Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel ma mei 12, 2025 12:54 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: De Beste Wensen allemaal!
BerichtGeplaatst: za jan 04, 2014 3:24 pm 

Kennelijk ben ik de enige - dat is op andere forums wel eens anders!- maar toch wil ik ook al is het een beetje laat iedereen nog het beste wensen voor het pas begonnen jaar!
Natuurlijk niet iedereen gelijk maar het allerbeste, onderscheid moet er tenslotte zijn!
Mijn trouwe en liefdevolle volgers (misschien geloof je het niet, maar ze bestaan echt, ik ken sommigen zelfs persoonlijk!) uiteraard wel het aller-, allerbeste.
De 'neutralen' gewoon het beste, en mijn vaste clubje haters nog een paar stapjes minder.
Want reëel blijven doe ik wel, zelfs in 2014!
Dat het een uitgelezen circusjaar wordt, dat gun ik dan weer wel iedereen. En dat ljkt me op dit forum het allerbelangrijkste!

Zelf ben ik het nieuwe jaar circusrijk begonnen. Het jaar was twee dagen oud en ik was al twee keer naar het circus geweest.
Niet zo heel moeilijk in de tijd van de wintercircussen overigens. Wat dat betreft vallen we na morgen allemaal in een aardig gat. Want na 5 januari is de koek op.
Gelukkig zijn er wat uitzonderingen. Zo is Hans Klok met The New Houdini dinsdag de 7e nog te zien in Den Haag.
Verder gaat Ellen ten Damme met haar succesvolle Cirque Siletto 2 nog door t/m 15 januari en is het Wintercircus Martin Hanson nog te zien t/m 19 januari.
Allemaal lekker in een warm theater, ook al is het buiten (nog) niet koud.
Persoonlijk 'bewaar' ik Martin Hanson altijd tot de tijd dat de andere wintercircussen gestopt zijn. Want anders wordt het wel behoorlijk lang wachten tot het voorjaarsoffensief.
O, en The Ashton Brothers hebben we natuurlijk ook nog met die spectaculaire show Treasures. Die overbruggen de komende 'duistere' circusloze periode met ogenschijnlijk gemak want de tournee gaat door tot en met 7 mei!
En zo komen we de tijd als liefhebber wel weer door.....

Pech had ik tegen de Kerst. Al een kaart in huis voor Eindhoven, in mijn ogen één van de betere programma's van deze winter, wordt mijn poes ziek. En vanuit het Noorden van het land op en neer naar de lichtstad inclusief drie uur voorstelling is dan teveel tijd om weg te zijn. Vette pech dus! Ook andere plannen sneuvelden om die reden.
Hij, het is een kater met ballen, maakt het intussen weer een stuk beter. Behalve met Oud en Nieuw uiteraard, dat betekende acht uur schootje tutten....
Maar verder iedere dag (behalve oudejaarsdag) 's avonds nog meer dan een uur met hem gewandeld (los), ondanks het geknal. Erg stoer van hem, het blijft ons dagelijkse hoogtepunt. Ach, en een beetje dompteuse volgt hij dan gewoon, ook al gaan we kilometers buiten zijn territorium!

De schade van de gemiste kerstcircussen dus na Oud & Nieuw aardig goedgemaakt door allereerst op nieuwjaarsdag in de Martinihal in Groningen naar KerstPlaza te gaan, waar Circus Fiësta voorstellingen gaf (en geeft t/m morgen) op de grote indoorkermis.
Ik was er al eerder deze periode, maar toen was het veel te druk. En nu lekker rustig.
Het evenement, met een kleine 50 kermisattracties -en niet de kleinste!-, een uitgebreide warenmarkt, tal van artiesten op een podium en dus het circus zou een mooi voorbeeld kunnen zijn voor de Zeelandhallen waar onlangs iets dergelijks op het laatste moment niet doorging.
In deze uitvoering (de markt uitgezonderd) is het de 9e editie en voor het eerst met een compleet circus tussen de attracties. Met succes: op de meeste dagen bezochten rond de 1200 mensen een voorstelling!
Voorgaande jaren was Fiësta ook al van de partij, maar toen met circusacts op een podium.
En in de vorige eeuw, met name de jaren 80 en 90, ook al en toen eveneens compleet met tent en voorstelling. Maar dat waren toen de ouders van de huidige eigenaar (en clown) Franky. De tijd waarin hij uiteraard het vak leerde!
Wel deden ze een verkort programma teneinde de grote hoeveelheid belangstellenden te kunnen gerieven. Waardoor het programma varieerde. Steeds compleet met dieren als Shetlanders in vrijheidsdressuur en een boerderijact met duiven, ganzen en een mooi zwartwit varken. Dat geroutineerd een lang kleed uitrolde, waar uiteraard iets lekkers in verstopt zat!
Elders op de kermis stond de vernieuwde verkoopwagen van Fiësta, waar we laatst een foto van tegenkwamen. Daar konden kinderen voor een eurootje grabbelen, een kerstmuts kopen of geschminckt worden.

Maar dan 2 januari: naar het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam voor het nieuwe programma van Circus Zanzara!
Helaas ontbreekt me nu de tijd daar heel uitvoerig op in te gaan, maar een groter genoegen had ik mezelf niet kunnen doen!
Wat een sfeer, wat schitterend allemaal.
Van nostalgische circusband die in een echt orkest transformeerde tot het programma. Van de aankleding tot de presentatie: schitterend!
Dit is met voorsprong het mooiste dat op circusgebied in ons land te zien is.
Alle directies van de andere circussen zouden hier verplicht een bezoek aan moeten brengen als ware het een cursus sfeerverhoging!
Het is nog een geluk dat niet veel meer mensen hiervan op de hoogte zijn, anders kon je nooit meer op normale wijze een kaartje kopen!
Zo mooi, dat wisten we al door de foto's van voorgaande jaren, maar zoals gezegd vooral zoveel sfeer. Onbeschrijfelijk haast.
Geheel toevallig getuige van een wereldprimeur: de jongste telg van het circusgeslacht, de 1-jarige Dorus (alleen die naam al!), maakte uitgerekend deze voorsteling zijn debuut tijdens een rondje door de piste in een 'grote' vrachtauto. Terwijl hij dat voorheen in een kleinere versie deed. Het echte circusbloed stroomt hem door de aderen, want als een volleerd chauffeur wuifde hij de hele ronde naar het publiek als een ware Willem-Alexander!
Hoe mooi de voorstelling was? Zo mooi dat ik het niet droog hield. En dan heb ik het over mijn ogen. Oogstrelend heet dat. En daar kunnen ze kennelijk niet zo goed tegen.....

Berichtonderwerp: Re: De Beste Wensen allemaal!
BerichtGeplaatst: za jan 04, 2014 4:09 pm 
circusmeisje schreef:
Kennelijk ben ik de enige - dat is op andere forums wel eens anders!- maar toch wil ik ook al is het een beetje laat iedereen nog het beste wensen voor het pas begonnen jaar!
Natuurlijk niet iedereen gelijk maar het allerbeste, onderscheid moet er zijn!
Mijn trouwe en liefdevolle volgers (misschien geloof je het niet, maar ze bestaan echt, ik ken sommigen persoonlijk!) uiteraard wel het aller-, allerbeste. De 'neutralen' gewoon het beste, en mijn vaste clubje haters nog een paar stapjes minder.

En in de vorige eeuw, met name de jaren 80 en 90, ook al en eveneens compleet met tent en voorstelling. Maar dat waren toen de ouders van de huidige eigenaar (en clown) Franky. De tijd waarin hij uiteraard het vak leerde!
.....

Nou, aangezien ik in je laatste categorie val, wens ik hetzelfde terug. :clown
Verder vergis je eigen wat frankie en z'n ouders betreft, want vanaf plus minus 92/93 t/m 98/99 heeft Jan Kroon de familie mullens ingehuurd gehad voor het tentcircus dat voor op het plein stond en een keer in de hal. De eerste jaren was dat in een 2 mast tent van de familie mullens zelf, en het laatste jaar in een grote viermast tent van Rob Ritman. De reden waarom er geen vervolg meer was, kwam omdat
Jan Kroon steeds groter en meer circus wilde, en dat gewoon te duur werd, want de eerste jaren waren het programma's van een half uur en later werd het dik anderhalf uur zonder pauze, dus bijna een volwaardig circusprogramma, waarvan de entreeprijzen veel te goedkoop waren om terug te verdienen. Jan Kroon is mid jaren 2000 overleden aan een ziekte.

BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2014 4:06 pm 

Mooie tekst circusmeisje !

De beste wensen !

En dat het forum weer wat leven mag krijgen zonder meer kritiek.

Maar meer (uitgebreide) fotoreportages van de gekende reporters !!

BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2014 4:33 pm 
Circusboy schreef:
En dat het forum weer wat leven mag krijgen zonder meer kritiek.

in de voormalige drr mocht je ook kritiek hebben, maar dan wel met je rug tegen de muur!
Is dat dan wat je wilt? Een nieuw noord korea onder de circusforums?

BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2014 5:15 pm 

Citeer:
Verder vergis je eigen wat frankie en z'n ouders betreft

Zou het mogelijk kunnen zijn dat ik het over een periode heb voor de tijd die jij beschrijft?
Zo niet, dan lieg ik in commissie, want het was Franky zelf die mij dit op Nieuwjaarsdag vertelde!

BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2014 6:34 pm 
circusmeisje schreef:
Citeer:
Verder vergis je eigen wat frankie en z'n ouders betreft

Zou het mogelijk kunnen zijn dat ik het over een periode heb voor de tijd die jij beschrijft?
Zo niet, dan lieg ik in commissie, want het was Franky zelf die mij dit op Nieuwjaarsdag vertelde!

Ik weet alleen dat mullens daar stond in de tijd die ik noemde, dus moet het wel voor die tijd zijn geweest.
De martinihal heeft later het voorterrein bebouwd, dus daar kan zowieso geen circus meer gestaan hebben.

BerichtGeplaatst: di jan 07, 2014 3:20 pm 

Nee hoor, het was gewoon binnen in de hal, tussen de kermisattracties, exact zoals nu het geval was.

BerichtGeplaatst: di jan 07, 2014 4:33 pm 
circusmeisje schreef:
Nee hoor, het was gewoon binnen in de hal, tussen de kermisattracties, exact zoals nu het geval was.

In elk geval heeft mullens dus tussen 92/93 en 98/99 daar het circus verzorgd met een tent buiten op het voorterrein
en 1x binnen achter in de hal. Wat en wie er voor en na die tijd heeft gewerkt, weet ik verder niet.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00