Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo mei 11, 2025 5:11 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 5:27 pm 

Elders al een beperkte discussie over de (prima) kwaliteit van het circusterrein Kijk in de Pot.
Behalve het circus is echter ook Bergen op Zoom absoluut de moeite waard.
Niet direct de eerste stad waaraan je denkt bij een Dagje Brabant, dan komen Den Bosch of Breda vaak eerder.
Maar de deels uitstekend geconserveerde historische vestingstad in het westen van de provincie is zondermeer ook een bezoek waard.
Natuurlijk helemaal als er ook nog een circus staat!

Met de boot? Kleine kans, maar het terrein grenst aan de Binnenschelde. En van Heuvels hoorden we al dat er een jachthaven vlakbij is.
Met de auto? Parkeren was, naar ik begreep, rond het circusterrein geen probleem.
Met de trein maar weer, net als naar Leer! Dat vraagt dan opnieuw om een stadswandeling.

Daar gaan we dan...
Vanuit het station -dat die naam eigenlijk niet verdient, want zoals in (te) veel plaatsen in de loop der tijd gesloopt en vervangen door een veredelde halte- rechtuit de Stationsstraat in.
Dat doen we maar gauw, want hoe goed het gemeentebestuur ook zijn best heeft gedaan om de binnenstad voor het nageslacht te bewaren, des te triester ligt het stationsgebied er dan bij.
Koffiedrinken aan de overkant gaat nog net, erg ontsierend is de verpauperde bouwval van wat eens een aardig hotel moet zijn geweest.....

Vanuit de Stationsstraat gewoon maar steeds rechtdoor, ook al verandert de straat nog een keer of drie van naam.
Ergens in die omgeving ook nieuwbouw met winkels, o.a. een Media-Markt, maar in mooie, niet-ontsierende panden. Kennelijk over nagedacht...

Afbeelding

En dan staan we ineens op de Grote Markt. In de stijl van de grotere Belgische steden, de invloed is onmiskenbaar.
Met zo'n mooi wit stadhuis.....(rechts op de foto). En volop terrasjes, dus met volop versnaperingen....
Uitgerust? Gaan we verder in Noordwestelijke richting, de Fortuinstraat in. Dat moet wel geluk brengen...

Afbeelding

Die gaat over in de Steenbergsestraat, en daar vinden we het Markiezenhof (foto boven), een stadskasteel en het beroemdste gebouw van de stad. In vroeger tijden zelfs lang een kazerne.

Afbeelding

Vandaar linksaf de Moeregrebstraat in en aan het eind weer links de Westersingel.
Onder of langs de Gevangenpoort (foto), die valt niet te missen.
Die Westersingel verandert als we rechtdoor gaan in Zuid-Westsingel en na een paar minuten zien we het circus al staan, op dat prachtige terrasachtige terrein!

Oef, dat ging wel heel snel. Maar we hadden geen haast en voldoende tijd om wat langer door de stad te dwalen. Heen of terug, altijd de moeite waard!

Ik zal morgen eens gaan kijken of het wel waar is wat ik allemaal schrijf.....

En het circusterrein zelf, onder meer ook bekend in de paardenwereld als een mooi en ruim concoursterrein, mag uiteraard niet ontbreken:

Afbeelding

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 6:32 pm 
Site Admin

Van Dick Prins ontving ik onderstaande aanvulling op de aanprijzing van BoZ als toeristische trekpleister...

Citeer:
Circusmeisje(of jongen) is bij haar/zijn toeristische route door Bergen op zoom
vergeten te vermelden dat als je langs de markiezenhof loopt om er ook even naar binnen
te gaan. Het museum herbergt een flinke afdeling kermis en is voor de liefhebber misschien
interessant. Ook daar hebben ze lekkere koffie.

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 6:43 pm 

Prachtig, zo'n leuke en zinvolle aanvulling! Geweldig!

BerichtGeplaatst: za aug 24, 2013 10:11 am 

je kan ook gewoon gelijk het station uitlopen en dan links af kom je het vanfzelf tegen en een behoorlijk stuk korter

BerichtGeplaatst: za aug 24, 2013 12:55 pm 
Site Admin

Bas-Roest schreef:
je kan ook gewoon gelijk het station uitlopen en dan links af kom je het vanfzelf tegen en een behoorlijk stuk korter
Ja dat is duidelijk, je kunt ook gewoon thuisblijven en niet van je bankstel afkomen, dat is nog makkelijker.
Maar het ging er juist om circusbezoek aantrekkelijker te maken door er een leuk dagje uit van te maken. En dit soort verslagen draagt er toe bij. Als er bijvoorbeeld een circus naar Yerseke komt dan kun je dit leuk combineren met een mosselarrangement of zo. Is daar verder überhaupt wat te beleven trouwens?

BerichtGeplaatst: za aug 24, 2013 1:14 pm 

misschien moet circusmeisje dan eens van de bank komen inplaats van wandeltochten verzinnen vanachter de pc

BerichtGeplaatst: za aug 24, 2013 2:57 pm 

Citeer:
misschien moet circusmeisje dan eens van de bank komen inplaats van wandeltochten verzinnen vanachter de pc

Nou, dat maken we dus zelf wel uit!
En toevallig was ik, zoals ik ook schreef, vorig jaar nog in die mooie stad toen Iarz er stond. En dus ook in het centrum!

Dan nog even over die afstand. Linksaf vanuit het station een behoorlijk stuk korter? Blijkt maar weer uit dat je dat zelf nog nooit hebt gedaan!
Vanuit het station kun je op drie manieren naar het circus lopen (inderdaad, ook gelijk linksaf maar dat is de minst leuke) en alledrie de routes zijn exact 750 meter lang! Ook die door het centrum. Zelfs via de Grote Markt!
Alleen de door mij voorgestelde wandelroute is wel wat langer, maar dat zit in het tweede deel, via het Markiezenhof en de Gevangenpoort. Dan loop je 340 meter meer, overigens erg goed voor de lijn!

Maar verder: leuk dat je reageerde hoor!
En wie weet, see you binnenkort in Goes. Op het Molenplein uiteraard, ook al fijn om te zijn en naartoe te lopen!
Niet schrikken hoor wanneer ik mijn sofa meebreng....

BerichtGeplaatst: za aug 24, 2013 11:48 pm 

troost je mij zul je in goes ook niet zien maar vind ht gewoon jammer
heb over leer die hele lap tekst gelezem en vervolgens geen letter of foto over het circus

BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 3:12 pm 

Heuvels schreef:

Citeer:
Als er bijvoorbeeld een circus naar Yerseke komt dan kun je dit leuk combineren met een mosselarrangement of zo. Is daar verder überhaupt wat te beleven trouwens?

Nou, dat valt best mee hoor, beste meneer Heuvels! U bent net te laat, maar zaterdag 17 augustus vond er de Nationale Mosseldag plaats. Met allerlei festiviteiten en kermis. Het doorgaan hing overigens aan een zijden draadje, maar een nieuw bestuur heeft er weer alle zin in!

'Als er een circus komt'..., ja, dat is een beetje probleempje. Want er komt niet vaak een circus, en dan hooguit een kleiner.
Geen schande, dat komt in de beste plaatsen voor!

En meer te beleven, nou echt wel! Beroemd is de schitterende jachthaven (dat zou u toch moeten weten, volgens mij heet die naar de Koning, maar dat komt vaker voor...), er is ook een 'gewone' (vissers-)haven en zelfs een scheepswerf.
Je kunt er rondgeleid worden over de oesterputten (zo heet dat nu eenmaal...), en er staat een hele mooie historische kerk, de St Odulphuskerk, uit de 16e eeuw, een rijksmonument (zie foto).

Afbeelding

Het heeft een station, dat het weliswaar deelt met Kruiningen, maar waar iedere trein stopt (Zeeland kent geen verschil tussen snel- en stoptreinen). Wel behoorlijk buitenaf, ruim drie kwartier lopen naar het centrum. Of eens per uur met de bus in een kwartier.
Het kent een leuk en intiem aandoend centrum waar je, dat verwachtte u al, ook prima kunt eten! Op de foto gebeurt dat rond het voormalige gemeentehuis, nu ondermeer vvv-kantoor.

Afbeelding

Uniek is het ook al, want in Yerseke is de enige mosselveiling ter wereld!
Ja, die mosselen, maar ook oesters, hebben de plaats in de loop der geschiedenis behoorlijk in hun greep gehouden!
Wat geleid heeft tot tijden van grote voor-, maar ook tegenspoed.
Ooit was zelfs het kweken ervan lucratiever dan het zoeken (en vinden!) van goud in Amerika!
Dat gaf weer aanleiding tot grote sociale misstanden, wat de vestiging van de eerste Leger des Heils-afdeling in ons land tot gevolg had!
Zeer recentelijk opnieuw actueel, want Yerseke was ook in het nieuws tijdens het 'oprollen' van de Belgisch-Nederlandse mosselmaffia. Wat niets met de kwaliteit van het product maar met die van de rekeningen te maken had.

En, vergist u zich niet, Yerseke is ouder dan u had gedacht! De geschiedenis van de plaats gaat zelfs terug tot het jaar 966!
Al heette het toen Gersika, ook wel Gersicha. Een paar generaties met een slecht handschrift en je houdt Yerseke over!
Ha, nog iets leuks: er is (of was tot voor kort...) een dameskledingzaak aan de Oesterstraat 3 met de welluidende naam De Maat is Vol.
Geen idee hoe de heren dat daar doen....

BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 5:01 pm 

Bas-Roest schreef:

Citeer:
heb over leer die hele lap tekst gelezem en vervolgens geen letter of foto over het circus

Nou kijk, daar deed ik het dus allemaal voor: dat iemand, of meerderen, het zouden lezen!
Dat maakt mijn hartje blij!
Wat je schrijft is overigens niet helemaal waar.
Ik heb vantevoren ruime aandacht besteed aan de komst van dit circus naar Leer, met allerlei gegevens.
En dan die wandeling om het op te leuken.
Ik kan je verzekeren: er zijn behoorlijk veel Nederlanders daar naar een voorstelling geweest.
Uiteraard hoofdzakelijk noorderlingen, dat spreekt.
Een aantal heb ik gezien en gesproken, terwijl ik maar naar één voorstelling ben geweest.
Onder hen mensen die bekend zijn in ons circuswereldje en zelfs een Nederlandse circusdirecteur!

Natuurlijk kon en kan ik ook na afloop van alles over dit circus en de voorstelling schrijven. Maar, je zult het niet geloven, ik geef graag ook anderen een kans. Dus wachtte ik geduldig af. Komt er van niemand anders iets, dan kan ik immers altijd nog....
Maar ja, je weet intussen vast wel hoe ik dan ben. Niet alleen maar verheerlijkend hoe geweldig het allemaal was (behalve het weer dan, hoewel, het regende toen we buiten kwamen...) maar ook met de nodige kritiek. Wat, dat weet je ook wel, lang niet iedereen op prijs stelt.
Nou heel simpel: ik vind circus wel leuk (en behoorlijk ook) maar niet heilig.

Vandaar. Dus wie weet komt er nog iets, van een ander of van mij.....
Kan nog even duren, want morgen hebben we een regionale feestdag in Groningen, het Groningens Ontzet.
En dat is uiteraard ook ontzettend belangrijk! Want met heel veel paarden....

BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 5:10 pm 

Kijk, en nu hebben we dan een nieuwe rubriek. Door de grote chef ervan gemaakt.
Wat de eerste bijdrage een beetje vaag maakt doordat nu de titel veranderd is.
Maar die heette oorspronkelijk: BELLY WIEN IN BERGEN OP ZOOM.
Want dat circus stond medio augustus 2013 in die stad, en dat was de aanleiding.....
Zo, alles weer duidelijk!

Over de volgorde van belangrijkheid (in de naam) kunnen we twisten.... Maar ik denk dat het in de eerste plaats om het circus gaat en de rest dan mooi meegenomen is....

BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 10:22 pm 

Kijk in de pot mooi totdat het gaat regenen.....

BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 11:53 pm 
Site Admin

Guido schreef:
Kijk in de pot mooi totdat het gaat regenen.....
Hoezo? Ik ben er wel eens geweest, Althoff geloof ik. Beetje glooiend terrein. Het circus stond volgens mij op een bult.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00