Wiener Circus gespot in Begijnendijk
We gaan niet naar de mis... we gaan naar Circus Wiener. Dat staat op een zompig veld in Begijnendijk. Er is plaats voor een paar honderd mensen in de rode tent. Er zitten er... dértig? Krakkemikkige bankjes... Knullig,... maar sympathiek knullig
De clown die zijn entree maakt, wuift echter alsof de menigte niet te overzien is
De circusdirecteur lijkt me qua uiterlijk een keurige bankbediende die iets "speels" in zichzelf ontdekt heeft en hier wat komt bijklussen... En je moet werkelijk allround zijn tegenwoordig om in een circus aan de slag te kunnen: de meisjes die in oude Hongaarse legergala-uniformen (of zoiets) de plaatsen aanwijzen, verdwijnen later in grote hutkoffers, geboeid en wel...om dan later weer op te duiken... Tijdens de pauze staan ze dan weer heftig "magische" lampjes te verkopen of barbapapa's te draaien. Er lopen kinderen mee rond die haast maar even groot zijn als hun suikerspin. Er zijn papa's die diep in hun portemonnee tasten: toegangsticket, een magisch lampje, een barbapapa en dan wil het kleine grut natuurlijk nog iets drinken ook
"Drankjes verkrijgbaar aan onze restauratiewagen!!!" galmt het door de boxen.. Je kan alleen maar hopen dat de twee bejaarde dames die daar de dienst uitmaken straks na de pauze geen trapezenummer gaan brengen
Nummer met honden, nummer met aapjes, paardjes draven en dansen... clowns weer, trapezenummer, nééé, niet met de twee volumineuze serveuzes
Opa met de aapjes heeft een zoon die dat nummer soms ook brengt, denk ik, en wat brééder in de schouders zit dan het opaatje dat vandaag zijn ding komt doen.... de schouderinzet van zijn feestelijk wijnrood velouren pak mét glittertjes steekt anderhalf circushalfrond zijn schouders voorbij..., maar het oogt niettemin feestelijk
Ik geniet en Hans ook.
Kindjes klappen in hun handen en zijn enthousiast als clownmans handjes komt schudden. Eén kindje wil dat niet.. kruipt nog liever in papa's broekzak dan die enge man met z'n beschilderd gezicht de hand schudden. Ik voorzie dat papa zich op 6 december moet voorbereiden op zware huilbuien
Hans heeft nog een plan D achter de hand ook. Als om acht uur het circus is afgelopen gaan we frietjes halen. Ik voel me vandaag een verwende tienjarige. Alleen een magisch lampje wist ik niet uit de brand te slepen
http://ilsblogt.blogspot.com/2009/11/ki ... ember.html