Mag ik even door het stof? Dank u! Want ik schreef:
Citeer:
Kent u die afbeeldingen van optredende olifanten in ver vervlogen tijden? Meestal niet eens foto's, maar tekeningen. Van olifanten op een fiets.....
Denk haast niet dat er een levende Nederlander bestaat die dat hier ooit in een circus in het echt heeft gezien...
En wat blijkt: een fietsende olifant is veel minder antiek dan ik dacht!
Er kwam een reactie op het bericht van Dick Prins, die meldde in 1975 nog ooggetuige te zijn geweest van de fietsende olifant Bijoya tijdens de tournee van Circus Krone door ons land.
Ten overvloede voegde hij het door hem gemaakte bewijs bij:
Bijlage:
fietsfant.jpg [ 117.6 KiB | 7742 keer bekeken ]
Nu is dit een buitenoptreden, wellicht in het kader van de publiciteit. Maar de heer Prins meldt erbij dat de olifant werd voorgebracht door niemand minder dan Christel Sembach - Krone zelf.
En dan denk je toch eigenlijk aan een optreden in de piste!
Tja, en wanneer meneer Prins daar ooggetuige van is geweest zijn er ongetwijfeld nog vele duizenden landgenoten die het toen ook zelf hebben gezien......
En gelukkig ook nog in leven, het is tenslotte 'pas' 40 jaar geleden!
Opvallend is wel dat het model fiets sterk overeen komt met datgene wat momenteel nog steeds in Thailand wordt gebruikt.
Waar ik mijn opmerking op baseerde was de afbeelding van de fietsende olifant uit het leuke boekje De Circus van Ant. L. de Rop.
Dat boekwerk stamt uit 1890, en toen zag een dergelijk optreden er ongeveer zo uit:

Inderdaad, ook op de fiets. Maar met een schattig jasje aan en ook een heel ander soort fiets!
Dan weliswaar geen fotografische vastlegging, een kern van waarheid zal er voor de tekenaar vast wel ingezeten hebben!