Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za mei 10, 2025 2:04 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do mei 21, 2015 5:01 pm 

Afgelopen zondag voor een week (10 mei) zoals beloofd naar Zirkus Charles Knie geweest op de Grosse Bleiche in het leuke Leer.
Kan me niet heugen ooit eerder op zondagmorgen naar het circus te zijn geweest, ooit moet de eerste keer zijn.
Tenslotte is die kans in Nederland aanzienlijk kleiner - door zoiets als de wet op de zondagsrust - dan in Duitsland, waar zondagmorgenvoorstellingen redelijk normaal zijn.
Ik was er al om iets over half tien en wat ik verwachtte kwam uit: rond het circusterrein een luid gelui van de klokken van de diverse historische kerktorens in de directe omgeving. Die het volk uiteraard niet opriepen ter circus, maar gelukkig dachten heel veel dat wel! Als ik mag schatten vonden 1.250 mensen dit wel een geschikt moment om naar het circus te gaan, ik denk niet dat ze samen in al die oude kerkjes hadden gepast! Mooi gevuld dus, die wit-rode tent met een capaciteit van 1.440.
Ook ik verkoos uiteraard de circuskathedraal boven de ruime sortering plaatselijke kerken.
Het werd een hoogtijdag, en bovendien ook nog omlijst door prachtig weer in Leer, al rijmt dat in het Duits wat minder.....
Want wat een onvolprezen wereldcircus! De graadmeter? Wanneer ik tijdens een voorstelling minimaal drie keer spontaan tranen in m'n ogen krijg, dan weet ik dat het goed zit! En dat gebeurt echt niet altijd of zo heel erg vaak....
Hoewel ik van nature natuurlijk wel een jankertje ben....
Vergeet dus niet om er heen te gaan, zo lang ze nog op redelijke afstand van ons land te zien zijn. Het is echt de moeite waard, te meer omdat zoiets bij ons niet (meer) te zien is!
Voor de mensen die dit circus minimaal jaarlijks zien niet al teveel verrassingen wat het programma betreft. Door een paar jaar niet in dezelfde plaatsen te komen kunnen ze zich veroorloven geen geheel nieuw programma te bieden en dat heeft natuurlijk zo zijn voordelen. Zelf zag ik ze vorig jaar in Oldenburg. En toch kijk je in feite naar een nieuwe show, al is het maar door compleet andere kostuums, andere muziek en een volledig nieuw lichtplan. Allemaal in een perfecte uitvoering.

De vroege dienst. Zou het waar zijn dat iedereen op dit moment nog niet zo goed wakker is? Zowel mens als dier? Soms dacht ik dat. Maar als ik goed nadenk is Marek Jama, de grote dierenman van dit circus, altijd wel behoorlijk gehaast. In zijn schier eindeloze exotennummer. Met de paarden, waarbij hij al om applaus vraagt terwijl het laatste paard nog met z'n kont naar het publiek staat. Doet hij groot en klein met zes groten en zes kleinen: doe er dan ook iets (meer) mee dan ze rondjes te laten lopen! En met maar één zeeleeuw, geen idee waarom. Want die andere zwom later wel heerlijk in zijn bassin.
Drink ik later geheel toevallig koffie met Jama vergeet ik de reden stomgenoeg ook nog te vragen!

Nog een serieus grapje: na de pauze als eerste het roofdierennummer van Tom Dieck. Na de opbouw van de (nieuwe?) kooi (tot mijn verbazing zonder net, dacht altijd dat dat in Duitsland verplicht was) blijkt de inlooptunnel een metertje of drie te kort! Terwijl er een dag eerder toch ook al twee voorstellingen waren op dezelfde locatie. Met man en macht werd er gerukt en getrokken, ja zelfs de hele pistekooi werd in de richting van de inloop versleept! En eindelijk kon de tunnel aangehaakt worden.....
Komt de eerste lijger binnen gevolgd door een mooie witte mannetjesleeuw.... Tja, die zitten buiten uiteraard apart. Maar meneer heeft zelfs op dit redelijk vroege uur wel zin in een wipje...... Mag dat weer niet van dat te strenge baasje!

De olifanten van Elvis Errani, ervaren en vertrouwd als vanouds. Elvis vond kennelijk één armbreuk voorlopig wel genoeg en deed dit keer geen springplanknummer.
Na afloop was ik lang bij die drie mooie meiden en ik schaamde me diep: de bananen vergeten! Dus wanneer Martijn er binnenkort nog komt: maak het even goed, een banaan voor iedere fant!
Wel even vragen natuurlijk, een leuke manier om met een verzorger of Elvis zelf in contact te komen!
Door het niet te grote circusterrein -de meeste wagens stonden elders- kon je dicht bij de meeste dieren komen. En zien dat de olifanten er zelfs in slaagden met hun slurf keien uit het plaveisel te peuteren!

Mooie muziek, dat schreef ik al. Vooraf wat minder, neuzelmuziek op band met veel te veel bas er in. Maar zodra het orkest speelt: prima! Licht: perfect. Ballet: prachtig.

Het nieuwe programmaboekje. Daar laten ze het kwalitatief toch afweten tegen bijvoorbeeld Roncalli. Maar dat gaat al snel....
De foto's mochten best wat mooier en met minder zoete kleuren. Daar dan ook meestal nog eens opvallend zoete cirkels doorgetekend.
Erg leuke nieuwe t-shirt, helaas niet in mijn maat. Dus maar een perfect passende nieuwe pet aangeschaft en een gedateerd t-shirt (met afpingeling....).
Waar ik me over verbaasde: het personeel betaalt (gewoon) voor de koffie en het eten! Weliswaar minder dan het publiek, maar toch.
Misschien hebben ze elders op het terrein ook wel een koffiepot staan, maar minder lekker dan die versgezette uit een volwaardige machine!
Of het is de consequentie van het ingevoerde minimumloon, dat zou ook nog kunnen.
Wel een bewijs dat dit bedrijf strak geleid wordt trouwens!

Zag de strakke leider (directeur) nog een keer fungeren als portier van een hek toen er iemand van het terrein vertrok. Aardige man en terecht veelgeprezen, iemand die zelf niet uit de circuswereld afkomstig is en dan al op jeugdige leeftijd zo'n groot bedrijf over durft te nemen. En met het nodige succes, dat moet gezegd.
Vijf voorstellingen dit keer in Leer, de volgende keer vast meer! Nu alle keren in feite uitverkocht, de laatste voorstelling op maandag begon ongeveer een half uur later vanwege de onverwacht grote belangstelling!

Posters waren er in diverse maten en kleuren en met verschillende afbeeldingen. Met groot Elvis en zijn olifanten. Met groot Tom Dieck die een tijger kust en daaronder kleinere afbeeldingen. In alle gevallen wel duidelijk vermeld dat er prijswinnaars van Monte Carlo optraden.
Handig bij kleinere speelplaatsen: drie verschillende op één poster, in dit geval Emden, Leer en Esens. Dat scheelt in prijs en wanneer mensen ze in de ene plaats misten of niet konden hebben ze nog een herkansing.

Nederlanders waren er meer. Ja, en die zijn dan uiteraard zo belangrijk dat ze niet een parkeerplaats in de buurt zoeken maar hun auto gewoon tussen de auto's van de artiesten knallen. Waarvoor, zoals gemeld, de ruimte toch al zeer beperkt was...

Dierenactivisten hadden godzijdank een vrije zondag of hadden de voorkeur aan kerkgang gegeven. Maakt niet uit: verloren gaan ze toch!
Een dag eerder waren ze er wel geweest, op zondag hadden ze kennelijk een rustdag. Het lijken de scheppers zelf wel.... En zo zien ze zich denk ik ook nog!
Sporen lieten zij wel na: een grote kreet over Tierquälerei in het hoekje op de grond gekrijt waar ze hadden mogen staan. Mooi woord wel trouwens, in het Duits....
In een volgende speelplaats, Warendorf, gingen ze van de week meer tekeer.
Daar ook veel posters overplakt met de bekende gele strook: Annuliert wegen Tierquälerei. Afgelast wegens dierenmishandeling.
De politie ondervroeg de demonstranten ter plaatse. Nee hoor, daar hadden ze niets mee te maken, al konden ze er wel begrip voor opbrengen.
Nee, laf ook nog, want als de dood voor een claim van het circus!

Zo, dat was het wel weer even.
Nogmaals kort samengevat: een onvolprezen wereldcircus!
Gaat dat zien zolang het nog kan!

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2015 11:27 am 
Site Admin

Didier schreef:
Dierenactivisten hadden godzijdank een vrije zondag of hadden de voorkeur aan kerkgang gegeven. Maakt niet uit: verloren gaan ze toch!
Een dag eerder waren ze er wel geweest, op zondag hadden ze kennelijk een rustdag. Het lijken de scheppers zelf wel.... En zo zien ze zich denk ik ook nog!
Sporen lieten zij wel na: een grote kreet over Tierquälerei in het hoekje op de grond gekrijt waar ze hadden mogen staan. Mooi woord wel trouwens, in het Duits....

Joop van der Lei was ook in Leer en spotte daar deze kudde activisten..

Bijlagen:
P5099412.JPG
P5099412.JPG [ 117.41 KiB | 3313 keer bekeken ]

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2015 11:40 am 
Site Admin

Joop van der Lei maakte in Leer natuurlijk ook nog foto's van hetgeen waarvoor hij kwam...

Afbeelding

De rest op
http://www.circusforum.nl/album/displa ... play_media

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2015 3:32 pm 

Citeer:
Joop van der Lei was ook in Leer en spotte daar deze kudde activisten..

Jaja, leuke aanvulling! Maar dan bezocht hij toch echt een andere hoogmis dan ik op zondagmorgen!
En ik schreef al dat ze hun sporen nalieten....
Voor hen en mij maar beter dat ze er niet waren, bij een 'treffen' vorig jaar op dezelfde plaats liep het al aardig snel uit de hand omdat ik me dan in het geheel niet in kan houden en verre van beleefd blijf! Toen bleek dat ik ook nog de steun van omstanders kreeg kozen ze al snel het hazenpad!

BerichtGeplaatst: zo mei 24, 2015 8:06 pm 

Gisteren bij Charles Knie in Remscheid geweest. Hier enkele foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fantastische show, kan niet anders zeggen. Vooral Elvis Errani, Tom Dieck, Flying Costa's en Yves & Ambra zeer goed.
Marek Jama idd beetje gehaast en er mag ook wel eens een lach vanaf. De paardendressuur werd overgeslagen. Niet dat ik daar om treurde: met exoten, zeeleeuwen, roofdieren en olifanten dieren genoeg :) en zo hoort het. In Remscheid waren wel beide zeeleeuwen te zien.
Ik had deze show al eens eerder gezien. Maar het blijft top. Een van de beste circussen ter wereld, dat is een feit.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00