Dank je Ron. Overigens is geen van de afgebeelde foto's gemaakt met flitslicht, ook niet van die twee dames "in de gordijnen". Dat is ook de afspraak met de mensen van het circus juist om de effecten voor de toeschouwers te vermijden. Daarbij heb ik inderdaad ook gemerkt dat bij direct flitsen (indirect heeft totaal geen zin in die tent) de sfeer totaal verandert. Bij sommige nummer kan het wel leuk zijn omdat ze dan juist strooien met het zaagsel en de flits dan juist wel een leuk efect kan geven. Bij de derde foto had ik die toestemming (bij uitzondering) wel, maar deed mijn flitsertje het effe niet omdat ik te snel een tweede foto wilde maken. Die flitser is overigens een Metz 50 MZ 5, dus niet echt kinderachtig.
Ik merk dus duidelijk dat ik aan de limieten van mijn apparatuur kom. Ik sta dus voor de keuze:
- andere lens met meer lichtsterkte (en zonder brandpuntsafhankelijk diafragma). Als iemand nog een paparazzi lens weet voor
weining......
- een camera met een hogere ISO, Nikon uiteraard anders kan ik de rest van mijn spul weggooien
- experimenteren met andere instellingen (o.a. fixed ISO en fixed sluitertijd), RAW en nabewerking.
Dat laatste is het snelst en het goedkoopst dus daar zal ik maar mee beginnen
Nog effe een paar andere foto's omdat ik het niet kan laten...
Geflist (met toestemming) maar ja het is wel mijn dochter die daar bovenop staat
20 seconden later.....dat "vliegen" vind ze echt geweldig.
En dit soort oefeningen (ik zat daar niet echt heel erg op mijn gemak...) geeft je een diep respect voor de echte artiesten en hun dieren..... Deze hoefde niet geflitst omdat het overdag was.