Terug naar de werkelijkheid van alledag......
Mijn 'kersttournee' sloot ik af op zondag 5 januari, de gedenkwaardige laatste dag van de meeste kerst- of wintercircussen.
In Leeuwarden om precies te zijn, op het Oldehoofsterkerkhof. Waar de zerken plaats hebben gemaakt voor historische uitvergrote reclameboodschappen (en ander nieuws) overigens wel in de vorm van liggende zerken. Leuk en leerzaam, zo ontdek je bijvoorbeeld dat zelfs Friezen in 18-zoveel harddraverijen hadden voor paarden, maar ook voor chais. Terwijl zelfs de Friezen het tegenwoordig over een sjees hebben.....
(Opgezocht: klopt, tweewielig voertuig met stoel heette tot plm. 1864 chais, afgeleid van het Franse woord voor stoel: Chaise. Pas later kwam de Nederlandse of zo u wilt Friese verbastering in zwang. Weer wat geleerd!)
Op dat voormalige kerkhof waar onder de grond zich nu een parkeergarage bevindt, pal voor de Oldehove, de nooit afgebouwde scheve kerktoren (zie foto), stond die dag voor het laatst het enige wintercircus van Friesland: Sander & Friends.

Normaal gesproken staan ze daar met de Kerst, door Serious Request dat dit jaar in de Friese hoofdstad plaatsvond werden de speelplaatsen omgewisseld en begon men in Sneek. Niet dat het Glazen Huis op het circusplein stond, maar daar vond wel het 'aftelfeest' plaats, dat tienduizenden mensen op de been bracht.
Tja, en daar moet het circus dan maar een keer voor wijken....
Geen probleem, want zowel de voorstellingen in Sneek, de theatershow in Akkrum als de laatste dagen in Leeuwarden waren uitermate succesvol.
Ik was er dus bij, die laatste dag. Overigens niet bij de hele voorstelling. Maar in ieder geval aanwezig, dat is een beter woord.
Meeeeeer dan uitverkocht, en wat voor een apotheose! En met name: wat een geweldige sfeer!
Nou lukt dat altijd wel bij Sander, of zo u wilt Circus Salto. Want er bestaat bij mijn weten geen ander circus in ons land waar het kind meer centraal staat. Dus ook nu: alle kids heerlijk op de banken zitten en de ouderen desnoods maar staan! Met dat laatste had niemand een probleem. Ach, in vroeger tijden -en soms nog wel in het buitenland- hadden veel meer circussen staanplaatsen. Toen vaak voor het plebs, nu voor mensen met betere benen.
Sander de grote kindervriend dus. Als vanouds. Met een prima programma versterkt door zijn 'Friends'.
En dit keer niet de minsten! En daarnaast bovendien gedragen door zijn familie, werkelijk op alle niveaus.
Een heel echt familiecircus dus, maar wel in een heel andere betekenis dan bij andere circussen. Want iedereen doet van alles, behalve optreden. Een enkele uitzondering daargelaten, aannemende dat zijn suikertante uit Amsterdam tot de familie behoort.....
Volgend jaar moeten we die deelnemende artiesten toch maar eens wat eerder uitgebreid gaan belichten, met het risico dat het dan nóg drukker gaat worden. Moet kunnen, dan maar een ochtendshow om 11.00 uur erbij!
Artiesten uit Parijs en Litouwen schitterden ondermeer in de minipiste. Ideaal voor kinderen, prachtig voor groten: je zit er met je neus bovenop!
Niet de minsten, die buitenlanders, met name Inna en Kristaps uit Litouwen kwamen met wereldacts. Ruime ervaring hebben ze intussen, ondanks hun nog jeugdige leeftijd. Ondermeer bij het Deense Circus Arli, in Hamburg, maar ook in het Bolshoi Circustheater in Moskou en in het Circustheater van Riga, de hoofdstad van Letland. In nu dus zelfs in Friesland!!
Kristaps met zijn kubiki of sigarenkistjes zoals wij dat noemen. Er zijn er meer die daar iets mee kunnen, maar hij lijkt mij ongeëvenaard. Hier een filmpje. Vooral blijven kijken, want het begint rustig en wordt pas echt spannend in de tweede helft.
Met een onnavolgbare finale!
http://www.youtube.com/watch?v=R1bLZyxXtDkInna was al nauwelijks minder geroutineerd met haar teckels. Eerder schreef ik al eens dat ik dat kleinere hondenras niet al te spectaculair vindt in een (groot) circus. Maar bij Sander & Friends, in die knusse tent met die kleinere piste paste het allemaal voortreffelijk!
In tegenstelling tot haar gebruikelijke outfit (in het filmpje) was de niet onaantrekkelijke jongedame nu verpakt als kerstvrouw. Niet alleen zij, maar ook de hondjes droegen kerst(man)pakjes! Prima bedacht voor een wintercircus!
http://www.youtube.com/watch?v=UBU6TTVQnTgLovende woorden aan hun adres hoorde ik ter plaatse, niet alleen vanwege de meer dan uitstekende acts, maar ook vanwege de wijze waarop ze in het team pasten en hun kennis en ervaring overbrachten om de voorstelling naar een hoger niveau te tillen.
Zie dit niet als een volledige recensie. Die komt misschien nog wel uit een andere koker. Evenals hopelijk fraaie foto's van de geslaagde voorstellingen van P.d.V. of andere fotografen.