Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo mei 11, 2025 5:20 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Joop Teuteberg spreekt
BerichtGeplaatst: do feb 07, 2013 1:21 pm 

Kan ik jouw in volgen ja.

In duo of trio werken is iets heel anders.
helemaal alleen heb je het een stuk moeilijker: omdat het rollenpatroon wat sowieso al komisch is al wegvalt.
De characters zijn al gedefinieerd door binnen te komen!

Op je eentje heb je een stuk minder mogelijkheden.
En dan heb je het als August nog een stuk makkelijker dan als witte clown.
Die zijn rol is er helemaal niet op gemaakt om te laten lachen;
Op het moment dat je dan voor het "probleem" staat dat je alleen bent
dan moet je wat keuzes gaan maken.
Of je gaat voor het poetische en je doet iets met muziek.
Mooi en wel eens fijn in het programma maar bij een clown word er een lach verwacht:
en dan is het kiezen of je moet het personage veranderen en er een halve august van gaan maken maar dat past dan weer niet.
Ook een optie die de dag van vandaag gebruikelijk is: je neemt er wat mensen van het publiek bij.
En dan is de clown weer de aanstichter van de grap.

Heb het ook stukken makkelijker gehad met een august naast me en op het moment dat ik helemaal alleen de piste in moest
ben ik echt even gaan moeten knutselen en echt moeten gaan zoeken hoe er een "elegante" oplossing kon uitkomen.
Had ook gewoon kunnen beslissen om de witte schmink overboord te gooien en gewoon de rode neus op te zetten.

Maar dat vonden directie en reggiseur geen optie want ze vonden de witte clown beter passen in het concept.

Joop heeft dan weer het geluk dat hij een August IS !! Gewoon dat van nature uit echt heeft en dat ook zeer spontaan kan laten komen

Nee simpel is het niet helemaal alleen.

Kostuums te koop?? nou nee niet echt: is niet makkelijk om die te vinden. Onlangs had er iemand er nog eentje en ergens anders hadden ze er nog twee.
maar die eerste moet je ook weten want dat is familie van jouw Xaflaire verkocht er eentje. Een Vicaire ja!

Bruno die heeft het ook nog effe geprobeerd als August ( elke witte clown wil ook wel eens in de andere rol) maar daar is hij ook op gestrand
hem nou bellen heeft weinig zin aangezien hij uiteraard in Zwitserland zit. Mailtje sturen kan altijd.

BerichtGeplaatst: do feb 07, 2013 2:36 pm 

vond DE KEUZE OPZICHT NIET ZO MOEILIJK, OM EEN ROL TE VINDEN.
maar OM ALLES IN ELKAAR TE LATEN VLOEIEN.
je BENT MUZIKANT OF CLOWN.( HEB EEN HEKEL OM NAMEN TE NOEMEN OP DE SITE)
MAAR ER ZIJN CLOWNS DIE MUZIKAAL ZIJN EN HUN HUMOR NIET KWIJT KUNNEN.
DUS ZIJN HET MUZIKANTEN VERKLEED ALS CLOWN
HEB ALTIJD GEPROBEERD, OM MUZIEK SAMEN TE LATEN GAAN MET HUMOR.
DENK AAN MIJN KIPPEN MET EEN MOEILIJKE TROMBONE SOLO
OF DE MICROFOON DIE OMHOOG GING MET KLARINETTEN POLKA
OF HET SPEELS PRESENTEREN VAN CIRCUS RENZ ECT
IK VIND DAT HET DE PLICHT VAN EEN AUGUST IS OM MENSEN PRIMER TE LATEN LACHEN
EN NIET ALLEEN MAAR SOLO'S TE SPELEN, WANT DAN KUNNEN WE NAAR EEN CONCERT GAAN.
en LUISTEREN NAAR ECHTE SOLISTEN
DAT JE LAAT HOREN DAT JE MEER KUNT DAN DE GEMIDDELDE MUZIKANT, IS MEER DAN PRIMA
maar VERGEET DE LACH NIET.
EN DAAR HEBBEN WE EEN PUNT.

PS IK HAD HET KOSTUUM VAN SJAF KUNNEN KOPEN MAAR VOND HET VOOR TWEE WEKEN KERST
TOCH WAT DUUR HOEWEL HET EEN HEEL MOOI KOSTUUM IS
HET IS NAAR MIJN WETEN AL VERKOCHT AAN EEN CLOWNS MUSEUM

BerichtGeplaatst: do feb 07, 2013 3:58 pm 

Nee om je rol te vinden dat is niet zo moeilijk.
En dat zal bij u zeker meteen duidelijk geweest zijn.
Weet niet meer vanwaar het vandaag komt maar iemand beschreef twee soorten clowns:
diegene die zonder schmink en kostuum ook al meteen august zijn en diegenen die er moeite voor moeten doen.
Als je in die eerste categorie valt heb je natuurlijk geluk en dan moet je niet lang kiezen.

Ik moest er erg veel moeite voor doen voor de August: dus dat was geen optie. De witte clown viel echter bijna meteen in zijn plooi.
toen de schmink en het kostuum er eenmaal waren was het meteen geloofwaardig.
Nou dan heb je je rol gevonden.

Maar om als witte clown alleen in de piste voor de grote lach te zorgen dat blijft moeilijk.
Dat wringt met het personage.
Want je moet proberen van die elegantie te bewaren.
je kan die niet laten struikelen en vallen, emmers waters over z'n hoofd plenzen enz...
Je hebt dus een grens als je alleen als witte clown werkt.

Muzikaal heb ik geen enkel probleem: tja heb er dan ook voor gestudeerd en m'n hele leven m'n kostje mee verdiend: zou gek zijn moest me dat zwaar vallen.
zelfs op een gewoon concert kon ik het nooit laten om wel wat onnozelle trucjes te doen als hele passage gewoon voor de leut maar met 1 stok te gaan spelen of eens aan de verkeerde kant van m'n instument te gaan staan en toch nog juist te spelen( zo hield ik het voor mezelf ook leuk als het zelfde stuk weer eens op de pupiter lag)

Maar uiteraard ziet iedereen een clown voor zich met een trompet of een saxofoon: maar ik had nog nooit een blaasinstrument gespeeld!
En wel meer dan een aantal keer moest ik aanhoren dat ze vroeger zo een mooie act hadden met een trompettist.
Nou ja: heel mijn familie blaast wel op iets, noten kende ik toch al, Als zanger weet je wel waar je ademhaling zit en hoe die juist moet
dus dan was het enkel nog een kwestie om een goede toon te leren vormen en de vingers in actie te krijgen.

Maar net zo zeer altijd clowns leuk gevonden!! Als je hier binnenkomt is het het eerste wat je ziet: overal staat er wel wat met een clownsgezicht op.

Vandaar dat de stap ook niet ver was. Een soort van twee kinderdromen die nou ook nog eens gecombineerd werden!!

Ik hou heel erg van klassieke clownerie en had die ook heel graag meer in de nummers verwerkt en al zeker toen ik de mogelijkheid had om met een goede august samen te werken.
En dan konden we echt die twee characters tegenover elkaar uitspelen en daar de muziek nog eens mooi in verwerken.

Helaas had je dan ook een chef en een regisseur die een duidelijk beeld hadden en dan weer helemaal niet van klassieke clownerie hielden.
En dan moet je het midden gaan houden. en hebben al die meningen en ideeen meegespeeld in wat er uiteindelijk van gekomen is
maar het is altijd een droom geweest om in klassieke duo of triovorm te kunnen werken. Maar het is er nooit van gekomen omdat er ook geen budget was voor drie clowns.
( toch ook een grote reden dat je in de meeste circussen 1 repriseclown vind: drie is gewoon te duur :( )

ooit als er weer eens meer tijd is en mijn schema bij de opera laat het toe om een tijdje verlof te hebben word er in dat idee tijd ingestoken en wil ik weer de piste in
Ik heb niks tegen repriseclowns: ook leuk
Maar er gaat niks boven een clownstrio in de piste met een mooie witte clown en twee sympathieke Augusten ernaast !! Dat zou echt niet mogen verdwijnen.

En als je nou echt goede kostuums zoekt en je wil er geen fortuinen aan kwijt:
ken een heel aardige kleermaker: zelf al behoorlijk oud en werkt nog helemaal met de hand en zoals het was.
Maakt al heel lang theaterkostuums en al wat je moet doen is effe een voorbeeldje of een foto meenemen en hij maakt precies wat je wil hebben.
het leuke: duur is hij allerminst.( probleem soms is hij wat traag en onpraktisch en moet je erg achter z'n veren zitten)
Hoe lang hij het nog doet das echter de grootste vraag :(

BerichtGeplaatst: do feb 07, 2013 6:14 pm 

Het is inderdaad niet voor iedereen weg gelegd, om die twee rollen te beheersen.
hoewel peter bento en hector brux en zo ken ik er nog wel een paar,
zowel de domme als de witte beheerste.
Als witte clown ben je alleen maar omringt door een grens
water over je heen krijgen of dergelijke zaken is zowiezo uit de bose,denk aan de kostuums
Dan blijft er niets meer over dan charmant niet komisch maar ondeugend je rol geloofwaardig
neer te zetten.
heb nooit de onmazzel gehad dat ik een chef of regisseur had,die mij vertelde hoe ik het moest doen.
hoewel de eerlijkheid mij gebied dat ik ooit bij een grote zaak mijn trompet solo o mijn papa
veranderde in love story en ik bij grote baas moest komen want het was geen discotheek
maar een circus dus o mijn papa werd weer gespeeld
Denk niet dat de gage het probleem is bij de circussen,maar er zijn geen clowns trio's meer,die het waar kunnen maken om grote lach salvo te weeg te brengen.
en krijgt de reprise clown die eigenlijk bedoelt was om tussen de nummers de tijd te vullen
en zeker niet langer want dan werden ze er uit gefloten door die bekende regisseur
een grotere rol.
wat met zich mee bracht dat de humor anders werd, dus werden mensen in de maling genomen
en geloof mij,iets makkelijker is er niet.................. en daar gaat je kennis
wij moeten de mensen een spiegel voor houden,dat deed chaplin al 90 jaar geleden
maar de mensen voor gek zetten is wat anders.
begint daar misschien waarden en normen

er zijn meer kleermakers die kostuums maken,maar een clowns kostuum is wat anders.
denk alleen maar aan de schouders dat alleen is het geheim van de hoefsmid.
maar wie vertel ik dat
hoop je ooit eens in het echt te ontmoeten,een vakbroeder is nooit weg toch?

\

BerichtGeplaatst: do feb 07, 2013 7:46 pm 

klopt er zijn er weinig die de twee kunnen ja.
En toch is ook de witte rol een uitdaging.
om die gulden middenweg te vinden om dat character precies strng genoeg maar niet regelrecht onsympathiek te krijgen.
En vooral om die niet zoals jehet t wel eens in Spanje ziet als "staand" element in de act te hebben: lijkt soms wel of hij op z'n plek gelijmd is
en daar vooral niet afmag en dan best nog eens zo weinig mogelijk beweegd ook.
Als de twee personages hun rol onder de knie hebben en op elkaar zijn ingespeeld blijft het toch zo heerlijk om te zien:
versterkt de ene de andere. prachtig toch. maar ja net dat is de grote kunst uiteraard :(

Heel erg fijn dat je nooit met een regisseur te maken hebt gehad: dat kan een zegen zijn: omdat die dingen ziet die jij zelf niet waarneemt op het ogenblijk zelf,
maar ook een vloek als de visies te ver uit elkaar liggen. Aan muziek keuzes zijn ze zich bij mij ook al eens gaan moeien ja: dat word al helemaal fijn als diegene die kiest geen moer van muziek weet

Die mouwen had mijn kleermaker ook snel door ja: hij had alles goed. Behalve de mouwen die waren niet "hoog" en breed genoeg aan de schouders.
Maar dat heeft hij nou ook begrepen. Als hij dan een oud voorbeeld onder ogen krijgt en dat eens kan ontleden dan krijgt hij dat ook weer in orde.
Heb de vraag ooit eens gesteld of ze dat konden maken in het operaatelier: antwoord was ja hoor, maar de prijs was ook weer om van achterover te vallen :(

Er lag al stof voor wat nieuws bij hem klaar ( bijde oude kleermaker) en hij had wat gevonden zei hij om het te doen werken.
ben benieuwd: want het was besteld voor mijn laatste show. Dus denkelijk blijft het hangen tot het ooit eens gebruikt word, of er iemand mee blij kan gemaakt worden.

Moet toch eens proberen om eens in de winter het gezellige Dordrecht te bezoeken.
Heb jullie al een aantal keer zien staan op doortocht naar Rotterdam en de video's gezien.
maar ja altijd lekker drukjes in de winter natuurlijk

BerichtGeplaatst: vr mei 31, 2013 10:59 pm 

Hoe zit het nu met de berichten in het AD de Dordtenaar van vanochtend?

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3

Alle tijden zijn UTC+02:00