Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za mei 10, 2025 4:44 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 188 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 14 5 6 7 813 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma dec 17, 2012 12:56 pm 

Ik mis een belangrijk stuk in deze discussie en dat is de rol van de gemeenten. Het beleid m.b.t. de aanwijzing van plaatsen waar een circus mag opbouwen is van groot belang voor de huisvesting van circusdieren.
Wat mij ook opvalt is de eenzijdigheid van de discussie. Er wordt steeds gesproken over olifanten en soms over leeuwen en tijgers. Met groot gemak wordt er gesteld dat deze dieren dan maar moeten verdwijnen uit het circus. Andere dieren zoals b.v. paarden mogen van de schijver blijven. Nee alsof voor paarden in ieder circus de huisvesting perfect geregeld is. Kom ik weer terug bij de gemeenten. Zij kunnen ontzettend veel aan het (circus) dierenwelzijn doen. Niet door de circussen te verbieden(waardoor de inkomsten van deze circussen ernstig gevaar lopen, en daarmee de zorg voor de dieren) maar door de circussen juist mooie grote en van groen voorziene plaatsen ter beschikking te stellen.
Tja en nu ik toch over paarden gesproken heb. ga eens in een willekeurige manage kijken. Daar vind je sommige paarden die zo goed als niet bereden worden en te vaak en te lang op stal staan te veereenzamen.
Olifanten aan een ketting de nacht door laten brengen. Is dat erg? Ik ben geen olifant en kan dat dus niet beoordelen.
de schrijver die hier iets over gemeld heeft ook niet. Hij gaat uit van zijn eigen gevoel.
Nu heb ik een bioloog in de familie. Die denkt daar dus heel anders over dan de schrijver die moeite heeft met een nacht verblijf aan de ketting.
Goede verzorging en voldoende positieve impulsen dat is wat een dier nodig heeft. Het liefst van soortgenoten en anders van zijn verzorgers.
Dan het verhaal van onpartijdigheid en aan geen enkele circusdirectie gebonden. Wat een laffe stelling. Zelf al zou je aan een circus of directie verbonden zijn, dan nog zou je voor je eigen mening en het belang van dieren op moeten durven komen.
Ik ben een liefhebber van circus met (wilde) dieren. Wanneer de dieren uit het circus verdwenen zijn dan ga ik niet meer naar het circus.
Één maal ben ik naar het Circue du Soleil geweest. Nooit meer ga ik daar naar toe. Voor mij is dat geen circus maar theater in een circustent.
Ik zal blijven knokken voor een circus met dieren en zeker met roofdieren. Het is zo jammer dat zo veel mensen hun mening geven zonder verstand van zaken te hebben. Een mening geven mag altijd maar bazeer je mening op feiten en niet op napraten van anderen.
Voor degene die het willen weten of al weten. Ja ik heb met roofdieren gewerkt en ja ik heb met olifanten gewerkt.
Vul zelf maar in wat je onder werken met verstaat. Feit is dat ik deze dieren heb leren kennen en voor een deel begrijpen.
Alles kan altijd beter en olifanten in het circus dat is absoluut een discussie punt. Ik denk, en dat denkt de heer Mikkenie ook lees ik, dat olifanten langzaam aan zullen verdwijnen.
Roofdieren hoeven niet te verdwijnen uit het circus. Daar is geen enkele reden voor!!!
Zo dat moest ik ff kwijt.

BerichtGeplaatst: ma dec 17, 2012 1:45 pm 

bij Renz International is een nieuwe olifantentent gekomen met zelfgebouwde uitklapcontainer die - al uitgeklapt - als vloer voorziet waaraan grote palen bevestigd zijn met staalkabels ertussen. Hierdoor hoeven de olifanten veel minder aan de ketting te staan en kunnen ze gewoon 'vrij' in de staltent lopen. want niet iedere olifant is immers afschrikbaar door een stroomdraadje.

BerichtGeplaatst: ma dec 17, 2012 2:53 pm 
heuvels schreef:
Je moet de publieke opinie vooral niet te veel verwarren met het gedram van activisten. Ik erger me nu ook weer aan het gedoe rond die bultrug. Er is genoeg gedaan om het dier te proberen te redden, en daarna het lijden te verzachten.
De activisten en Thieme proberen gewoon makkelijk te scoren, net zoals het makkelijk is te scoren met zielige beelden van circussen.

Tuurlijk proberen ze makkelijk te scoren, alleen moet je als circus zorgen dat je dan niet het materiaal aanlevert.

BerichtGeplaatst: ma dec 17, 2012 8:12 pm 
polianta schreef:
Zelf al zou je aan een circus of directie verbonden zijn, dan nog zou je voor je eigen mening en het belang van dieren op moeten durven komen.

Ja, alleen gebeurt dat niet, want je gaat toch niet in de hand bijten van de circusdirecties waarmee je bevriend bent? Dus geef ik als buitenstaander m'n mening en kom voor
het belang vd olifanten van krone op, en dan ga jij zeggen dat ik laf ben? :lol:

BerichtGeplaatst: ma dec 17, 2012 8:27 pm 

kevin schreef:
bij Renz International is een nieuwe olifantentent gekomen met zelfgebouwde uitklapcontainer die - al uitgeklapt - als vloer voorziet waaraan grote palen bevestigd zijn met staalkabels ertussen. Hierdoor hoeven de olifanten veel minder aan de ketting te staan en kunnen ze gewoon 'vrij' in de staltent lopen. want niet iedere olifant is immers afschrikbaar door een stroomdraadje.

Vandaag hadden we een camerateam op bezoek en die stonden versteld hoe goed de olifanten het hadden bij Renz International. Vonden het apart dat het zo lekker warm was in de tent , dat de olifanten zo'n mooi verblijf hadden en ze vond de olifanten er beter uit zien als in India waar ze allemaal stereotyp gedrag vertoonde.

BerichtGeplaatst: ma dec 17, 2012 11:02 pm 
Site Admin

MartijnH schreef:
Vandaag hadden we een camerateam op bezoek
Waarvan?

BerichtGeplaatst: ma dec 17, 2012 11:22 pm 

heuvels schreef:
MartijnH schreef:
Vandaag hadden we een camerateam op bezoek
Waarvan?

Lokale televisie ter aankondiging van het kerstcircus , niet speciaal voor de dieren ;)

BerichtGeplaatst: zo dec 23, 2012 12:35 am 

http://www.rtvnh.nl/uitzending-gemist/T ... /NH+Nieuws

CHR neemt in Haarlem afscheid van de Tijgers

BerichtGeplaatst: zo dec 23, 2012 4:32 pm 

De link werkt niet echt geweldig, maar dat kan aan de drukte liggen. Probeer het later wel opnieuw.

Ja, het (trieste) nieuws was al uitgelekt. Jammer maar helaas.

In schril contrast hiermee staat de opmerking van de burgemeester van Amsterdam, de heer Van der Laan, zie elders.
En dat voor een rasechte PvdA-er! Maar ook in die kringen zijn er (veel) meer hoor die er zo over denken!
Dus we geven de hoop nog lang niet op!

Opvallend veel positieve geluiden over circusdieren hoor ik recent mede naar aanleiding van het pleidooi dat good-old Henk van der Meijden heeft gehouden op tv.
Denk bij Pauw en Witteman, de afgelopen week.
Iemand die het gezien heeft en weet wanneer het was?

BerichtGeplaatst: zo dec 23, 2012 9:04 pm 

@ Circusmeisje:

De uitzending van P&W met Henk vd Meijden vond plaats op 12 december en is nog terug te zien:

http://nederland1.nl/gemist/47668

Een betere ambassadeur kan het klassiek circus zich haast niet wensen volgens mij.

BerichtGeplaatst: ma dec 24, 2012 12:10 pm 

Ik dacht altijd dat men in Belgie bekrompen en kleinzerig was en ja, ik keek zelfs op naar Nederland. Want daar ging het voor zovele zaken beter dan hier in Belgie. Helaas moet ik mijn mening herzien.
Als politici zich populiair maken door een verbod op wilde dieren goed te keuren of als ze het concept "Sint en Piet" van rasicme gaan verdacht maken...
In tijden van crisis zou men zicht beter bezig houden met hoe men die kan oplossen. Blijkbaar is onze welvaart nog te goed en te hoog want mensen die echt in crisis zijn, die gaan zich niet bezig houden met dergelijke muggenzifterij.

Een zwarte dag alweer in onze maatschappij!

BerichtGeplaatst: ma dec 24, 2012 12:41 pm 

De grootste schreeuwers krijgen hier ook nog steeds gelijk, omdat zowel journalistiek als politiek de fut niet heeft om dingen na te trekken. Er was op hoog niveau al jaren bezig om regels rond circusdieren te bespreken en hier afspraken over te maken, en blijkbaar is al dat werk voor niets gebleken. Voordeel, de WDDTU kan zichzelf gaan opheffen. Wellicht dat ze zich nu druk kunnen gaan maken over allerlei echte misstanden rond de dierenwereld, bijvoorbeeld de dieren die gegeten worden. Een varken of koe of kip is niets minder dan een olifant.

BerichtGeplaatst: ma dec 24, 2012 4:04 pm 

Rustig nou toch beste mensen! Want het moet allemaal nog!
Dat uitgerekend de Burgemeester van Amsterdam (lid van de PvdA) zo'n uitspraak in deze tijd doet zegt toch ook heel wat!
Die man is niet dom en weet donders goed wat er op dit gebied (ook in zijn stad) speelt.
Dus doet hij die uitspraak heel bewust.... Denk niet dat die die weer intrekt!

En die vergelijking tussen echte (of grote) problemen en van die kleine minieme waar dan vol op gefocust wordt?
Dat heet nou politiek, zo werkt het afleidingsspel!
Van alle plannen in het regeerakkoord blijkt zo goed als niks uitvoerbaar ondertussen....
Bangmakerij, de mensen angst aanjagen.
Ze zijn nu plotseling aan het ontdekken dat die oude taktiek minder goed werkt.
Niet voor niets gaat het in Duitsland economisch gezien een heel stuk beter dan bij ons.
Terwijl ze aanvankelijk met dezelfde problemen kampten.
Let maar op: er komt nu een tijd dat ze ons gaan proberen te paaien met lieve woordjes en goede beloftes.....
'En wanneer jullie braaf zijn mogen die (paar) circusdiertjes ook wel blijven hoor, als je ze maar goed verzorgd....'

Maar dat deden we al....

Een regering? Geheel en al overbodig, dat hebben ze in een recent verleden juist in België wel bewezen!!

BerichtGeplaatst: di dec 25, 2012 9:56 am 

Circus Herman Renz volgende seizoen zonder roofdieren. Ja ik had dat reeds enige tijd geleden gehoord. Ik vind het jammer maar te begrijpen. Ik kan mij voorstellen dat de meningen binnen de directie hierover verdeeld waren. Uiteindelijk heeft het voortbestaan van het bedrijf de doorslag gegeven. Maar ik ben er van overtuigd dat circus Herman Renz de roofdieren niet voor eeuwig vaarwel zegt. Ik mag aannemen dat zij eerst eens afwachten wat de mensen in Den Haag nu feitelijk gaan beslissen. Hetzij maar af te wachten of deze club vol leugenaars het in Den Haag volhouden.
Toch vraag ik mij af wanneer de bezoekersaantallen fantastisch waren geweest en de inkomsten bij circus Herman Renz navenant of zij dan ook deze beslissing genomen zouden hebben. Ik ken de grote liefde van sommige directieleden voor mooie en goede roofdierennummers. Daarbij nu met deze traditie breken heeft volgens mij zeer wel te maken met het uitsluiten van een bedrijfsrisico.
Voorwaar een zeer te begrijpen keuze. Circus Herman Renz ik wens u een zeer goed seizoen 2013 toe en hoop in de toekomst toch wel weer stilletjes op een mooi roofdierennummer in uw programma.

BerichtGeplaatst: di dec 25, 2012 11:52 am 

Als bedrijf met personeel op de loonlijst kan Herman Renz niet het risico nemen dat ze tijdens een tournee opeens geconfronteerd worden met een verbod, waardoor ze dure contractbreuk moeten plegen met de duurste act van het programma: de roofdieren. Maar er is nog een ander aspect. Elk circus wil in december toch wel uitsluitsel hebben over het grootste deel van de tournee voor het volgende jaar. Maar met die ene regel in het regeerakkoord nemen ongeveer 30 gemeenten een afwachtende houding aan.

Als directie kun je dan drie dingen doen:

1)
Toch met roofdieren op reis gaan en als de nood aan de man komt naar een ander land vertrekken. Geen reële optie, want je moet dan weer een band met het publiek opbouwen.

2)
Tegen elke gemeente een rechtszaak aanspannen. Om twee redenen geen reële optie. Het verslechtert de relatie met gemeenten. Geen enkel circus heeft de financiële middelen om 30 rechtszaken te voeren.

3)
Kiezen voor een programma zonder roofdieren. En tegelijkertijd druk uitoefenen op de politiek om niet nog langer te dralen. Want in 2008 is onderzoek gedaan naar het welzijn van dieren in circussen. We zijn bijna VIJF jaar verder, en er is nog steeds niets gedaan met de uitkomsten van dat onderzoek. Terwijl de circusbranche al meer dan tien jaar roept om regelgeving. Het "Boekje open over dieren in het circus" verscheen in december 2003 na meer dan een jaar voorbereiding. Dralende politici, vallende kabinetten en gebrek aan deskundigheid plaatsen de gehele circusbranche in een positie waar ze liever niet in zitten.

Voor een circus dat elk jaar dieren inhuurt is de derde optie de meest veilige. Ze hoeven niemand te ontslaan, ze tasten de relatie met gemeenten niet aan en kunnen - zodra de politiek op basis van feiten een besluit heeft genomen - weer roofdieren inhuren. Circus Herman Renz blijft pleiten voor goede regelgeving voor het houden van en werken met dieren in circussen, inclusief roofdieren.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 188 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 14 5 6 7 813 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00