Daar zijn ze dan eindelijk! De officiële uitslagen van het 1e Circusfestival voor Jongeren, de New Generation, gehouden in Monte Carlo. Een week na het grote festival dus in het eerste weekend van februari. Wel een beetje laat dus. Daar waren een paar redenen voor. Persoonlijke wat mijzelf betreft maar ook wat de organisatie daar betreft.
Want wat je ook probeerde, de uitslag kwam niet op de officiële site van het festival te staan.
Dus maar even geschreven naar Monte Carlo. En een poosje gewacht. Maar toen kreeg ik dan ook keurig netjes antwoord. Van een Duitstalige perschef, die heeft een mooi baantje daar! Want echte Monegasken, zo heten de mensen daar, zijn er natuurlijk niet zoveel in zo een minilandje.
En dat antwoord kwam, let wel, van het Ministerie van Staat!
Natuurlijk ook wel wat anders dan in andere landen, want zo heel veel hebben ze daar nu ook weer niet te regeren! In de winter is het Circusfestival het allerbelangrijkste en tegen de zomer de Formule 1. En verder moet het verkeer nog een beetje geregeld worden en moeten ze zorgen dat er nog wat van die enorme jachten in de haven passen.
Ik fantaseer maar wat hoor, maar ik kreeg nog nooit eerder een brief van zo een hoge instantie.
Nou eerder zagen jullie al wel wat gegevens en foto's. Zo wisten jullie al dat Prinses Pauline Ducruet, de oudste dochter van Prinses Stéphanie, voorzitster van de jury was.
Er waren drie voorstellingen 2 op zaterdag en 1 op zondag. En meer dan 20 deelnemende acts.
Eerst nog maar even de poster daar krijg ik toch nooit genoeg van! Dan weet iedereen gelijk weer waar het over gaat.

Er was maar één superwinnaar van een Gouden Clown, maar gelukkig bestond de winnaar wel uit heel wat artiesten. Het was de jeugd van de families Casselly uit Duitsland en Berdino uit Denemarken voor hun gezamelijke nummers.
Die kennen elkaar al jaren van het Deense Circus Arena. Over de nummers verderop wat meer.
Eerst komen de foto's van alle prijswinnaars tijdens de prijsuitreiking.

Drie keer werd er een Zilveren Clown uitgereikt.
De eerste was voor Pranay Werner (Duitsland) voor zijn diabolo-act.

De tweede voor André Stykan uit Tsjechoslovakije, een evenwichtskunstenaar.

En de derde voor de Nationale Acrobatengroep van China uit Peking, acrobatiek dus.

Dan de Bronzen Clowns, ook drie.
De eerste voor het Duo Istomini uit Rusland, twee hele leuke meisjes als evenwichtskunstenaressen.

De volgende voor Valeryi & Yulia uit de Oekraïne, handstand.

En de laatste was voor de jeugd van de Familie Ashton uit Australië, voor hun verschillende nummers.

Tot zover de officiële prijzen.
Maar nog wel een belangrijke mededeling, ook nog nergens anders gelezen: onze eigen Rafaël Scholten uit Rotterdam, zie ook de eerdere foto's, viel nèt niet in de prijzen maar kreeg van de jury als enige wel een EERVOLLE VERMELDING!!!! Voorlopig dus maar even wel!
Op de foto, die je al eerder kon zien, wordt aan hem wel een prijs uitgereikt namelijk die van de Vereniging van Italiaanse Circusvrienden, want die won hij ook.
Want behalve de officiële clowns waren er nog maar liefst 23 andere prijzen te winnen.
Dat is in het grote festival al net zo zo niet sterker.
Wat betekent dat je wel een hele stuntelaar moet zijn wil je helemaal met lege handen naar huis gaan.

Tot zover maar even, in een apart bericht kom ik nog wel terug met actiefoto's die we hier nog niet eerder zagen.
O en voor de bezorgden onder ons: toen ik ze schreef heb ik gelijk ook toestemming gevraagd om de foto's te mogen gebruiken.
Maar alle rechten zijn wel het eigendom van Monte Carlo Festivals.