Wintercircus met een knipoog:
FESTIVAL CARNIVALE IN DEN HAAG EN GRONINGENWintervuur in Antwerpen? Nou, dat kunnen wij natuurlijk ook!
Op het spoor gezet door een artikel in het Dagblad van het Noorden van woensdag 7 december 2011, waarin uitgebreid vooruit geblikt wordt op de 2e editie begin januari in de Oosterparkwijk. Op het Joppe-terrein aan de Klaprooslaan om precies te zijn, bij mijn weten het park achter de plek waar in het verleden het stadion van FC Groningen stond. Herhaald vanwege het grote succes van vorig jaar! Van donderdag 5 t/m zaterdag 7 januari 2012, jammer genoeg maar drie dagen!
Want het belooft! Hier volgen wat omschrijvingen uit de mond van de organisatoren opgetekend door Diane Romashuk van eerdergenoemde krant: We gaan terug in de tijd, terug naar de sfeer en bezienswaardigheden van de rondtrekkende freakkermis van ruim 100 jaar geleden! Maar met een hedendaagse knipoog. Niets was in die tijd te gek. Vermaak was in die tijd een mix van onder andere oorspronkelijke kermis, theater en circus met mens en dier. Met in de Afdeling Biologische Rariteiten de zogenaamde freaks, mensen en dieren met een afwijking, zoals reuzen, dwergen, misvormde en zelfs ernstig zieke mensen. Met in de Afdeling Wetenschap onder meer vuurvreters en zwaardslikkers. En dat alles in een nostalgische aankleding die voor een magische sfeer zorgt!
Inderdaad, in een tijd van toenemende vergrijzing beloftevolle zaken uit veler jonge jaren. Zoals bij mijzelf, ik kan het niet langer verbloemen. Want ik herinner me nog heel goed al die afwijkende zaken als het hoogtepunt van een bezoek aan de kermis. En in het circus, vroeger nauw verweven, later ieder een eigen weg gegaan. Maar ook daar zag (en zie je nog steeds) dingen die je niet iedere dag ziet! En daar gaat het om!
Want, behalve dat iedereen, jong en oud, op het Festival Carnivale ook zelf mag optreden –ha, eindelijk een droomwens in vervulling!- zal het publiek (ook toen uiteraard al hooggeëerd, immers: de bron van inkomsten…) kunnen genieten van, ik pak er maar een paar uit, Miss Volta, de vrouw die bestand blijkt te zijn tegen niet minder dan 380 volt! De door de ogen ademende Ghani! Het Verschrikkelijke Ontembare Monster! De Boeienkoning Mendozi! En, als klap op de vuurpijl: het Phenominarium, een wezen, half kip, half mens! (Als dat maar niet de uit Barneveld ontsnapte verschrikkelijke meneer De Knegt zal zijn!). Recent kwam ik nog een Friedländer-afbeelding van de vrouwelijke tegenhanger tegen: half vrouw, half pauw, 100 jaar geleden te zien in het circus!
Volgens organisator Frans Kerver is ‘illusie’ het toverwoord. ‘Zo was er vorig jaar een vlooientheater. Iedereen wist dat het nep was, mensenvlooien komen nauwelijks nog voor. En toch genoot het publiek in volle teugen! Humor is de belangrijkste toegevoegde waarde. Daardoor kunnen de mensen griezelen met een knipoog!’
Op zoek naar (nog) meer informatie kwam ik wel de website van de organisatie tegen, met daarop een leuk filmpje van vorig jaar. Maar geen verdere doorklikmogelijkheden. Kijk en probeer zelf maar:
http://www.carnivale.nl .
Wel zag ik daar dat vooraf aan Groningen een soortgelijk spektakel plaatsvindt in het Haagse Huygenspark op 28, 29 en 30 december 2011.
Tot slot vermeldde het krantenartikel –dat niet terug te vinden is in de interneteditie van het DvhN- (kennelijk niet belangrijk genoeg….) dat de deelnemers vorig jaar in een ouderwetse optocht door de wijk trokken. Op bijgeplaatste foto compleet met diverse aanspanningen. Ha, ook nog paardjes in de baan!
CIRCUSMUZIKANTJa, dat was een leuke krant, die van gisteren. Want behalve bovenstaande uitgebreide aankondiging (helaas waarschijnlijk uitsluitend in de editie Stad en Haren, maar toch…) trof ik verderop nog meer ’circusnieuws’, namelijk een interview door Marieke Kwak met Kris Tiemens uit Emmen, de 26-jarige bassist van het orkest van Martin Hanson’s Wintercircus. Daarin vertelt hij uitvoerig hoe hij vorig jaar voor het eerst daar terecht kwam, terwijl hij normaal gesproken op podia als Paradiso te vinden is. En hij vertelt uitgebreid over de voorstelling zelf, en dat is natuurlijk erg mooi met optredens in onder meer Stadskanaal, Groningen (niet minder dan Martini Plaza) en zijn eigen woonplaats Emmen voor de boeg.
Zo vertelt hij dat er met regelmaat een acrobaat voor hem langs vliegt of de ballen van een jongleur. En over alle dieren als paarden, ezels en de prachtige witte honden, die volgens hem, het populairst zijn. Laatst was hij namelijk vergeten zijn oortje in te doen en hoorde toen een opvallend ‘Ooooooooooh’ vanuit de zaal -met veelal jeugdig publiek- toen die opkwamen!
(Voor mij geen verrassing, ik reageerde eerder al op de foto’s met een dergelijke verwachting).
Jammer genoeg vergat hij in het verhaal de loopeenden te noemen. Want dat was, gezien de achternaam van de interviewster, toch wel zo attent geweest!
Overigens is dit interview, naar ik aanneem, wel verschenen in alle edities, maar ook niet terug te vinden in de interneteditie. Zo belangrijk is circus voor ons wel, maar niet voor iedereen, moet je maar denken!
Op onderstaande foto ziet u Kris uiterst rechts.

Tekst: Didier Eldik
Foto: Sjaak van den Heuvel