorp (Duitsland). Inderdaad niet bepaald een visitekaartje voor de circussen die dit soort praktijken juist proberen te voorkomen door allerlei dingen (waaronder financiën) vooruit te plannen. Want dan hoef je niet te vechten, stranden of bedelen.

Verder zal elk circus heus wel eens iets doen dat achteraf gezien toch niet zo goed blijkt te zijn. Al is het maar omdat men met defecten aan wagens doorrijdt zoals onlangs bij Krone nog is gebeurd. (het is dan ook dom om uit bezuiniging je automonteurs te ontslaan in de hoop dat de storingen pas komen als je weer in het winterkwartier bent)

BerichtGeplaatst: wo jan 12, 2011 7:38 pm 

Guido schreef:
Frenk schreef:
Ik heb nog eens verder nagedacht over het begrip commediantencircus. Het heeft toch wel een negatieve lading naar mijn mening.
Goederen bestellen en niet betalen en vervolgens de rekening van de door jou bestelde goederen naar een ander circus laten sturen, dat is ook een kenmerk van een commediantencircus. Of de kosten van een energieleverancier niet voldoen, zeg maar illegaal stroom afnemen.

Als er sprake is van goederen afnemen en de rekening naar een ander sturen ben je geen comediant maar crimineel!!

Ja dat klopt Guido. Als je dus naar zo'n circus gaat dan ga je eigenlijk op bezoek bij criminelen. Dat wil toch niemand.

BerichtGeplaatst: wo jan 12, 2011 7:46 pm 

gera schreef:
Haha Frenk, ik ga opeens dus Nederlandse circussen ontdekken die dit soort dingen flikken. We kunnen dus beter vragen, wat is géén commediantencircus.

Ik heb draag geen kennis van jouw informatie Gera ik zou het dus niet weten. Ik ga geen namen noemen van circussen die naar mijn mening aan de kwalificatie commediantencircus voldoen. Ik hou het neutraal en netjes.
Als je de vraag omdraait zoals jij stelt dan zou ik zeggen het is geen commediantencircus; als het circus zich houdt aan alle wet- en regelgeving. Het publiek serieus neemt en een prachtig programma presenteert. Alle dieren en medewerkers met zeer veel respect behandeld. Keurig op tijd voorstellingen geeft en geen acties bedenkt die men niet waar kan maken. Vrijkaarten die ook echt vrijkaarten zijn. Op een integere wijze met partners en toekomstige klanten onderhandeld. Waar je als publiek graag terug komt.
Een circus dat het voorbeeld is voor alle circussen. Ik neem aan dat jij zulke circussen wel kent.

BerichtGeplaatst: wo jan 12, 2011 7:52 pm 

Echte komedianten heb je in Nederland niet denk ik, in Duitsland is dat vele malen erger.
vorig jaar ook nog zo'n circus bezocht.
ze presenteren op de posters een topprogramma , hebben een 30 meter speeltent en dan kom je binnen hebben ze 2 goedkope tribunes staan en het programma wordt zowat volledig gepresenteerd door enkele kinderen op de dierdressuren na.
En dan ook nog vreselijk stinkende tijgers hebben .... dat was in mijn ogen echt een komediantencircus.
En zo reizen er heel veel in duitsland, in nederland hebben de meeste duitse circussen toch wel een aardig programma.

en ik verbaasde mij bij Franz Renz zelfs over de moderne zitinrichting.

BerichtGeplaatst: wo jan 12, 2011 7:54 pm 

heuvels schreef:
En oorspronkelijk? Was een commediantencircus vroeger een troep rondtrekkende zigeuners of zo? En hadden ze toen ook al een slechte naam?
Ja, waar komt anders de uitdrukking vandaan "haal de was binnen, het circus komt"?

Al in de middeleeuwen, toen we dus nog geen tentcircus hadden kenden we al zoiets als rondtrekkende gezelschappen. Terwijl een deel van de troep het volk op het marktplein vermaakte ging een ander deel in het dorp op rooftocht of op het drukke plein zakkenrollen.

Maar zoals Martijn schrijft: Vooral in Duitsland heb je ze nog. (maar ook in Frankrijk hoor!)

@Sjaak: Dat was zeker in België he?

BerichtGeplaatst: wo jan 12, 2011 7:54 pm 
Site Admin

Frenk schreef:
Ja dat klopt Guido. Als je dus naar zo'n circus gaat dan ga je eigenlijk op bezoek bij criminelen. Dat wil toch niemand.

ik ben eigenlijk maar bij 1 circus geweest waar ik het gevoel had onder criminelen te zijn, en dat was niet in nederland

BerichtGeplaatst: wo jan 12, 2011 7:56 pm 

heuvels schreef:
Frenk schreef:

ik ben eigenlijk maar bij 1 circus geweest waar ik het gevoel had onder criminelen te zijn, en dat was niet in nederland
Dat was zeker in België he?

BerichtGeplaatst: wo jan 12, 2011 7:58 pm 
Site Admin

Ron_Mikkenie schreef:

je mag niet meer raden. was overigens geen Belgisch circus.

BerichtGeplaatst: wo jan 12, 2011 7:58 pm 

Ron_Mikkenie schreef:
heuvels schreef:
Frenk schreef:

Ach dat kunnen nog zo'n 9 andere personen bevestigen.

BerichtGeplaatst: wo jan 12, 2011 7:59 pm 
Site Admin

MartijnH schreef:

ja maar die bedoelde ik niet met criminelen :clown

BerichtGeplaatst: wo jan 12, 2011 8:01 pm 

MartijnH schreef:
10 toch? Milko kwam toch op het laatste moment met zijn auto aan rijden?

BerichtGeplaatst: wo jan 12, 2011 8:03 pm 
Site Admin

Ron_Mikkenie schreef:
10 toch? Milko kwam toch op het laatste moment met zijn auto aan rijden?

ja die werd ingehaald alsof hij sinterklaas was!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00