Raamuithang lijkt iets te zijn wat we al eeuwen doen, en de efficiëntie ervan wordt in twijfel getrokken.
Laat ik je iets vertellen. Moest er bij mij in men ingebeelde winkel een dame binnenkomen, ingeduffeld in kleren, zichzelf met moeite kunnen uitdrukken, een affiche tonen en hopen dat je begrijpt dat ze wilt dat je die ophangt, dan maakt dit geen indruk op mij.
Komt er daarentegen een persoon binnen, die netjes zijn of haar beurt afwacht, en een verhaaltje vertelt. "Goeiemorgen mevrouw, mijn naam is ... en ik werk voor ... circus. Wij komen binnen 10 dagen hier in ... onze voorstellingen geven. Nu moet ik u niet vertellen dat goede reclame van zeer groot belang is. Zou ik u daarom mogen vragen om bij u een van onze affiches op te hangen? U moet dit natuurlijk niet voor niets doen hoor, neen, ik geef er u een paar vrijkaarten
(1 volwassene met een kind gratis, maar het heilige woord "gratis" staat erop) voor, dan kan u onze voorstelling komen bekijken, 't is zeker de moeite waard!"
Het lijkt tijdrovend, maar reclame maken is tijdrovend! Ik geef je het op een blaadje dat de winkelier die zo aangesproken wordt zichzelf gaat intresseren in je circus. Die gaat mond aan mond reclame doen.
Ik kan zelf een middelgroot dorp alleen doen, met deze manier van werken, op een voormiddag, maar dan moet ik goed doorwerken (zoals altijd

). Veel meer winkeliers zijn geneigd om een affiche te hangen, en zij die niet mogen van hun baas vinden het jammer. Je maakt indruk op je toekomstige klant. En als ik bij de Einlasz sta, herken ik de winkeliers waar ik bij geweest ben. Die vinden het leuk je te herkennen en fier te tonen dat ze toch gekomen zijn.
Marketing is niet alleen met grote dingen uitpakken, probeer er ook eens bij stil te staan dat we de huidige manieren van belangstelling opwekken moeten verfijnen!