Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo mei 11, 2025 7:14 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Pas op voor de geldwolven!!
BerichtGeplaatst: di okt 08, 2013 5:15 pm 

Vrijdag 4 oktober: Werelddierendag. Zoveel wisten we al wel.
Elders las u over de ingezonden brief in de Volkskrant van die dag, zeer positief voor de circusdieren.

Helaas was niet alle post die dag zo positief!
Want uitgerekend op die dag -dat is geen toeval, maar uitgedokterd door een duur internationaal marketingbureau- ploft er een brief in heel wat brievenbussen van mensen die geïnteresseerd zijn in dieren.
Hoe ze aan de adressen komen is een ander verhaal.
Daar mag niet (meer) in gehandeld worden, maar kennelijk bewandelen ze slinkere wegen.
De afzender? Nou ja, indirect dan, maar de indruk wordt wel volledig gewekt: de Stichting Vier Voeters.
Op de omslag van de A5-envelop een kleurenfoto van een er in het geheel niet slecht uitziende tijger, maar achter tralies.
Daar overheen gedrukt de kreet URGENT en 'Maak van zijn Werelddierendag.....', een tekst die verder gaat onder de adressering in de brief: '....een Wilde Dierendag!'
Met daarboven een foto van een tijger die kennelijk niet opgesloten is.

Dan de inhoud van de brief.
Keurig persoonlijke aanhef, al vind ik 'Beste...' iets tè persoonlijk van iets of iemand die ik niet ken. Maar dat zie je vaker en zelfs veel te vaak tegenwoordig!

Ik citeer een stukje:

Citeer:
'Ik schrijf u vandaag deze brief omdat u en ik tijdens Werelddierendag een unieke kans hebben om zes circustijgers te redden uit hun levenslange gevangenschap. Olifanten op een krukje, leeuwen op een klimrek, tijgers die door een hoepel springen: het is niet meer van deze tijd, het is tegennatuurlijk, het moet ophouden!'

Vervolgens een opsomming van de al jarenlang plaatsvindende activiteiten van Vier Voeters -door heel Europa- tegen wilde dieren in het circus.
Want:
Citeer:
'De dompteurs passen soms barbaarse trainingsmethoden toe. Ze gebruiken geweld of onthouden de dieren slaap of voedsel.'

Verder gaat het, over te kleine kooien zonder uitloop en om de paar dagen een transport in krappe, benauwde vrachtruimtes.
Tussenconclusie: Het houden van wilde dieren in het circus is, kortom, pure dierenmishandeling.
Onderstreept uiteraard, die laatste zin.

De brief gaat verder met de vraag of de acties van Vier Voeters resulaat hebben.
Citeer:
'Ja, gelukkig wel! In Nederland werd vorig jaar een verbod op wilde dieren opgenomen in het regeerakkoord. Ook andere landen passen hun wetten aan. De vraag is alleen: waar kunnen deze voormalige 'artiesten' heen?'

Dan een noodkreet in rode letters: Doneer vandaag nog en help zes circustijgers naar ons opvangpark LIONSROCK.

Er volgt een omschrijving van de zes tijgers die nu nog in het bezit zijn van een Duitse circusexploitant. Ze zijn tussen de 8 en 14 jaar en de eigenaar staat ze vrijwillig af.
Citeer:
'En natuurlijk schiet VIER VOETERS dan te hulp! We hebben inmiddels alles in gereedheid gebracht voor hun transport naar LIONSROCK in Zuid-Afrika, in november. Het enige dat nog ontbreekt is.....'

Nu, dat laatste kun je wel raden: geld. En vandaar dus nu deze brief.

Zo gaat het nog even door. Levenslange gevangenschap wordt een onderdrukking van hun oerinstincten genoemd. En er komt een eind aan hun stress, eindeloze verveling en frustraties achter de tralies.

Nee, dan in Lionsrock: daar kunnen ze
Citeer:
'elk moment van de dag een verkoelend bad nemen, ze kunnen rennen, slapen, in de zon, in de schaduw, alleen of met de groep, wat ze maar willen.'

De leugens hoef ik denk ik niet uitgebreid te accentueren.
Die onderstrepen ze zelf door op de keerzijde van de brief twee foto's te plaatsen van circustijgers in absoluut geen krappe of te kleine kooien, maar wagens met een redelijk riante uitloop -waar ze verblijven- compleet met een bad en speelgoed!
Vergelijkbaar met een in ons land reizend circus, ik noem geen naam. Kijk, zoveel verstand hebben ze er dus van!
Een circusdirecteur die zes tijgers vrijwillig afstaat? In kennelijke staat van aderverkalking? Laat me niet lachen, en leer me circusdirecteuren kennen! Kopen kunnen ze de dieren, hoogstens!

Dan Lionsrock, dat 1.240 ha grote paradijs nabij Bethlehem in Zuid-Afrika. Inderdaad, er zijn meerdere Bethlehems waar verlossers vandaan komen.
Daar, in het 'wild' -de Oostvaardersplassen meten meer dan 6.000 ha!-, lopen heel wat dieren, maar geen 'wilde'. Geen roofdieren dus. Die zitten keurig apart in kooien met een uitloop. Want anders zou het al snel een zootje worden, de natuur kent immers haar eigen wetten en regels!
De organisatie is daar zelfs uitgesproken duidelijk over:
Citeer:
'Ze kunnen niet terug naar het wild omdat ze in gevangenschap zijn geboren.'

En zo is het maar net, schrijven ze toch ook nog een keer de waarheid!

Wil ik het nog niet eens hebben over het transporteren van bijvoorbeeld Siberische tijgers naar Zuid-Afrika.
De dieren terug naar hun oorspronkelijke habitat, waar iedereen in dat wereldje de mond zo vol van heeft?
Dacht het niet, tijgers komen van nature niet voor in het hele continent Afrika! Maar uitsluitend in Azië.
En daar zijn er nog maar zo weinig in het wild dat wij nog mee gaan maken dat ze uitsluitend te zien zijn in een dierentuin. Waar ze zich vaak inderdaad behoorlijk vervelen omdat er niets met ze gedaan wordt.
Of in een circus, waar dat laatste wel het geval is!
En een dier met maar een klein beetje hersens vindt dat nu eenmaal leuk. Hoe meer verstand, hoe meer dat gewaardeerd wordt, kijk maar naar olifanten en dolfijnen. En de poes of hond thuis, daar hoef je de deur zelfs niet voor uit.
Oké, wel om te wandelen uiteraard, dat doe ik zelfs met mijn 'gedresseerde' poes! Die sinds kort zelfs spontaan achter op de fiets springt!
Komt dat zien: het circus is in town!

Vier Voeters is overigens inmiddels -maar nog niet lang, terwijl ze al 25 jaar actief zijn- bekend bij het Centraal Bureau Fondsenwerving, maar niet erkend als goed doel.
Omdat ze weigeren volledige inzage in hun boeken te verlenen.
Voor zover ze iets van een boekhouding overlegden: de laatste dateert van 2011.
In dat jaar werd nationaal en internationaal 29.3 % van de inkomsten uitgegeven aan 'dierenhulp'.
Nog geen derde dus, de rest werd opnieuw ingezet voor fondsenwerving of bleef aan de strijkstokken hangen....
Drie jaar eerder was dat zelfs nog vele malen erger!

Over de ruggetjes van die arme kindertjes die steeds hun spaarpotjes maar omkeren omdat ze denken echt diertjes te redden. En papa's en mama's die hen wijsmaken dat dat een beeld geeft van hun (hoge mate van) beschaving......

Er moet ook eens een aktie komen voor die arme mens, het wordt hoog tijd dat ook die teruggaat naar zijn natuurlijke habitat.
Lekker de hele dag vissen of op jacht of oorlog voeren. Zó natuurlijk, allemaal!
Of, naar voorbeeld van de initiatiefnemers van bedelorganisaties als Vier Voeters: alle mensen miljonair!
Lijkt me ook wel wat. Maar daar is de lol snel af wanneer IEDEREEN dat wordt.
Verschil moet er zijn, tenslotte!

Ha, en bijna nog vergeten. Die insinuatie dat Nederland voorop loopt op dit gebeid!
Alsof een ontwerp-regeerakkoord hetzelfde is als een aangenomen wet!!
Kwam er eigenlijk van dat ontwerp-akkoord overigens al ìets terecht?

BerichtGeplaatst: di okt 08, 2013 9:19 pm 

Kan iemand deze bedelbrief beschikbaar stellen aan de Commissie Klassiek Circus. Via de Reclamecodecommissie kan de inhoud worden aangevochten. Want er zal voldoende misleidende tekst in de brief staan.

BerichtGeplaatst: wo okt 09, 2013 3:34 pm 

Natuurlijk, natuurlijk! Maar dat had u uiteraard ook rechtstreeks aan Didier kunnen vragen!
Aangezien u altijd zo lief tegen hem heeft gedaan is hij graag bereid de brief (zelfs het origineel!) aan u op te sturen.
U mag hem daartoe het adres even mailen, en dat hoeft uiteraard niet eens uw persoonlijke adres te zijn.....

Dat er sprake is van misleiding (in woord en beeld) moge al wel duidelijk zijn, er is tenslotte al heel wat uit geciteerd.
Duidelijk dat u een origineel in handen moet hebben om daar iets tegen te kunnen doen.
Wel moest ik voor alle duidelijkheid (!?) melden dat dit soort brieven niet wordt verstuurd door de betreffende organisatie, maar door een (duur) internationaal marketingbureau. Dit laatste BEHEERT het donateursbestand van Vier Voeters!! Ja u leest het goed: DAT DOEN ZE DUS NIET EENS ZELF!!!
Naar wij aannemen verrichten ze hun werkzaamheden tegen een vooraf afgesproken percentage van het resultaat.
Uiteraard der zaak worden die brieven wel onder volledige verantwoordelijkheid van Vier Voeters verstuurd. Zij staan tenslotte als (enige) afzender vermeld.

En wat u waarschijnlijk al wel wist: Vier Voeters sponsort (of deed dat in ieder geval in het nabije verleden) organisaties als Stichting AAP en Wilde Dieren de Tent Uit. Naar alle waarschijnlijkheid uitsluitend 'om erbij te horen' in de ogen van kandidaat-donateurs.

Fijn en leuk overigens dat u weer eens een (zinvolle) bijdrage aan dit forum heeft toegevoegd.
Nu alle anderen ook maar weer eens aansporen hetzelfde te doen!

BerichtGeplaatst: do okt 10, 2013 4:26 pm 

Nog eens even nagedacht over wat waar is en wat niet. En waar ze dus op te pakken zouden zijn.
Dat laatste valt nog niet mee.
Want wat ze doen in zo'n (en dus ook deze) brief is niet zozeer leugens schrijven over feitelijke aangelegenheden maar daarover INSINUEREN, waardoor bij mensen die niet het naadje van de kous weten of snel lezen de indruk wordt gewekt dat iets een feit is. Zonder dat dit waar is of hoeft te zijn.
Twee voorbeelden.
Het eerste: over dat verbod op wilde dieren opgenomen in het regeerakkoord. Dit valt niet te ontkennen. Maar zoals het in de brief staat LIJKT HET alsof dat verbod in ons land al in kannen en kruiken is. En dat is gelukkig (en terecht) niet zo!
Het andere voorbeeld: Wanneer ze schrijven dat de huidige eigenaar ze VRIJWILLIG afstaat wekt dat de indruk dat hij ze OM NIET (= gratis) beschikbaar stelt (aan het 'goede' doel). Zelfs wanneer je erin zou slagen de betreffende circusdirecteur op te sporen en hij een heel ander verhaal vertelt, schreven ze nog steeds geen leugen. Want indien bijvoorbeeld mocht blijken dat ze voor de wellicht overbodige dieren flink betalen is er nog steeds sprake van dat ze vrijwillig zijn afgestaan, want niet onder dwang!

De enige echte leugens die ik wel kan traceren zijn:

Citeer:
'De dompteurs passen soms barbaarse trainingsmethoden toe. Ze gebruiken geweld of onthouden de dieren slaap of voedsel.'

en

Citeer:
Het houden van wilde dieren in het circus is, kortom, pure dierenmishandeling.

En het gebruik van zulke termen zou inderdaad een halt moeten worden toegeroepen!!

BerichtGeplaatst: za okt 12, 2013 7:53 am 

Zonder enige kennis van de onderliggende dossiers wordt hier alweer een discussie opgestart over het nut van een zaak tegen de misleidende reclame van Viervoeters.

BerichtGeplaatst: za okt 12, 2013 9:44 am 
Site Admin

Dus iedereen moet z' n mond houden behalve Commissie Klassiek Circus? :shock:

Comm Klassiek Circus schreef:
Zonder enige kennis van de onderliggende dossiers wordt hier alweer een discussie opgestart over het nut van een zaak tegen de misleidende reclame van Viervoeters.

BerichtGeplaatst: za okt 12, 2013 9:46 am 

In plaats van SAMEN op te komen voor het circus gaat men soebatten. Zonde van de tijd.

BerichtGeplaatst: za okt 12, 2013 2:59 pm 

Nergens is in de verste verte ook maar op wat voor wijze dan ook sprake geweest van soebatten!
Geen idee waarom dit woord gebruikt wordt en waar het op slaat.
Voor alle duidelijkheid de strekking/betekenis:

1. Soebatten
Let op: Spelling (deels) uit 1864: [bedrijvend werkwoord] [gelijkvloeiend] (ik soebatte, heb gesoebat), vleiend vragen, aanhouden om iets door vleiende woorden gedaan te krijgen. *...TER, m.,
*...STER, v. (-s), die soebat, vleier, vleister.
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/cali003nieu01 ... 1_0022.htm

2. SOEBATTEN
1) Bedelen 2) Bidden en smeken 3) Smoezen 4) Smeken 5) Vleien 6) Vleiend vragen 7) Vragen 8) Vleiend, onderdanig smeken
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo ... OEBATTEN/1

De enige vleiende vraag die ik mij kan herinneren kwam van de CKC, waarin om de originele brief werd gevraagd.
Die is nog steeds beschikbaar, maar een rechtstreekse reactie heeft op dit moment nog niet plaatsgevonden.
Dus zoveel belang heeft men er kennelijk niet bij.

Uit de opmerking 'zonde van de tijd' kan worden afgeleid dat de CKC voornemens is het er verder maar bij te laten zitten.

Zoek liever eens een goede juridische adviseur, die zijn er vast ook wel met een hart voor het circus!

(In het geplaatste bericht verschijnt in plaats van 8) bij de tweede betekenis geheel ongevraagd een smiley, die ik daar niet weg krijg.....)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00