We weten dat Joop van der Lei niet bepaald neutraal is ten opzichte van Renz Berlin, maar hij heeft wel zijn best gedaan een mooi verslag voor ons te schrijven.CIRCUS RENZ BERLIN KOMT VERRASSEND UIT DE HOEK.
Met het risico dat ze denken daar heb je Joop weer met zijn Renz Berlin wil ik toch een recensie schrijven van de première voorstelling van Renz Berlin op donderdag 19 maart in Heerenveen.
Een aantal artiesten hebben we al eerder gezien in de voorstelling van Renz Berlin zoals Enrico Frank met zijn 4 prachtige Friese hengsten met mooie figuren walsen enz. En natuurlijk Lavinia Renz aan het verticale koord, de trapeze en op het strakke koord.
De vooruitgang van Lavinia is duidelijk te zien, heel professioneel en als je haar leeftijd meerekent is de prestatie des te opmerkelijk. Prachtig om naar te kijken.
Zo is Bernard Renz jr. gelukkig ook weer in de piste te zien met zijn Siberische steppe-kamelen, ze lopen mooie figuren, waaronder pirouettes .Deze winter is de kudde weer wat uitgebreid, er zijn 2 jonge kameeltjes geboren dus de toekomst is weer verzekerd.
Gelukkig is Antonio nog een aantal weken de huisclown van Renz Berlin, zijn reprises gaan er bij het publiek in als koek. Ik heb al eerder gezegd dat de interactie tussen Antonio en spreekstalmeester Jan Hoekstra fantastisch is. We zullen dat in de toekomst zeker missen.

Ja, dan kom je vanzelf bij de nieuwe artiesten van Renz Berlin, als eerste de Hongaarse familie Jose die maar liefst vier nummers voor hun rekening nemen met als eerste vader en moeder Jose met het komische borden nummer. De vaart zat er nog niet helemaal in maar dat komt vast wel goed.
Daarna waren de zoon en de dochter aan de beurt met één van de betere diabolo nummers die ik de laatste jaren heb gezien, zelfs met 3 diabolo’s lijkt het een peulenschilletje. Hij gebruikt veel lichteffecten en dat is een mooi gezicht.
Als derde nummer kwamen vader, moeder en zoon met een goed jongleernummer met vijf kegels en zes ringen, goed gebracht en je kunt zien dat er behoorlijk werk was van gemaakt.

Het laatste nummer dat een telg van de familie. Jose in de piste bracht was dochter Jeanette met een uitstekend hoela hoepact, mooie bewegingen met o.a. lichteffecten.

Dan de Troupe Khadinov, gewoon topklasse het publiek dat dit nummer eerst zag bij her Russisch Staats Circus en deze winter in Roermond kan dit alleen maar beamen, gewoon indrukwekkend zowel het nummer voor de pauze als daarna.
Als eerste werd er een uitgebreide hogeschool en dressuur gereden. Dit met twee ruiters, alles werd uit de kast gehaald. Prachtige figuren, de schoonheid van dit nummer is moeilijk te beschrijven dit moet je zelf zien en waarschijnlijk is eenmaal te weinig.
Als voorlaatste nummer kregen ze nog een keer de gelegenheid om hun ruiterkunst te laten zien, nu als Kozakkenrijders wat ze in werkelijkheid ook zijn, ze komen uit de Russische regio Ossetië.
Je weet niet wat je ziet, het af- en op de paarden springen, salto’s, onder het paard doorkruipen en dat in vliegende galop. Met twee man op vier paarden staan en tot slot het maken van een piramide met drie man op twee paarden, compleet met vlag en dan in het midden van de piste de leider van de groep in dit geval de vader die op een paard de regie heeft, en moeder die aan de rand van de piste alles in de gaten houdt.

Ik wil nog wel even de aandacht vragen voor het laatste nummer bij Renz Berlin. Dat zijn natuurlijk de imposante olifanten van circus Renz Berlin, natuurlijk ook dit keer weer gepresenteerd door Bernard Renz Sr. Als ik dan lees in De Piste, het blad van de Circusvrienden over de olifanten van Krone, dat ze zitten op postamenten hun poot optillen en wat al niet meer en Simon Visser daar terecht zijn bewondering over uitspreekt, dan moet je misschien je eens kijken bij Renz Berlin. Daar doen de twee dames olifanten al jaren hetzelfde, liefdevol gedresseerd en gepresenteerd door Bernard Renz en dat feitelijk alleen maar met stemcommando’s. Grote klasse.

En als dan de finale aanvangt en spreekstalmeester Jan Hoekstra, die het programma weer voortreffelijk op zijn eigen manier presenteerde samen met de artiesten afscheid neemt van het publiek, dan denk ik dat in navolging van het Kerstcircus de fam. Renz er weer is in geslaagd een uitstekend programma (ik weet het ik ben bevooroordeeld) voor het seizoen 2009 samen te stellen.
Ik zou zeggen tot ziens bij CIRCUS RENZ BERLIN
Joop