Zero Gravity schreef:
Dat wil ik helemaal niet zeggen, wat ik wel wil zeggen is dat dieren, net als mensen, zich aan kunnen passen aan hun omgeving.
Deels, maar dan nog hebben mensen en dieren ruimte nodig om soorteigen gedrag te kunnen vertonen.
Indien dat niet kan zullen ze dat niet lekker vinden en gaat dat over naar o.a. stereotype gedrag. Ga zelf maar eens bijvoorbeeld leven als een circustijger. Ik weet zeker dat je gek wordt.
Citeer:
Ik weet dat dieren die het niet naar hun zin hebben in hun verblijf stereotype gedrag gaan vertonen, maar ik heb dat bij Belly Wien (waar deze discussie eigenlijk over gaat) niet gezien.
Zie circusleed.nl zie je hoe stereotype gedrag de giraf toont. Ook de tijgers bij hun vertonen stereotype gedrag. En veel dieren vertonen apathisch gedrag. Ook een afwijking.
Citeer:
Circusdieren staan overigens nooit alleen, maar altijd met soortgenoten of andere dieren.
De giraffe bij belly wien is alleen. En dat is niet goed voor een sociaal dier. Die in het wild met meer dieren samenleeft.
Bij groot russisch staatscircus stond vorig jaar de hele tijd 1 olifant. Achter een touwtje waar die 1 stap kon zetten en wat rond kon draaien. Niet goed voor het dier. Zelfs op de VNCO site valt te lezen dat sociale dieren niet alleen horen te staan. Maar de WLCI vind het geen moeite om hun auto als een soort goedkeuring bij de ingang van dat circus te zetten.
Citeer:
Zeg nou eerlijk, wat kunnen circusdieren niet wat wilde dieren wel kunnen. In het wild liggen tijgers ook de hele dag te luieren, behalve als ze moeten jagen, in een circus krijgen ze eten toegeworpen.
Dat ze in het wild veelal liggen zegt niet perse dat de dieren dan maar in kleine hokken kunnen. Nog erger is dat de dieren in hun kooien niet veel liggen, maar veelal aan het ijsberen zijn. Zegt genoeg ook.
Om een voorbeeld te geven. Olifanten lopen in het wild soms wel tot 50km per dag. Dit kunnen ze niet goed in een circus. Wij komen circussen tegen waar ze aan de ketting staan, in een container staan of achter schrikdraad op een klein stukje afgezet terrein. Daar kunnen ze amper bewegen. Dat is niet goed, want olifanten zijn gevoelige dieren en genoeg beweging is nodig. Het is niet voor niets nodig dat olifanten veel zorg aan de voeten nodig hebben. Ook zijn het sociale dieren die goed de mogelijkhed moeten hebben om te communiceren. Er moet sociaal gedrag mogelijk zijn. Dus toch wel een groep van olifanten.
Olifanten moeten ook mogelijkheid hebben om hun huid te verzorgen. Modder en stofbaden moeten mogelijk zijn op elk moment. Net als genoeg gevarieerd eten en drinken.
Citeer:
Kamelen lopen in het wild de hele dag te grazen, kunnen ze dat niet op het circusterrein? Ze hebben inderdaad wat minder ruimte, maar dat lijkt ze niet te storen. Ze hebben ook voldoende afwisseling wat betreft landschap aangezien ze om de vijf à tien dagen naar een andere gemeente verhuizen.
Waarom denk je dat het ze niet lijkt te storen?
Wat betreft afwisseling. De verandering van omgeving kan erg stressvol zijn. Sommige dieren zijn erg gefocust op omgeving en als dat steeds verandert zal dat niet prettig zijn.
Het is alleen maar onnodige stress voor de dieren. Steeds (lange) tochten in vervoersverblijven, daarna op klein stuk afgezet terrein staan of in vervoershok/stal moeten blijven zitten en dan af en toe (onder dwang) moeten optreden voor mensen.