Circusvrienden!
Vanuit een kleine behaaglijke caravan op het circusterrein aan de Van der Hagenstraat in Zoetermeer een korte update over het wel en wee in “ons†kerstcircus. Het is oudejaarsdag, vanmiddag één voorstelling om 15.00 uur, het weer is mistroostig, er hangt een dikke laag mist en de dooi zet nu flink door met andere woorden; ideaal weer om veel vuurwerk verloren te zien gaan……
En toch prijs ik me meer dan gelukkig. Als je nagaat dat ik vorig jaar voor de eerste keer een circusvoorstelling mocht presenteren – de première bij Remo Iarz van het kerstcircus in Ede omdat Metin deze avond verhinderd was – en we afgelopen seizoen enkele maanden het Circus Humberto op weg hebben geholpen met spreekstalmeesteren (weet niet of dit woord ook echt bestaat

) is het een prijs uit de loterij om nu 31 wervelende circusshows van commentaar te mogen voorzien.
Voor een circusvriend het ultieme om zijn vak met z’n hobby te mogen combineren. Genieten met de grote G! Wat het nog leuker maakt is de grote schare vrienden die het je oplevert; circusvrienden wel te verstaan. Mensen – met name mannen – die net als ik een passie hebben voor circus zowel wat z’n logistiek betreft als ook wat de voorstelling aangaat. En als je dan alleen (man Dennis heeft in het Groningse een hotel te runnen) en als enige Nederlander voor langere tijd op het circusterrein vertoeft is het fijn als ze in grote getale op onze voorstelling afkomen.
Afgelopen woensdag spande tot nu toe wel de kroon. Een groep van 19 Engelse “friends†kwam onder leiding van de bekende Rotterdamse circusvriend John de Vries de show bekijken. Eerder die dag waren ze al in Den Haag bij het Groot Russisch Staatscircus geweest en de dag ervoor zijn ze hun trip begonnen in Carré en hadden ze een bezoek gebracht aan onze nationale trots Herman Renz. Tenslotte zou men gisteren de voorstelling van Wim Zomer in Apeldoorn bezoeken om vervolgens via de Tunnel huiswaarts te keren om voor oud & nieuw weer thuis te zijn.
Heerlijke enthousiaste mensen die hebben genoten van onze circusshow en die bij de eerste klanken van ons 6-mans orkest werden ondergedompeld in de zo kenmerkende en gewenste authentieke circusambiance. In het gezelschap bleken ook nog verschillende circusfamilies te zijn vertegenwoordigt. Zo was de dochter van Martin Lacey sr. (zus van Alexander & Martin jr.) samen met haar partner één van de gasten. Komend seizoen brengt zij in het circus van haar vader de roofdieren voor. Na afloop van onze voorstelling sprak men de hoop uit dat een dergelijke show ooit nog eens naar Engeland zou komen en dat was voor onze directie dan ook wel het grootste compliment. Een groepsfoto met alle artiesten en het gehele reisgezelschap kon dan ook niet uitblijven.
Buiten deze Engelse groep hebben we in de afgelopen dagen ook al een Ierse, verschillende Duitse en uiteraard Nederlandse vrienden mogen begroeten. Zo was Circusweb tijdens de première ruim vertegenwoordigt door Sjaak van den Heuvel en Gera de Leeuw samen met haar dochter. Kwam ook Bas (goeswest) een kijkje nemen en hadden we gisterenmiddag niemand minder dan Martin Hanson te gast. En aangezien we nog tot en met zondag 9 januari hier in Zoetermeer dagelijks voorstellingen verzorgen spreek ik dan ook de hoop uit dat nog vele circusvrienden de weg naar onze sfeervol ingerichte chapiteau zullen weten te vinden. Je bent van harte welkom!
Voorts en ook ten slotte (het zou per slot van rekening een korte update worden) wens ik iedereen voor vanavond een gezellige jaarwisseling en voor 2011 alle goeds en een fantastisch circusjaar!
Hartelijke groet,
Atze J. Lubach-Koers
Tourneemanager, persvoorlichter, reserveringen & spreekstalmeester