heuvels schreef:
Wij staan echt aan het eind van de voedselketen, de uitzondering bevestigt de regel. De hele wereld is een kringloop, maar dat is een andere discussie, evenals virussen. Ik probeer deze discussies altijd zo kernachtig mogelijk te houden maar jullie maken ze weer nodeloos ingewikkeld.
Discussies over de plek van de mens is dan ook ingewikkeld.
De kringloop des levens is zo groot en uitgebreid etc. Maar goed.. daar maar niet over discussieren.
Citeer:
De mens ziet de verbanden tussen oorzaak en gevolg.
En hoe weet je dat dieren dat niet zien? Ik zag toevallig laatst een filmpje van een hond die een bal legde op een schuin stuk. De bal rolt er af en de hond vangt het aan het einde op (aflopend stuk). Daarna legt die de bal weer aan het begin en rent naar het einde op de bal op te vangen.
En zo heb je nog zat voorbeelden van dieren die in staat zijn om te bedenken wat er gebeurd na een actie. Dat is dus redeneren. Of ze daarin minder zijn dan wij.. zou kunnen, maar dat betekent niet dat je moet denken dat de dieren daardoor ondergeschikt zijn aan de mens. Of vind je terecht dat alles wat in niveau minder is, dat je die dan direct mag gebruiken voor eigen doelen? Die gedachte is namelijk gevaarlijk. En kom je ook weer uit bij slavernij enzo.
Citeer:
Vergelijk het slimste dier met een schaker die maar één zet vooruit kan denken.
Nou hier ga je al fout, omdat er vele dieren al vooruit kunnen denken. En niet 1 zet, maar doordachte acties.
Citeer:
Daarnaast hebben dieren van de evolutie een prachtig instinct meegekregen. Dat werkt in deze moderne tijd helaas niet meer altijd, denk aan het egeltje dat zich oprolt en aan een plat einde komt.
Dat inderdaad. En wij als mens hebben veelal instinct verloren.
Citeer:
Inderdaad misstanden genoeg. Ik draag WNF en Greenpeace een warm hart toe.
Dan noem je ook twee op, vooral wnf, die nou niet bepaald goed te noemen is... maar dat is een ander verhaal...
Citeer:
Aangeklede apen die met eten zitten te kliederen kon ik als kind wel om lachen, nu niet meer.
En aangeklede olifanten, paarden etc?
Citeer:
Honden en zeehonden die spelenderwijs en met groot plezier hun kunstjes uitvoeren vind ik echt prachtig om te zien.
Met groot plezier of voor de beloning?
Citeer:
Ook aan bijv. olifanten en paarden zie ik heus wel of ze er zin in hebben, hun lichaamstaal spreekt boekdelen. Meestal dus wel.
Dat ligt er net aan hoe je er naar kijkt. Als fan zie je vaak vooral het circusgehalte. Niet of de dieren echt oprecht plezier er in hebben. En de vraag is hoezeer ze onder angst daar staan...
Citeer:
Roofdieren daarentegen zijn van huis uit nogal lui en moeten vaak echt op gang geduwd worden, dit is dus niet mijn favoriete genre.
Kortom zeg je dat ze gewoon geen roofdieren meer moeten gebruiken in het circus.
Citeer:
De dieren zijn niet van suiker, ze kunnen best wel een stootje velen, maar het moet wel op een deskundige manier, zonder te veel stress.
Gewoon handen af van dieren. Als ze niet willen moet je ze niet een tik (ook al is het een zachte) geven om ze te dwingen op te treden.
Citeer:
En ik denk dat de dieren er meer aan hebben als gemeenten worden gevraagd om circussen de ruimte te geven, dan te proberen de gemeenten circusdieren te laten verbieden.
Nee, want de dieren kan nooit een goed terrein geboden worden. Terreinen moeten enorm groot zijn (niet haalbaar) wil je op zijn minst genoeg ruimte geven voor alle dieren. Plus dat je nooit genoeg verrijking kan geven aan de dieren (ook niet makkelijk voor rondreizende circussen). En stress krijg je alleen weg als er geen dieren meer zitten in het circus.
De enige oplossing is een verbod.