John de Vries schreef:
Bij deze wil ik graag even reageren op het bericht van ' circusachterhoek ' over niet betalende Bestuurs- of redactieleden van ' bladen '. Aan de kassa van menig circus sta ik altijd klaar met geld in mijn handen, dat vaak weer wordt teruggeschoven met een vriendelijke glimlach.................... Met veel circussen is in der loop der jaren een bepaalde relatie opgebouwd (ik schrijf inmiddels al sinds 1976 over het circus) en wordt je als gast beschouwd. Zeker ook als je in mijn geval regelmatig Evenementen organiseert bij het circus met soms meer dan honderd deelnemers.
Uit voorzorg heb ik meestal al een aardigheidje bij me, een flesje wijn, chocolade voor de dames en ook breng ik regelmatig foto's mee, welke door mij gemaakt zijn van de show. Zo hoef ik mij minder bezwaard te voelen en kan het dus ook. Ik reis al mijn leven lang door Europa en daarbuiten, om ondanks vaak hoge kosten, circus te zien. Dan kan dat circuskaartje er ook nog wel af !
Overigens worden vaak ook medewerkers van plaatselijke media uitgenodigd, die echt niet betalen voor hun circuskaartje, maar geacht worden hopelijk positief nieuws en een aankondiging over het betreffende circus te schrijven. Iets waar veelal niets van terecht komt ! Als er dan geinteresseerde circusliefhebbers c.q. redactieleden langskomen voor een recensie of interview met jonge of gevestigde artiesten, is dat misschien een stukje welkome publiciteit.
Zelf loop ik trouwens nooit ' zomaar ' naar binnen, maar heb vooraf al vaak een praatje met directieleden en wordt door hen dan mee naar binnen genomen. Maar om ' circusachterhoek' tegemoet te komen, natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.
John de Vries
circus begint met het paard
Beste John,
Zoals ik al in mijn reactie schrijf zijn er uitzonderingen nagelaten. Het is ook hoe de persoon zoals je al schrijft binnen komt. Soms is het zo dat personen al met de neus om hoog lopen als ze binnen komen of zich te groot voelen om zich aan de kassa te melden. Ik weet dat ik hier bij sommige mensen een gevoelige snaar raak maar de waarheid is soms hard.