Zero Gravity schreef:
Ja, ik heb jullie filmpje gezien en ik heb natuurlijk het verblijf van de giraffe in het echt gezien. Volgens mij verwarren jullie stereotype gedrag met rondscharrelen. Ik heb veel circussen gezien (veelal in het buitenland) waar de dieren echt stereotype gedrag vertonen en dat is heel anders.
Dan moet je maar eens langdurig observeren bij circussen als belly wien, dan zie je wat 'stereotype'gedrag is. Want wat vind jij stereotype gedrag?
De extreemste vormen van stereotype gedrag zijn helemaal erg. Maar dit ook. De giraf in de beelden vertoond het ijsberen. Dat is niet rondscharrelen. Dat herken ik ook wel. Als een dier langdurig gewoon herhalend monotoon gedrag vertoond en niet op een natuurlijke manier rondloopt, dan is dat niet normaal gedrag, maar afwijkend.
Citeer:
De keren dat ik bij de giraffe ben gaan kijken stonden er lama's bij hem in het hok en hij krijgt ook genoeg aandacht van zijn verzorger.
Het gaat om soortgenoten. De aandacht van andere dieren en verzorger kan niet de sociale contacten vervangen die een dier nodig heeft.
Als ik jouw zet in een ruimte met allerlei andere soorten dieren. Vind je het dan niet prettig als er iemand zou zijn waarmee je een 'gesprek' kan hebben?
Citeer:
Dit keur ik natuurlijk ook niet goed. Zoals ik al eerder heb vermeld verdedig niet alle circussen. Ik ben vaak genoeg niet naar een circus toe geweest, omdat de dieren er slecht bijzaten,
Zoals welke circussen?
Citeer:
maar bij Belly Wien was er niets mis. (Maar ik zal je wat dat betreft nooit kunnen overtuigen).
Nee dat denk ik ook niet, ik zie ook wel verschillen bij circussen hoor. Er zijn gradaties in te zien. Maar ik zie bij Belly Wien toch wel dat ze dieren behandelen als objecten en niet als dieren. Overigens zijn er natuurlijk ergere circussen te vinden.
Citeer:
De dieren zijn het reizen intussen wel gewend. Er wordt vaak genoeg pauze gehouden onderweg om te kijken of alles nog wel goed is.
Stress went niet.