Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel ma mei 12, 2025 12:47 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Interview Adri Lammers
BerichtGeplaatst: do jan 16, 2014 5:17 pm 

Wie wat bewaard die heeft wat!
Eén van de spraakmakendste onderwerpen die door de grote storing op het forum is verdwenen is het interview dat het Brabants Dagblad onlangs had met de voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Circusondernemingen -VNCO-.
Overigens naast een verhaal over de trieste uitverkoop bij Royal, en dat was wellicht de aanleiding tot het interview.

Ik ben zo vrij de gescande pagina's hier opnieuw te plaatsen, ondanks dat het een bericht was van iemand anders, ik denk van Circusfan.
Ook enkele reacties logen er niet om, en voor zover de betrokkenen dat nodig vinden kan dat nu dus opnieuw.
Uiteraard vind ook ik er wel wat van, maar ik houd mijn kruit nog even droog..... Tijdsgebrek, dat lijkt me een plausibel excuus....

Bijlage:
3412014_01_14_1210.jpg
3412014_01_14_1210.jpg [ 187.49 KiB | 4475 keer bekeken ]

En op die manier houden we de reacties ook in de eerdere volgorde....

Moeilijk te lezen? Je kunt de foto al vergroten door er op te klikken.
Nog steeds niet duidelijk genoeg? Dan moet je hem even downloaden en kun je hem apart net zo groot uitvergroten tot het wel leesbaar wordt.
De moeite waard, want zeker een discussiestuk!

Berichtonderwerp: Re: Interview Adri Lammers
BerichtGeplaatst: do jan 16, 2014 7:00 pm 
Ik heb eergisteren een nieuw topic geopend met deze foto van het artikel, en gisteren lag het forum eruit
en nu is mijn topic weg, dus sjaak, ik had daarover al een pm gestuurd, maar geen reactie, dus laat ik het maar
ook even langs deze weg weten.

BerichtGeplaatst: do jan 16, 2014 8:36 pm 
Dus door de storing is het topic verloren gegaan.
Het gaat dus over dat de voorzitter vd vnco klaagt over de postbuscircussen die van duits/oostenrijkse
komaf zijn, en hoe zwaar de andere circussen het wel niet hebben, en een stukje over royal waarin tony verteld
dat het circus weinig bezoekers trok en het nu falliet is gegaan.
Over Royal kan ik kort zijn, want de reden is gewoon dat ze te veel te vaak negatief in het nieuws zijn geweest,
en heeft het verder nergens mee te maken dan alleen dat feit, want alle andere kerstcircussen hebben wel goed
gedraait, en de nieuwkomers zelfs boven verwachtingen.
Dan heeft de voorzitter vd vnco gedeeltelijk gelijk als hij zegt dat het weer eens slecht gaat, met de circussen
in het algemeen, en met gedeeltelij bedoel ik dan dat het in de zomer dan slecht gaat, want de kerstcircussen
draaien altijd goed tot zeer goed.
Verder hebben we dus maar 2 grote reizende circussen van eigen bodem en die zo goed als alleen in nederland te zien
zijn, en dat zijn herman renz en alberto althof, en gooide ik het idee op van waarom zij dan niet gewoon stoppen
met in de zomer te reizen en alleen een kerstcircus doen in de winter, want ik zie dat ze elke winter dus aardig
de kost verdienen, maar die winst dan weer in de zomer er hard bij gelegd moet worden , dus hetzelfde
als het bekende gezegde "een stap vooruit en dan 2 stappen terug", en daarom zeg ik, stop dan gewoon met
reizen, en doe alleen een kerstcircus, en dan bedoel ik nog steeds alleen HR en Althof, want die hebben
al een goede naam opgebouwd met kun kerstcircus, en plaatsen blijven dan ook van hun, want zo werkt dat
tussen kerstcircussen en gemeentes. (behalve den haag, want het malieveld is van staatsbosbeheer en die verhuurd
het aan de hoogst biedende)
Dus hebben ze ieder hun plaats in de winter, en dan zou het hun een worst moeten wezen wie waar en wanneer in de zomer
rondreist, want ze hebben dan alleen maar hun wintercircus te doen, dus who cares?
De familie steyvers hoeven alleen zichzelf te onderhouden als ze niet reizen, en denk ik dat er best een aardig jaarsallaris
te verdienen valt in de winter, en dat geld ook voor alberto als hij z'n dieren zou verkopen, of het moet zo zijn dat alberto nog
zin heeft om met z'n dieren in het buitenland te gaan werken.
Het voordeel van deze 2 zaken is dat ze al het materiaal al bezitten, dus dat hoeven ze alvast niet in te huren in de winter,
terwijl menig kerstcircus dat wel moet, en heb ik de indruk dat die daar ook een aardig sallaris uit slepen, want anders
blijf je niet terugkomen, tenzij je een filantroop bent met een ideaal, maar die lijken mij dun gezaait in de circuswereld,
dus gaan ze voor het geld, en zullen ze niet al die moeite gaan doen en risico lopen als het maar peanuts opbrengt,
dus dan zal mijn vermoeden, dat er met een goedlopend kerstcircus een aardig sallaris te verdienen is, toch niet
zo heel ver er naast zitten?
En alberto en HR hebben dan nog meer voordelen, want ipv 30 weken per jaar, hoeven ze hun materiaal maar 3 weken
per jaar te gebruiken, dus slijt het per jaar al 10x minder hard, en als ze bwv 10 trailers hebben, dan hebben ze ook geen
10 trekkers meer nodig, dus 8 kunnen verkocht worden, en dat scheelt dan weer 8x verzekeringen, mrb, onderhoud en
apk keuringen, en zo zal er nog wel op tal van zaken bezuinigd kunnen worden. En het volgende voordeel is dan dat ze zich
het hele jaar kunnen concentreren op alleen hun kerstcircus, dus op tijd relcame maken, op tijd sponsors zoeken en
bedrijven zoeken die een uitkoop doen, en dan kunnen ze gewoon een rustig leven lijden en net als iedereen gewoon 4 weken
in de zomer op vakantie, en dan ook nog eens 10 maanden per jaar geen stress aan je hoofd.
Ik snap best wel dat het circus hun ideaal is, maar op de eerste plaats blijft wel geld verdienen staan,
en dan moet je eigen toch gaan afvragen of al dat harde werken en de stress dat geld wat er in de zomer nog verdiend word,
de moeite van het reizen je nog waard is.
Ik dacht dat Sjaak in het verloren topic dan ook zei, dat er dan weer nieuwe postbuscircussen het gat in de zomer komen opvullen,
maar waarom zouden HR en Althof zich daar nog druk om moeten maken? Want ze hebben hun plaats in de winter al en waar
niemand aan kan komen, dus who cares?
Ik zie dan alleen maar nóg een voordeel en dat is dat ze dan de media kunnen laten weten dat hun circus voortaan exclusief
en alleen nog maar 3 weken per jaar te zien zal zijn, dus wees er snel bij want vol is vol!
En bekijk het eens door de bril vd doorsnee bezoeker, want die gaat gewoon maar 1x per jaar naar een circus,
en als die dan de kwaliteit van HR en althof gewend zijn, zullen ze daar ook wel naar toe blijven gaan.

Verder heb ik het russish staatscircus niet genoemd als een van de grote reizende circussen van nederlandse bodem,
want die reizen hier nauwelijks of nooit, en gaat het verhaal dus over nederlandse circussen die hoofdzakelijk in nederland
reizen, en dan hebben we dus alleen HR en Althof.
Dan nog even over het malieveld in den haag. Alle kerstcircussen die er zijn, hebben allemaal het alleenrecht in de gemeente
waarin zij hun kerstcircus organiseren, en dat is begrijpelijk, want met een kerstcircus moet je jarenlang een naam opbouwen,
en dan zou het oneerlijk zijn als een ander daar dan mee weg zou mogen lopen, dus zolang de gevestigde kerstcircussen terug
blijven komen, dan krijgen zij als eerste de voorkeur voor het jaar erop. Althans, dat heb ik dan altijd zo begrepen.
Maar tot mijn verbazing las ik dat het in den haag een ander geval is, want het malieveld is niet van de gemeente, maar van
staatsbosbeheer, en las ik ergens een verhaal dat er een organisatie was die iets met een ijsbaan in de winter op het malieveld
wilde doen, ( wat niet door is gegaan, maar dat even terzijde) en toen moest het circus maar naar achteren verkassen, want
die schaatsbaan wilde gewoon meer betalen voor de plek waar het kerstcircus stond, en dat vind ik gewoon schandalig, want
het is toch geen kermis? En heeft de familie Smit daar toch jarenlang een naam opgebouwd, en netjes altijd de huur betaald,
en dan mag je toch verwachten dat ze dan gewoon de voorkeur krijgen op dezelfde plek voor gewoon het normale bedrag
wat ze altijd betalen? Nu zei ik al dat die schaatsbaan er toch niet gekomen is, maar ik vind wel dat de vnco daar over
wel eens wat vragen mag gaan stellen, onder het mom van what's next? Circus B die meer voor een winterplaats wil geven dan
circus A die daar al jarenlang een traditie heeft opgebouwd? Dergelijk kermisachtige toestanden moeten voor circussen toch niet willen,
dus vind ik dat het russisch staatscircus gewoon de garantie moet krijgen dat zij daar terug mogen blijven komen, omgeacht
welk ander evenement daar wil staan met de kerstweken, en daar mag de vnco z'n eigen best eens mee gaan bemoeien van mij.

BerichtGeplaatst: vr jan 17, 2014 12:59 pm 
Site Admin

Zanzara is een goed voorbeeld van een circus dat kiest voor een Kerstcircus, en daarnaast nog een paar optredens zoals in Ulft waar ze in de buurt een eigen terrein hebben waar hun materiaal kan staan. 's Zomers staan ze vaak ook een weekje in Amsterdam.

Herman Renz heeft een eigen terrein in Helmond, maar ik zou zo gauw niet weten waar Renaissance de rest van het jaar zou moeten staan met hun materiaal.

BerichtGeplaatst: vr jan 17, 2014 1:38 pm 
heuvels schreef:
Zanzara is een goed voorbeeld van een circus dat kiest voor een Kerstcircus, en daarnaast nog een paar optredens zoals in Ulft waar ze in de buurt een eigen terrein hebben waar hun materiaal kan staan. 's Zomers staan ze vaak ook een weekje in Amsterdam.

Herman Renz heeft een eigen terrein in Helmond, maar ik zou zo gauw niet weten waar Renaissance de rest van het jaar zou moeten staan met hun materiaal.

Ik kan natuurlijk niet in de knip van Alberto Althoff kijken, maar als hij zou stoppen met reizen en z'n dieren zou verkopen,
dan lijkt het mij niet zo heel moeilijk om ergens een lapje grond met een loods te vinden, en dan desnoods in belgië waar
je nog wat kunt vinden zonder woekerprijzen te betalen, want wat dat betreft is ons land gewoon kapot gemaakt
door de makelaars met hun ontroerend goed zeepbel.
Verder snap ik niet dat de vnco niet eens werk maakt van een gezamelijk winterkwartier waar alle circussen kunnen staan,
want ik ben in het verleden vaak zat oude legeropslagplaatsen tegen gekomen die leeg en verlaten zijn, en die zijn allemaal
afgebroken en teurg aan de natuur gegeven, wat imo gewoon kapitaalvernietiging is, maar dat even terzijde.
Ook staat de kerncentrale in dodewaard leeg, dus ook een mooi object dat circussen als winterkwartier zouden kunnen gebruiken,
en dan een beetje netjes houden zodat het geen 2e wenckenbachweg word.
Hennie van der Most heeft ook kalkar kunnen kopen voot het symbolische bedrag van 1 gulden, dus waarom zou de vnco
dat dan niet kunnen? En dan bedoel ik niet dat ze het dan voor 1 euro in handen zouden moeten krijgen, maar desnoods alleen
maar in bruikleen voor een symbolisch bedrag, en er dan een voorbeeldig winterkwartier van maken en af en toe eens een open
dag organiseren, zodat de bewoners en gemeente zelf kunnen kijken dat het er netjes aan toe gaat.

BerichtGeplaatst: vr jan 17, 2014 3:53 pm 

Citeer:
maar ik zou zo gauw niet weten waar Renaissance de rest van het jaar zou moeten staan met hun materiaal.

Misschien op dezelfde plaats waar ze nu staan?

BerichtGeplaatst: vr jan 17, 2014 4:06 pm 

Een paar korte reacties op de opnieuw uitgebreide bijdragen van circusfan.
Wat ik een beetje als een denkfout zie in zijn eerste verhaal is zijn opmerking over dat rustige leven leiden.
Oké, hij constateert het zelf ook al ten dele: niemand begint een circus of komt daar werken teneinde een rustig leventje te leiden!
Als dat je droom is ga je echt iets anders doen!

Dan zijn advies betreffende de verpachting van het Malieveld.
Dacht je echt dat de VNCO daar waar dan ook vragen over gaat stellen voor een kerstcircus dat geen lid is van die organisatie? Nou, mooi mis!
Ben trouwens wel benieuwd waardoor die ijsbaan er niet kwam en het circus gewoon op de eigen plaats kon staan.
Misschien was er toch wel ergens iemand met gezond verstand....

Dan gebruikt hij de opmerking 'kermisachtige toestanden'.
Een leuke opmerking aan het adres van de VNCO nu die organisatie uitgerekend samen met de kermisexploitanten bij de overheid wil aankloppen teneinde de Nederlandse circuswereld wat op te schonen!!!

Tot slot zijn advies betreffende een gezamenlijke circusopslagplaats.
Dat is duidelijk een advies in de verkeerde richting wat het VNCO betreft. Want die hebben maar vier 'normale' reizende circussen als lid (drie Nederlandse en een Duits) en die hebben (toevallig) allevier hun eigen winterverblijf.
Of dacht je dat de VNCO dat zou gaan regelen voor de concurrentie van hun leden?
Blijven dromen, beste man!

Maar dat laatste idee is op zich helemaal niet zo raar en ook al wel eens eerder geopperd.
De uitvoering ervan zou hoogstens door een particuliere (of commerciële) partij kunnen gebeuren.
Zeker zolang de meeste circussen niet eens met elkaar willen praten....

BerichtGeplaatst: vr jan 17, 2014 7:18 pm 
circusmeisje schreef:
Een paar korte reacties op de opnieuw uitgebreide bijdragen van circusfan.
Wat ik een beetje als een denkfout zie in zijn eerste verhaal is zijn opmerking over dat rustige leven leiden.
Oké, hij constateert het zelf ook al ten dele: niemand begint een circus of komt daar werken teneinde een rustig leventje te leiden!
Als dat je droom is ga je echt iets anders doen!

Een circus runnen is alleen leuk als er dan ook geld binnen blijft komen, en de romantische praat is dan wel leuk voor de media.
Citeer:
Dan zijn advies betreffende de verpachting van het Malieveld.
Dacht je echt dat de VNCO daar waar dan ook vragen over gaat stellen voor een kerstcircus dat geen lid is van die organisatie? Nou, mooi mis!
Ben trouwens wel benieuwd waardoor die ijsbaan er niet kwam en het circus gewoon op de eigen plaats kon staan.
Misschien was er toch wel ergens iemand met gezond verstand....

Oh, ik wist niet dat de familie smit geen lid as vd vnco. De reden dat de ijsbaan er niet is gekomen heeft een andere reden dat niks met het circus
en het gevecht om de plaats ging.
Citeer:
Dan gebruikt hij de opmerking 'kermisachtige toestanden'.
Een leuke opmerking aan het adres van de VNCO nu die organisatie uitgerekend samen met de kermisexploitanten bij de overheid wil aankloppen teneinde de Nederlandse circuswereld wat op te schonen!!!

Het lijkt mij wel verstandig om circus en kermissen niet op een lijn te trekken, want voor je het weet ruiken de gemeentes geld, en gaan ze de plaatsen voortaan verhuren aan de hoogst biedende,
en dat zou pas echt de doodsteek zijn voor menig circus.
Citeer:
Tot slot zijn advies betreffende een gezamenlijke circusopslagplaats.
Dat is duidelijk een advies in de verkeerde richting wat het VNCO betreft. Want die hebben maar vier 'normale' reizende circussen als lid (drie Nederlandse en een Duits) en die hebben (toevallig)
allevier hun eigen winterverblijf. Of dacht je dat de VNCO dat zou gaan regelen voor de concurrentie van hun leden?

Ik wist niet dat alberto een eigen winterverblijf had. En wie is dat 3e circus dan?
Citeer:
Blijven dromen, beste man!

Is het nou elke keer echt nodig om zo te reageren?
Citeer:
Maar dat laatste idee is op zich helemaal niet zo raar en ook al wel eens eerder geopperd.
De uitvoering ervan zou hoogstens door een particuliere (of commerciële) partij kunnen gebeuren.
Zeker zolang de meeste circussen niet eens met elkaar willen praten....

Als ieder circus dan z'n eigen plek zou krijgen, dan hoeven ze nog niet meteen bij elkaar op de koffie te komen hoor.
En verder is het maar een goedbedoeld idee allemaal, dus hou me eens een keer ten goede.

BerichtGeplaatst: ma jan 20, 2014 3:28 pm 

Dat laatste deed ik al, want ik schreef dat het helemaal niet zo'n raar idee was.
Wel stelde ik dat je de uitvoering niet aan de circussen over moet laten want dan lukt zoiets nooit.

Hoe ik reageer mag ik helemaal zelf weten, u kunt daar trouwens ook wel wat van!

In dit verband heb ik het niet over het winterverblijf van Renaissance gehad. Overigens ook al geen lid van de VNCO.
In een eerdere reactie reageerde ik over de plaats waar het materiaal zou moeten staan. Dat staat immers nu ook ergens.

BerichtGeplaatst: wo jan 29, 2014 1:17 pm 
circusmeisje schreef:
Dat laatste deed ik al, want ik schreef dat het helemaal niet zo'n raar idee was.
Wel stelde ik dat je de uitvoering niet aan de circussen over moet laten want dan lukt zoiets nooit.

Hoe ik reageer mag ik helemaal zelf weten, u kunt daar trouwens ook wel wat van!

In dit verband heb ik het niet over het winterverblijf van Renaissance gehad. Overigens ook al geen lid van de VNCO.
In een eerdere reactie reageerde ik over de plaats waar het materiaal zou moeten staan. Dat staat immers nu ook ergens.

Luister beste man, ik reageer altijd normaal tegen andere forummers, tenzij zij tegen mij vervelend gaan worden, of is je dat nooit opgevallen?

BerichtGeplaatst: wo jan 29, 2014 3:38 pm 

Dat heet in goed Nederlands: de pot verwijt de ketel....

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00