Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za mei 10, 2025 4:45 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Forumregels

Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.

Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: zinloos geweld bij Belly Wien
BerichtGeplaatst: vr nov 28, 2008 8:27 pm 

Op 20 juni j.l. heb ik op deze site een zeer lovend bericht geplaatst over Belly Wien in Nieuwveen. (waar ik overigens nog steeds achter sta!) Ook sprak ik over de vriendelijkheid van de mensen.Tijdens het 14 dagen durende bezoek van dit circus aan Overschie heb ik echter op een heel andere manier kennis gemaakt met dit circus. Hiervan ben ik erg geschrokken.

Wat is er gebeurd? Tijdens het kijken naar giraf Kenai in zijn buitenverblijf in de eerste week dat het circus in Overschie stond hoorde ik op een middag om 12.30 een flink geschreeuw achter me. Wat was het geval? Marilyn was de woonwagen uit gekomen en werd achtervolgd door haar vader en moeder. Er werd over en weer geschreeuwd. Duidelijk ruzie. Op zich niet schockerend, omdat dit in alle families voorkomt. En in circusfamilies waar men 24 uur op elkaars lip zit en prive en werk volledig samenvallen nog meer te verwachten is.

Het vervolg was echter wel om van te schrikken. Roman probeerde Marilyn de woonwagen in te trekken. Toen dit niet lukte duwde hij haar op de grond en sloeg en schopte hij haar. Terwijl moeder Diana Roman tevergeefs probeerde te sussen gilde Marilyn moord en brand. Vervolgens werd zij aan haar haren de woonwagen ingetrokken. Uit de woonwagen klonk vervolgens een enorm gestommel. Ook schudde de woonwagen flink heen en weer.

Een kwartier later kwam Marilyn uit de woonwagen alsof er niets gebeurd was en liep naar de restauratie wagen.

Toen ik de volgende dag naar de show ging verwachtte ik dat Marilyn niet mee zou doen vanwege blauwe plekken. Tot mijn verrassing deed zij echter gewoon het hondennummer met zoals altijd haar stralende glimlach. Ik kreeg even een heel onwerkelijk gevoel. Het gevoel of er niets gebeurd was.... Ook de glimlach van Roman in de piste was een groot contrast met het geweld van de dag ervoor.

Wat ik mij afvraag is het volgende.....Is Roman een vriendelijke man die soms enorm uit zijn slof kan schieten, of is het een onbehouwen agressieveling met een glimlach in de piste als masker?

Als positief ingestelde circusvriend en (toch nog steeds) fan van Belly Wien ga ik uit van het eerste en houdt het bij een incident. Activisten zullen echter het tweede menen. Ik weet dat men bij dit circus soms agressief kan zijn naar activisten. (hetgeen ik me overigens goed voor kan stellen!) Maar Marilyn, die hard werkt, heeft dit niet verdiend!

Ik noem dit bericht zinloos geweld omdat geweld altijd zinloos is en zinvol geweld in mijn ogen niet bestaat. Zeker niet op een weerloos meisje.

Circusmensen zitten in een glazen kastje. Een vitrine waarin zij door iedereen bekeken worden. Geweld valt dan ook erg op.

We kennen allemaal nog wel de serie van circus Waltz. Ik vond deze zeer realistische serie een exact beeld geven van hoe de circuswereld is. Ook daarin zat erg veel geweld en werd Willy Waltz door zijn zoon blind geslagen. Ook is het bekend dat bij zigeuners in het algemeen veel geweld voorkomt. Marilyn is het waarschijnlijk dan ook al lang weer vergeten, maar ik als buitenstaander die het vanaf de zijlijn aanschouwde ben nog niet helemaal over de schrik van deze gebeurtenis heen.

Relativerend nog even het volgende....
Ik heb ook gezien dat Sarah Zinnecker weer (tijdelijk?) terug van weggeweest is. Was zij afgelopen zomer nog spreekstalmeesteres bij Werona, nu had zij deze functie weer in haar ouderlijk huis/ circus. Als Roman altijd zo agressief was, was zijn andere dochter vast niet terug gekomen van haar partner bij Werona.....

Hopend dat dit slechts een incident was heb ik tijdens het hondennummer en het antipode nummer maar wat extra hard geklapt voor de altijd stralende Marilyn!

BerichtGeplaatst: vr nov 28, 2008 9:07 pm 

Spijtig voorval, zeker en vast !!

Maar ruzies en eventueel geweld zal wel in elke familie voorkomen, bij de een al wat meer dan de ander.

BerichtGeplaatst: za nov 29, 2008 1:44 am 
zeker spijtig voorval. Ik lees dat je 14 dagen bent meegereisd. Dit voorval was de enigste die jij hebt ervaren, en zal dan ook wel een kwestie zijn van 'opvoeden'. Overigens een methode die ik zeker niet voorsta.
Jammer dat jij na 14 dagen circus, dit als grootste indruk ervaart.Jammer ook dat je dit nu zo publieklijk tentoon moet stellen. het is weer koren op de molen van de 'actievoerders' , maar ook van mogelijk publiek dat naar het circus wilde gaan, en er nu toch even over nadenkt. Dit forum is nou eenmaal een OPEN forum op het WWW en kan door iedereen gelezen worden, zonder hiervan lid te zijn.

Meningsverschillen die ontaarden in ruzies zijn er in de hele wereld, en komen bij de beste families voor. Zolang wij hier niet van weten is er 'niets' aan de hand, in de gevallen dat het ons wordt vertelt, door een derde, moeten wij ons bedenken dat er een rede voor is. Zolang wij niet weten wat die rede is mogen wij hier niet over oordelen.

Citeer:
Hopend dat dit slechts een incident was heb ik tijdens het hondennummer en het antipode nummer maar wat extra hard geklapt voor de altijd stralende Marilyn!

ook ik hoop dat dit een incident was, maar kan me er niet van weerhouden om te gaan denken dat jij gevoelens hebt voor Marilyn, met andere woorden ....een beetje verliefd bent....

BerichtGeplaatst: za nov 29, 2008 10:24 am 

Ruzie binnen families komt wel vaker voor. Ook buiten het circus.

Dat je dit van zo dichtbij hebt "mogen" meemaken zal zeker even schrikken zijn. Gelukkig zie ik in je bericht wel dat je het een en ander al op een rijtje probeert te zetten.

Jij weet de precieze oorzaak niet. Ik ook niet. Toch zal ik proberen om, net als wat jij ook al deed, de gebeurtenis in een breder perspectief te plaatsen.

Onder invloed van stress kan een mens vreemde dingen doen. En neem gerust aan dat er, zeker binnen vaste (circus)gezelschappen veel stress kan zijn. Je noemde al het "24 uur op elkaars lippen zitten". Daar komt de prestatiedruk nog eens bovenop: elke show moet voor de ogen van het publiek perfect lopen. Al stort achter het gordijn de boel bijna letterlijk in elkaar. In dat laatste opzicht heb ik al veel zien gebeuren. Modderige terreinen waar de zadelplaats eerder een moeras is waarin attributen langzaam - maar soms ook snel en net als je ze nodig hebt! - wegzakken, smerig worden of vast komen te zitten. Zoals de wasmachine van het clownsnummer bij Belly-Wien die door het gewicht eigenlijk met 4 man uit de prut moet worden getrokken terwijl op dat moment maar twee personen achter het gordijn aanwezig zijn en er ook nog eens geen handgrepen aan zitten...

Stress komt ook door de bijna permanente druk van dieractivisten. Belly-Wien wordt bijna 18 jaar door activisten gevolgd. Daar kunnen WIJ Nederlanders ons nog totaal niets bij voorstellen. In ons land zijn activisten pas enkele jaren tegen het circus gericht. Achttien jaar! En die druk ervaart de circusdirecteur (en familie) niet alleen als de demonstranten voor de poort staan. Nee. Bij elke vergunningaanvraag krijg je te horen "en komen er ook dieractivisten?". Heb je eindelijk een krantenartikel voor elkaar gekregen, dan blijkt er op dezelfde pagina ook de "stopper" van Stichting AAP te zijn geplaatst die een smet vormt op die bladzijde in de krant. Struinen er ´s nachts allerlei ongenode gasten op het circusterrein. Zijn het dronken cafégangers op weg naar huis of toch vandalen (lees dieractivisten)? En als de reclameploeg de borden na afloop weer gaat ophalen zijn die opeens spoorloos of zwaar beschadigd. Iets om moedeloos van te worden toch?

De circusmensen "zitten" in een vitrine. Iedereen ziet ze. Hun privéleven wordt slechts afgeschermd door het dunne wandje van de caravan, woontrailer of tent. Waarvan de deur meestal ook nog eens openstaat. De grootste schrik is voor de bezoeker. Die mogelijk wegblijft bij het circus. Spanningen zijn op zo een onbeschutte plek al gauw zichtbaar voor de buitenstaander.

Maar zoals ik al opende: Ook ik weet niet de precieze oorzaak van wat er is gebeurd. Het zal ook niet van invloed zijn op mijn mening over Circus Belly-Wien. Waar de omgang met de dieren nog steeds een voorbeeld is voor andere circusbedrijven. Waar de voorstelling ook goed is. Waar het publiek zich welkom voelt.

BerichtGeplaatst: za nov 29, 2008 12:51 pm 

Ron_Mikkenie schreef:

Beetje vreemd dat jullie zinloos geweld allemaal zitten te vergoelijken.

BerichtGeplaatst: za nov 29, 2008 5:46 pm 
Site Admin

arie schreef:
Ron_Mikkenie schreef:

Beetje vreemd dat jullie zinloos geweld allemaal zitten te vergoelijken.

Die indruk heb ik niet. Ik vind het tamelijk genuanceerde meningen.

BerichtGeplaatst: ma dec 01, 2008 3:01 pm 

Als ik deze post lees vraag ik me enkele dingen af.
A/wat heeft dit verhaal (een familie ruzie) te maken met circus? dit soort verhalen verwacht je eerder in de Story of de Prive.
B/ Als het echt zo erg was, waarom schrijf je het hier, en niet op bijvoorbeeld de website van "Steunpunt Huiselijk Geweld" (shginfo.nl).
C/ Als je het echt zo belangrijk vindt waarom wacht je dan ruim twee weken met posten? Belly is 21 november al uit Rotterdam vertrokken.

WAt betreft Sarah. die is MET partner, enkele weken op vakantie bij haar ouders. Na de kerst zal ze weer gewoon naar Werona gaan. Alleen is nog niet zeker of dit in Holland is.

BerichtGeplaatst: ma dec 01, 2008 8:04 pm 

Ik vroeg me ook af wat dit met circus te maken heeft, in het beste gezin komt wel eens een ruzie voor. Als je van zoiets getuige bent hou dat dan toch voor jezelf!

BerichtGeplaatst: ma dec 01, 2008 8:53 pm 
Site Admin

Afbeelding

Inderdaad een mooi moment om de olifant deze discussie af te laten blazen.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00