Voor de klas staan, daar gaat het om
Hij heeft zestig jaar levenservaring en veertig jaar onderwijservaring, waarvan de laatste vijf jaar als algemeen directeur van het Openbaar Primair Onderwijs in Epe. Voor Adri Lammers een moment om het roer om te gooien: van schooltheater naar circusarena.
Als voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Circusondernemers gaat hij zich wijden aan de ontwikkeling van een Europese brancheorganisatie.
"Het is tijd om het gevoel weer achterna te gaan", zegt Lammers over deze opvallende stap. "Dat geldt niet alleen voor mij, maar voor het hele onderwijs. Daar wordt steeds meer gewerkt met verstand, 'meten is weten'. Dat is soms ook wel zo, maar waar is de ruimte voor fantasie, verwondering en verbeelding gebleven? Zijn dat niet de eigenlijke uitgangspunten voor onderwijsgevenden? Vroeger sprak dat vanzelf, maar ergens in de zeventiger jaren ging het mis. In de democratiseringsgolf werd de meester meneer, en meneer werd Jan. Dat leidde ertoe dat het respect voor hem verdween en langzaam aan ook zijn ruimte om creatief te kunnen zijn, te durven zijn. De 'verantwoordingscultuur' begon om zich heen begon te slaan, en daar zijn we finaal in doorgeslagen. Die trend moeten we keren."
Adri Lammers ziet daarin geen rol voor zichzelf meer weggelegd. "Ik ben de verpersoonlijking van het management, van de baasjescultuur. Ik ben te ver af komen staan van het lesgeven, van de klas. Van de ontmoeting tussen leerkracht en kind. Ik laat het aan anderen over om dit roer om te gooien. Geen schreeuwers of drukdoeners, maar juist mensen met stille kracht, die vanuit hun gevoel zaken weer recht kunnen zetten. Ja, die zijn er. Ik heb er zelfs meer in Epe ontmoet dan ik had verwacht: mensen met veel originaliteit en creativiteit, echte mensen, die zichzelf zijn. Daar heb ik veel respect voor. Mensen die mij corrigeren en stimuleren, meedenken en -zorgen, mij helpen keuzes te maken..."
Lammers denkt dat het de opgave is om goede mensen in het onderwijs te binden en te boeien. "Randvoorwaarde is dat je ze fatsoenlijk betaalt. Geen geld? Onzin. Dat geld is er wel, maar het zit in managementlagen. Daar moet het uit, zowel bij schoolbesturen als bij ministeries. Mijn stelling: minder geld naar mensen achter bureaus, en meer naar mensen voor de klas. We zijn als land diep gezonken, maar binnen de scholen zelf vindt een ommekeer plaats. Bovendien: iedereen wil goed onderwijs voor z'n kinderen en kleinkinderen en als je Den Haag beziet als de optelsom van datgene wat het volk wil, zullen we die keus moeten maken. Onderwijs mag niet langer de sluitpost op de begroting zijn."
Maar waarom dan nu het circus? "Het circus maakt mij het verschil duidelijk tussen echt en onecht", zegt Lammers. "Het circus is puur: er is geen ruimte voor veinzen, voor bluf. Je levert een prestatie, daarin leg je enorm veel van jezelf, anders kan het niet, en dat is heel zichtbaar. Heel echt. Dat vind ik mooi, dat raakt me."
http://www.destentor.nl/regio/epevaasse ... het-om.ece