heuvels schreef:
Als ik het verhaal van Alfons lees dan moet ik onwillekeurig denken aan de televisieprogramma's. Daar heeft dit proces al een tijd geleden plaatsgevonden. Kwantiteit in plaats van kwaliteit. Voornamelijk bagger en je moet goed zoeken in de gidsen om nog een programma te vinden dat de moeite waard is om op af te stemmen.
Vroeger hadden we 3 nederlandse zenders en veronica als enige commerciele zender, dus was er voor de adverteerders weinig keus
dan op die 4 zenders hun budget uit te smeren, en toen konden die zenders dan ook de hoofdprijs vragen en dat met alle plezier werd betaald,
want de kijkdichtheid was per zender dan ook erg hoog, en toen mocht een programma of goede show dan ook wat kosten.
Nu zijn we dus overspoeld met zenders, dus smeren de adverteerders hun budget over al die zenders uit, en zullen de advertentiekosten
per zender dan ook peanuts kosten in vergelijking met de jaren 80, want ik zie nu zelfs spotjes van kerstcircussen voorbij komen,
en dat zou vroeger een onbetaalbare grap zijn geweest, dus zegt dat wel wat over hoe goedkoop het geworden is, en dat geeft dan meteen aan
dat per zender dus niet zoveel geld binnengeharkt word, en dat zie je dan terug aan de kwaliteit vd programma's, want dat is idd een en al bagger.
Maar wat dit nou met het circus te maken heeft zie ik niet zitten, want in de jaren 80 hadden we alleen martin hanson, ahoy en carré,
en circus mullens die als eerste een kerstcircus in een tent ging doen. Later in de jaren 90 zijn daar mondjesmaat steed meer kerstcircussen bijgekomen, en tot op de dag van vandaag zijn er daar alleen maar bijgekomen, dus kerstcircus zit in de lift als nooit tevoren, want
nu is het al zover dat er meerdere kerstcircussen in een stad te zien zijn, en die trend zie ik nog wel verder uitbreiden, en dat zie ik als een
goed teken. Tuurlijk zijn er ook kerstcircussen geweest die zijn gekomen en gegaan, maar over het algemeen doen diegene die dan alweer jaren
draaien het gewoon erg goed, en zijn de entreeprijzen ook niet van de lucht, want ik zie prijzen van tot wel 75 euro bij het kerstcircus den haag,
en die draaien zo goed dat ze zelfs hebben moeten verlengen, dus heeft men het er schijnbaar toch voor over om dure zitplaatsen te nemen.
Nee, met kerstcircussen is niks aan de hand, en zijn er dus bij die daar gewoon van kunnen bestaan en de rest van het jaar niks meer hoeven te doen, dus met het kerstcircus in het algemeen gaat het gewoon erg goed, want ook de laatste 2 nieuwkomers hebben zeer goed gedraait, dus waar ligt het dan aan dat royal nu toch falliet is gegaan? Naar hun eigen zeggen is dat door de problemen en de negativiteit , en toen ik vorig jaar
zei dat ze maar beter hun vuile was binnen hadden kunnen houden, werd ik op dit forum helemaal afgebrand, maar ik heb dan toch gelijk gekregen
en wel door de woorden van het circus zelf, want die geven dat dus nu zelf toe.
Ze hadden al een hoop problemen die geregeld in het nieuws kwamen, en die soap van vorig jaar heeft ze dan de nek omgedraaid, want
dat was van de eerste aflevering tot de laatste minuut van de laatste aflevering een grote klaagzang, gevloek en getier en dreigementen tot op het randje van strafbaarheid, dus een grote aanfluiting en alles behalve reclame voor het circus, en dat heeft er toen al voor gezorgd dat er minder volk naar het circus kwam, en zijn de mensen daar die soap dus niet vergeten, en dat heeft dit afgelopen kerstcircus dan ook voor nog minder bezoekers gezorgd, want aan het weer heeft het niet gelegen, en ook niet aan de media en ook niet aan de schuldeisers, belastingdienst etc etc,
dus blijft er maar 1 ding over, en dat is de antireclame, want dat was die soap van a to z.
Nou lees ik wel dat ze zo trots zijn op de tsunami van naamsbekendheid die ze via die soap hebben opgedaan, maar ze snappen schijnaar niet
dat die naamsbekendheid dus in hun nadeel heeft gewerkt, want waar waren dan al die extra bezoekers? Ik denk dat die gewoon zijn doorgereden
naar ahoy, want dat is een kwartiertje verder rijden, dus hebben ze hun circus zelf een slechte naam bezorgd door al hun sores op tv uit te smeren.
En dat de makers van die soap een prijs hebben gewonnen, is niet omdat ze de kwaliteit van het programma zo goed in beeld hebben gebracht, maar de ellende van joop en z'n zoon, en dat is leuk voor de thuisblijvers, want er is geen beter vermaak dan leedvermaak op tv, en dat leedvermaak trekt dan geen bezoekers, sterker nog, het jaagt de mensen dus nog verder weg, en dat heeft royal dus de nek gekost.
Ik bekijk circus dan ook door de bril vd doorsnee bezoeker, en niet door de roze bril van de liefhebbers op dit forum, en zo als ik moet je een circus bekijken, en als je dan op de bank ligt en elke dag die soap voorgeschoteld krijgt, wat ga je dan zeggen? "oh wat een ellende zeg, dan zal het programma ook wel niet veel soeps zijn, dus gaan we wel naar een ander circus of evenement." En als men eerlijk is, dan weet men dat ik gewoon gelijk heb.
Als ik dan af en toe zie hoe herman renz in het nieuws komt, dan zie je dat ze een mediatraining hebben gehad, want hun woordekeus is zorgvuldig
en is er nooit gescholden of gevloekt geworden en ook geen vuile was opgehangen in de media, en daar hadden de teutjes een voorbeeld aan moeten nemen, want dan hadden ze vast en zeker nog bestaan.
Dit alles is niet om te katten, of om royal af te zeiken of even na te trappen, maar gewoon een opsomming van de feiten zoals ze in het nieuws zijn gekomen, en daar moet je als circusliefhebber naar kijken, en niet naar wat de forummers hier te melden hebben, want bij hen kan een circus het nooit verkeerd doen, en word alles wat krom is gewoon rechtgepraat, en dat noem ik dan gewoon een rad voor je ogen draaien en de waarheid maar niet willen inzien, tja en dat werkt dus niet, en dat is nu gebleken.
In elk geval wnes ik de teutjes veel sterkte, en hoop ik dat ze in elk geval als clowns nog bij andere circussen hun brood kunnen verdienen,
en wie weet vind tony in de toekomst nog het geld en de moed om weer opnieuw te beginnen met een schone lei.
Hij is nog jong genoeg, dus zijn er nog kansen, en dan maar hopen dat hij van het verleden geleerd heeft, want hij heeft de les nu wel heel duur betaald.