Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za mei 10, 2025 4:50 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do mar 26, 2009 6:43 pm 

Tegenwoordig zien we steeds minder een rol voor een spreekstalmeester in de voorstelling. Vroeger hadden we de traditionele spreekstalmeesters die act na act aankondigden en bij diverse acts de spanning erin brachten. In de voorstelling van nu zien we steeds minder spreekstalmeesters en weten wij als circusvrienden in 99% van de gevallen wel met welke artiesten we van doen hebben. Je ziet tegenwoordig de artiesten vaak in het donker beginnen en eindigen zonder een eind applaus te kunnen vragen en worden afgekondigt door de spreekstalmeester. Zelfs in de finale van de voorstelling word bij steeds minder zaken de artiest voorgesteld. Nu leven we natuurlijk niet 20 jaar meer terug. Is dit iets wat we missen of is de spreekstalmeester iemand die niks aan het programma toevoegd ????

En wat moet die spreekstalmeester dan in zich hebben?? Wat is een echte spreekstalmeester en wat doet die op welk moment ???

BerichtGeplaatst: do mar 26, 2009 6:49 pm 

Citeer:
Wat is een echte spreekstalmeester en wat doet die op welk moment ???

Voor mij is een goede spreekstalmeester:

- Iemand de artiesten aankondigt of afkondigt
- Niet te veel slap gezever tussendoor [Circus Benelux, verhalen over bbq-vlees is not-done]
- Is te zien tijdens de voorstelling [Achter in de piste ofzo]
- Stelt alle artiesten tijdens de finale nog een keer aan het publiek voor

en verder moet een spreekstalmeester voor mij een bepaalde rust uitstralen, niet te snel praten en natuurlijk erg verzorgd uitzien.

Helaas zie je dat bij weinig circussen, Bij Herman Renz en Carl Busch heb ik dit alleen nog maar echt goed gezien.
De vrouwelijke Spreekstalmeester bij Renz-Berlin was ook wel oke, maar die was soms weer moeilijk verstaanbaar door haar duitse accent.

BerichtGeplaatst: do mar 26, 2009 7:14 pm 
Site Admin

Een spreekstalmeester mis ik wel bij Althoff, al komt Alberto soms wel wat zeggen.

Maurice Veldkamp van het Magic Circus vind ik een voorbeeld van een goede spreekstalmeester. Goed verstaanbaar, interactief met de acts, niet te nadrukkelijk aanwezig etc. Niet voor niets schnabbelt hij elk jaar bij in Ahoy.

BerichtGeplaatst: vr mar 27, 2009 9:33 pm 

Vergeet Olaf van Eijndhoven niet!! De spreekstalmeester van het Cirque d'Hiver te Roermond.

BerichtGeplaatst: vr mar 27, 2009 11:36 pm 
de beste spreek stal meester vind ik wim zomer hoe hij het doet daar heb ik feel be wonderingen voor. jan hoek stra vind ik ook erg leuk met anton ik fin dat daar ijgn luk een tv serie van zal moet een kommen ik zal tegen ieder 1 zeg ga eens naar renz berlin dan zie je jan hoekstra en anton

BerichtGeplaatst: ma apr 13, 2009 10:32 pm 

ruben circus fen schreef:
de beste spreek stal meester vind ik wim zomer hoe hij het doet daar heb ik feel be wonderingen voor. jan hoek stra vind ik ook erg leuk met anton ik fin dat daar ijgn luk een tv serie van zal moet een kommen ik zal tegen ieder 1 zeg ga eens naar renz berlin dan zie je jan hoekstra en anton

haha bedankt Ruben en je weet het maar nooit van die tv serie....

BerichtGeplaatst: di apr 14, 2009 12:20 pm 

Die bij Herman Renz vond ik wel goed !!

En dat de artiesten na het afgaan nog eens aan het gordijn samen stoppen is ook wel mooi !

BerichtGeplaatst: di apr 14, 2009 6:27 pm 

Er zijn in Nederland nogal wat goede spreekstalmeesters zowel m/v.
De beste is natuurlijk Maurice Veldkamp (Magic-Circus en Kerstcircus Ahoy) maar daarna komen in ieder geval Robert Ronday (Herman Renz) Wim Zomer en ook Anneke Olivier(Herman Renz) heeft een behoorlijke reputatie en b.v. ook Frank Torrez, Bart de Vrind (Bavaria) en Natasha Lijfering (Staatscircus van Moskou)
Ook Ragina van Heybeek (Belly-Wien) en Jan Hoekstra(Renz-Berlin) zijn op de goede weg.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00