Tijger schreef:
Ik denk dat er een groot verschil is tussen een hier eerder als voorbeeld gegeven ernstig ziek meisje bij tijgertjes op bezoek laten komen, of een leeuwenwelp commercieel exploiteren.
In het eerste geval zal iedereen wel kunnen instemmen, meisjes wens vervuld, moeder blij, en tijgertjes vonden het prima.
Diezelfde tijgertjes worden echter ook geexploiteerd om mee op de foto te gaan, en dat is een heel ander verhaal. In hetzelfde circus (Belly Wien) kun je ook op een kameel/dromedaris rijden, of met/bovenop een olifant op de foto. Waar ligt de grens?
Ik vind het bijvoorbeeld geen probleem als een kameel gebruikt wordt om met een kind een rondje piste te rijden; in het leefgebied van die beesten worden ze ook gewoon als rijdier gebruikt, net als paarden hier.
Bij de olifant begin ik mij ernstig vragen te stellen of het wel acceptabel is, en bij de tijgertjes vind ik het absoluut niet kunnen; iedere keer weer andere luchtjes voor moeder tijger, omdat het kroost tientallen fotomomenten heeft moeten meemaken. En een eigen tijgermening er op na houden kan op welpenleeftijd nog niet!
Echt kwalijk echter is volgens mij het rondzeulen met een al of niet gedrogeerde leeuwenwelp, zonder moeder of andere familie.
Ik zag dat voor het eerst bij het circusfestival van Luik, ook daar was iemand die er geld mee verdiende door te fotograferen.
Helaas zijn er telkens weer bezoekers die zich met zo'n leeuwtje laten fotograferen, al of niet overrompeld door de opdringerige manier van presenteren van de exploitanten van het dier. Die zullen niet direct overtuigd zijn van tegenargumenten, omdat ze het in de zuidelijke landen van herkomst 'altijd al doen'.
Daarom heb ik er bij dit circus al stevig op aangedrongen de leeuwtjesexploitanten naar huis te sturen.
En een advies aan iedereen: laat je niet op deze manier met een tijgertje of leeuwtje fotograferen, bij welk circus dan ook.
Beste Tijger.
Jij nuanceert tenminste nog en denkt na over wat volgens jou wel of niet kan.
Wat nou ook weer niet wil zeggen dat ik het op alle punten met je eens bent, maar dat had je ook vast niet verwacht!
Een ziek meisje met een welpje kan wel, maar een gezond meisje, waarvoor het net zo goed een droom kan zijn, niet.
Behalve op het gebied van emoties zie ik het verschil niet.
Het gaat er bij deze dieren, net als bij alle andere dieren, eenvoudig om hoe (goed) ze behandeld worden. Ermee sjouwen en leuren moet niet aan de orde zijn.
Dieren die er een eigen mening op nahouden, waar vind je die? In het wild, wanneer ze honger of dorst hebben en er is in geen velden of wegen iets te eten of te drinken en je wordt ook nog ernstig geplaagd door al dan niet giftige teken die niemand verwijderd? Terwijl je ook nog op de vlucht bent voor jagers?
Om maar een paar ongemakken te noemen! Want er zijn er veel meer.
Tijgers zijn, maar dat wist je al, een soort grote poezen.
Je komt dichter bij hun denkwereld door ze met die kleinere soort die wij thuis houden te vergeljken.
Maar heel weinig diersoorten verstoten hun jongen vanwege een geur die ze niet kennen.
Ja, sommige vogelsoorten kieperen hun jong zo het nest weer uit als het daar door mensenhanden in is teruggezet.
Er zijn nog meer voorbeelden, maar daar horen poesachtigen zeker niet bij.
En mensachtigen trouwens ook niet, een pasgeboren baby gaat de hele familiekring rond, wordt gefotografeerd en gefilmd, en de trotse moeder is blij wanneer ze het kind weer in de armen kan sluiten!
Zo gaat het ook bij die welpjes in het circus. Niks extra wasbeurt, gewoon normaal, net als anders 1 keer (of soms vaker) per dag.
En al helemaal niet verstoten, daar is te weinig ruimte eerder de oorzaak van!
Dan de andere diersoorten die je noemt.
De kamelen. In het leefgebied van die beesten worden ze ook gewoon als rijdier gebruikt? Welk leefgebied bedoel je?
Er bestaan nog wilde kamelen, die met name door de jacht razendsnel in aantal afnemen en binnenkort uitgestorven zullen zijn.
Voor die er nog zijn geldt dat daar echt niet op gereden wordt!! Ze zullen je de kans niet geven!
Met hun leefgebied bedoel je waarschijnlijk met Midden-Oosten, waar kamelen inderdaad gebruiksdieren zijn.
Met dat leefgebied heeft geen enkele op dit moment in ons land aanwezige circuskameel ook maar iets uit te staan.
Die zijn allemaal in Nederland en een paar oudere in Duitsland geboren. Als circuskameel!
Ja, ze kunnen wel tegen een stootje, dus van die meerijder worden ze echt niet anders.
Ze vinden het zelfs leuk, dat kan ik je verzekeren.
De pauzekameel bij een circus die niet optreedt en geheel zelfstandig van zijn wei naar de piste loopt is daar een bewijs van.
Op een kameel rijden kan volgens jou wel, bij olifanten vraag je je ernstig af of dat wel kan.
Het verschil ontgaat me een beetje, alle circusolifanten in ons land op 2 na komen daadwerkelijk nog uit een land waar het rijden op die dieren (en het gebruik als last- en trekdier) aan de orde van de dag is.
Vaak onder slechte, nee, hele slechte omstandigheden. Erbarmelijk, dat is het juiste woord.
Onvergelijkbaar met hoe olifanten het hier in een circus hebben.