Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za mei 10, 2025 6:48 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Forumregels

Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.

Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za sep 11, 2010 10:04 am 
Site Admin

Harm Witteveen schrijft boek over Circus Witova
"Ik wilde geen zielige clown zijn"

Hallum - Ondanks de spierziekte ALS is Harm Witteveen nog steeds het brein achter het circus. In Ons eigen circus beschrijft hij de geschiedenis van Circus Witova.

Clown Carlo, het is een en dezelfde als Harm Witteveen. Twintig jaar geleden richtte hij circus Witova op, met Clown Carlo als hoofdpersoon. Zijn boek over de geschiedenis van Circus Witova komt volgende week woensdag uit.
In zijn woonkamer zit Harm in een stoel achter een bureau. Met een sensor aan zijn bril, die in verbinding staat met zijn laptop, stuurt hij het muispijltje over een digitaal toetsenbord dat op het beeldscherm staat. Onder zijn voeten staat een gele, ronde computermuis. Daarmee klikt hij de letters aan. Via de computer maakt Harm zich verstaanbaar, want praten gaat moeizaam. Zijn vrouw Dini verstaat hem wel en ondersteunt met praten waar nodig.
In eerste instantie wilde Harm het boek alleen voor zijn kinderen Josselin en Gustavo schrijven, maar gaandeweg heeft hij toch besloten het uit te geven. ,,Ik heb zoveel te vertellen, dat wil ik meegeven aan mijn kinderen. Het is geen weemoed, ik koester de herinneringen.”
In oktober 2008 begon Harm aan zijn boek. In het begin lukte het nog wel om het zelf te schrijven met de computer, maar door zijn ziekte kon hij het niet meer opbrengen. Bernlef Kornelis, oud-onderwijzer, hielp hem het boek te schrijven. Harm dicteerde, Kornelis schreef op. ,,Hij bedacht ’s middags weer wat hij ’s ochtends ging schrijven”, vertelt Dini.
Harm was altijd bezeten van het circus. Affiches verzamelen, circusje spelen, alles wat met het circus te maken had, vrat hij. Harm begon als vijftienjarige jongen in zijn vrije tijd te werken bij circus Hoepla. Vooral het opbouwen deed hij, want de piste was verboden terrein voor hem. Pas het laatste jaar mocht hij een jongleernummer met draaiende borden doen. Dat vond hij niet erg. Harm: ,,Als ik er maar bij hoorde.” Harm volgde na de havo de pedagogische academie en ontmoette daar Dini.
Zijn eerste echt baan was bij circus Pinokkio, waar hij als clown aan de slag kon. De droom om een eigen circus te beginnen, bleef trekken. Een circus voor kinderen wilde hij graag: met dieren, clowns en acrobatiek. Na een vakantie in Denemarken met Dini - Harm had de tekeningen van het circus allang stiekem gemaakt - besloot het echtpaar circus Witova op te zetten. Een anderhalf uur durende show zetten Dini en Harm in elkaar. Jolige dressuur met pony Max - die ze nog steeds hebben - een optreden met duiven van ‘Miss Dini’ en een komisch clownsnummer op de trompet en klarinet. De eerste show was op 4 april 1988 in Berltsum een feit.
Harm merkte na twintig jaar dat zijn spieren minder werkten. Een pen vasthouden lukte bijvoorbeeld niet meer. Toen de diagnose ALS werd gesteld dacht Harm maar een ding: doorgaan. ,,Er ging veel in me om, maar ik wilde geen zielige clown zijn. Doorgaan, dat was het belangrijkste.” Vertellen van zijn ziekte wilde hij zo min mogelijk. Dini had daar moeite mee: ,,Je voelt je verdrietig en wilt het vertellen.”
Harm blijft Clown Carlo. Ook nu hij hem niet meer kan spelen. Dochter Josselin breekt in: hoe hij aan de naam Carlo komt, dat weet zij wel, want ze heeft een keer een spreekbeurt gehouden over circus Witova. Ze vertelt dat haar vader als klein jongetje al circus speelde. Hij noemde zich dan Harry Witova en zijn vader was Carlo Witova, want dat komt van Klaas. ,,Ik hang nog steeds bij veel kinderen op een poster op de kamer”, zegt Harm. ,,Carlo betekende veel voor mensen. Het was voor mij een verplichting om een lach op het gezicht van mensen te brengen. Ik wilde niemand teleurstellen.”
Harm nam in 2008 afscheid van het circus en als Clown Carlo. Nu is Harm nog steeds Clown Carlo, maar dan zonder schmink. Zijn vrouw en kinderen treden op in circus Witova en Harm regisseert nog steeds de shows. Dini: ,,Onze optredens worden opgenomen en samen met Harm kijken we ze dan na.” Hoe de toekomst van Witova eruit gaat zien, weten ze niet. Dini kan het niet zeggen. Ondertussen kijkt Harm naar dochter Josselin. ,,Ik wil later circusdirecteur worden”, zegt ze. Ze doet al veel trucs in het circus. Over een koord lopen, een een act met Indische eenden. ,,En voltige op paarden, dat vind ik ook leuk.”
Het verbaast Harm dat hij zoveel lieve mensen om zich heen heeft. ,,Dat had ik niet verwacht.” Dini: ,,Dat komt ook door jou, door hoe jij bent.” Harm geeft een bescheiden knikje. Hij wil nog een ding toevoegen: ,,Ik ben niet zielig."
Ons eigen circus is in eigen beheer uitgegeven en kost 19,50 euro. Bestellen kan via circuswitova@planet.nl

http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=51624

BerichtGeplaatst: do sep 16, 2010 7:17 pm 
Site Admin

uit de Leeuwarder Courant van Joop vd Lei:

Afbeelding

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00