Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za mei 10, 2025 10:00 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Forumregels

Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.

Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2010 7:23 pm 

In Breda bezocht ik op paaszaterdag het menagerie circus van Lutz Freiwald. Eerst bekeek ik de rijke menagerie. Hier waren te vinden: 3 kamelen en 8 lama's die samen een binnen- alsmede buitenverblijf deelden waartussen ze vrij konden kiezen. Verder in de stal 3 zebra's met een ezel in een box, een wit paard en een Fries in boxen en de Afrikaanse olifant Buba, die ook kon kiezen tussen binnen- en buitenverblijf.

Op een andere plek waren nog 3 geiten, 2 hangbuikzwijnen, ganzen, eenden en kippen te vinden.

Wat op mij de meeste indruk maakte was de goede verzorging/ omgang die Lutz Freiwald zijn olifantendame Buba geeft. Zij heeft takken, boomstammen en banden als speelmateriaal. Iets wat elk circus met olifanten zou moeten hebben!!! Zeer goed tegen verveling. Het weer was tijdens mijn bezoek nogal wisselvallig. Lutz had Buba een kleed over haar rug gelegd zodat ze toch naar buiten kon zonder last van de kou te hebben. Daarnaast hield hij in de stal de atmosfeer scherp in de gaten en zorgde hij ervoor dat wanneer het in de stal even te koud werd meteen de verwarming aan ging.

Dan de show. De show heeft het thema meegekregen van een talentenjacht en wordt modern gepresenteerd. Veel dierennummers. Door Monica Freiwald werden maar liefst 5 dierennummers gepresenteerd; een lamanummer met 8 dieren, groot en klein met een Fries en een zebra met aansprekende Michael Jackson muziek, een boerderijdierenact, een hogeschoolnummer met een Fries, een exotennummer met 2 kamelen en 2 zebra's. Dan als dierennummer nog Lutz Freiwald met olifant Buba met een rustige dressuur.

Opvallend dat dit circus in tegenstelling tot de meeste collega's geen paardenvrijheidsdressuur in huis heeft, wat toch traditioneel de basis van het circus is. Kennelijk wil men zich onderscheiden door met dieren als zebra's te werken.

De artistieke nummers komen voor rekening van een Noorse en een Franse dame. Daarnaast clownerie van Thijs de Waard.

Een leuk programma, wat er mag zijn.

Tijden de finale stond er maar een zeer select gezelschap in de piste; Lutz, Monica, de 2 acrobates, de clown en de spreekstalmeesteres. Kennelijk om de piste wat meer op te vullen stonden er nog 2 kinderen van de familie bij.

Dit circus lijkt mij ideaal voor een campingtour (waar men zich dan ook hoofdzakelijk mee bezig houdt), maar op het Chasseveld van een grote stad als Breda vind ik het (ondanks de rijke menagerie) toch 'te klein' aandoen. Nadat ik de middagshow had bezocht, moest vanwege een tekort aan bezoekers dan ook de avondshow afgelast worden.

Mijns inziens een circus wat het niet van grote steden moet hebben.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00