Showverslag Arlette Gruss
Bij het betreden van “Le Cathedral†via de houten toegangsdeuren kom je in het voortent gedeelte. Hierin staan een aantal stalletjes voor etenswaren en twee buffet containers die zijn ingebouwd in de tussenwand naar de speeltent. Gruss heeft een ruime keuze aan merchandise uitgestald in diverse vitrinekasten, van sleutelhangers tot een compleet miniatuurcircus. Aan de binnenkant is de tent blauw en doet ietswat kil aan, maar misschien hebben ze al het 1 en ander aan decoratie ingepakt omdat ik er op de laatste speeldag was.
Door een tunnel onder de regie en een stuk tribune kom je in de speeltent. De tent is aangenaam van temperatuur en alle plaatsen zijn voorzien van kuipstoelen, er bleef er zondag geen 1 leeg , volle bak dus.
Over het geluid en licht kan ik kort zijn, dit zit gewoon goed in elkaar, niets op aan te merken. Het orkest zit hoog een breed uitgemeten boven de artiesteningang en bestaat uit ongeveer 10 man. Achter de orkestbak komen af en toe vier danseressen automatisch omhoog op openklapbare waaiers, erg mooi gedaan. De volgspotters zitten in kleine bakjes die hangen aan de masten die tussen de voortent en de speeltent staan. Bovenop de regieruimte is ook een podium waar spreekstalmeester/verteller Kevin Sagau af en toe zijn verhaaltje verteld, zingt of gitaar speelt. Soms duikt hij ook op in de orkestbak of ergens tussen het publiek. Mijn Frans is niet erg goed dus veel heb ik er niet van kunnen volgen.
Tijdens de opening van de show komen alle artiesten in prachtige kostuums in de piste. Al de gedragen kostuums tijdens de show zijn overigens kleurrijk en goed verzorgt.
Le Troupe Waqiao heeft een behoorlijk aandeel in de show ze komen met 4 nummers in de piste. Ook tijdens een aantal ander nummers komen leden van de groep voorbij als ballet.
Mathieu zorgt als pisteboy voor de nodige humor in het programma samen met de Goty’s krijgen ze het publiek goed aan het lachen(gelukkig met weinig woorden).
Voor de nodige spanning zorgen de Flying Zuniga aan de vliegende trapeze, ook zij beheersen de 3 voudige salto. Andere luchtnummers in de show zijn een erg gave levende trapeze en een luchtnummer van Kevin Gruss met Julia Friendrich.
Zdenek Supka komt spectaculair op en jongleert in een soort glazen driehoek en ook staand in een trechter waar hij ook ballen doorheen laat rollen. Dit is de enige keer dat het middelste gedeelte van de piste omhoog komt. Als dat toch kan zou ik dit vaker gebruiken denk ik.
Dan door naar een paar bekende gezichten in de show. Trio Laruss komt op in een gesloten piramide die in het midden van de piste wordt geplaatst en langzaam opengaat. Ze voeren hun krachtige act op en ook hier bij Gruss oogsten ze veel applaus van het publiek. Na de act gaan ze af zoals ze gekomen zijn in de gesloten piramide.
Dan hebben we nog een aantal dierennummers in de show Sandro Montez presenteert een dressuur met 4 kamelen samen met 4 witte paarden, ook komt hij in de piste met 4 olifanten. Laura-Maria en Linda Gruss brengen allebei een paarden nummer. Linda komt met 6 witte paarden in de piste en Laura-Maria laat zien dat ze met drie paarden al goed overweg kan.
Na de pauze is het de beurt aan Alfredo Beautour om met zijn gemende tijgergroep de piste te betreden een roofdiernummer in “Togni†styl waarin ook een draaiende glitterbol niet ontbreekt. Het roofdiernet zit verborgen in de pistebakken die aan de bovenkant open kunnen klappen. Het net zit aan een grote hoepel die met een aantal takels omhoog gehesen wordt en is op deze manier erg snel op en af te bouwen.
Kort samengevat heb ik een erg mooie show gezien die ook technisch goed in elkaar zit. Het was de trip naar Lille zeker waard.
Fototijd:

Er komt meer.