Helemaal klaar over bovengenoemde diersoorten was ik nog niet.... Dus rond ik het in de juiste categorie nog maar even af....
Te beginnen over die grote prachtige en intelligente dieren met een enorme slurf.
Om te beginnen een stelling: OLIFANTEN HOREN ZONDER MEER THUIS IN EEN KLASSIEK CIRCUS.
Ik denk niet dat er één forumlid of lezer, anders dan spionerende activisten, bestaat die het met bovenstaande stelling oneens is.
Nu hebben we in ons land een organisatie die zegt voor het behoud van het klassieke circus te strijden: de Commissie Klassiek Circus, oftewel de CKC.
Een dergelijke organisatie zou dus fel op moeten komen voor het behoud van (ook) dit soort circusdieren.
Niets is in de praktijk minder waar! Daar erger me ik al lange tijd aan en heb dat dan ook met regelmaat laten weten.
Hetgeen tot de controverse met die meneer van de CKC, want we kennen er maar één, leidde.
Recentelijk was het weer raak onder meer naar aanleiding van een door hem geschreven publicatie medio september 2013 omtrent de ophef die de komst van Belly Wien in Utrecht veroorzaakte. Elders kunt u het hele relaas lezen.
Ik citeer voor de duidelijkheid daar nog een gedeelte uit:
Bijlage:
mikkenie-2.JPG [ 18.45 KiB | 6489 keer bekeken ]
Van alles geprobeerd, maar ik kan het niet anders lezen dan hoe het daar staat: 'Het circus is hooguit ongeschikt voor dieren met ingewikkelde sociale structuren. Zoals mensapen en olifanten.'
Door hemzelf zo geschreven, want het betreft geen interview waarin teksten wel eens anders over kunnen komen, maar een ingezonden brief.
Het valt niet anders uit te leggen dan dat de woordvoerder van de CKC, in dit geval onder eigen naam geschreven, het circus (hooguit) ongeschikt vindt voor (onder andere) olifanten.
Het spijt me zeer, maar dit zijn teksten die ik eerder van dierenactivisten verwacht en in die kringen ook wel tegen kom.
In een reactie elders op dit forum gaat hij daarop in door net als in de tekst wildvang verwerpelijk te vinden. Waarin hij bijval krijgt. Zelfs van mij, want ieder weldenkend mens zal daartegen zijn. Niet alleen van olifanten trouwens.
Een uitzondering wil ik wel maken voor de met regelmaat gevonden weesolifanten na massale ivoorslachtpartijen.
Mits groot en sterk genoeg om het zonder hun moeder te rooien denk ik dat die (na deze traumatische ervaring) beter af zijn in handen van een goede en ervaren dompteur. Daarvan zelfs liefde kunnen krijgen. Soms zelfs eerder dan in dierentuinen waar ze nu vaak belanden en ze afstandelijk behandeld worden. Hetgeen dus nadelig is voor hun complexe sociale structuur!
Tot zover de mogelijke nieuwe instroom vanuit het Zuiden.
Geen enkel bezwaar zou ik hebben tegen een bootlading vol uit Azië weggekochte voormalige slaaf-, werk- of bedelolifanten.
Die zijn in zo goed als alle gevallen beter af in een (goed verzorgend) circus!
Nee, dat schip zal niet mogen lossen in een Nederlandse haven. Maar er zijn landen, zelfs binnen de EU, waar dat wel ongehinderd zou kunnen!
Fokresultaten in de circuswereld zijn verwaarloosbaar. Zegt de CKC en daar ben ik het mee eens. Want tellen, zeker tot tien, kan ik nog wel.
De meeste dieren die wij kennen zijn eigenlijk al te oud en bovendien is tijdens een zwangerschap optreden af te raden. En dat met een draagtijd van ongeveer twee jaar!
Toch zijn er in West-Europa recentelijk in de (deels aanverwante) circuswereld diverse jonge olifantjes geboren, en dan bedoel ik niet eens die in de dierentuin van Knie in Zwitserland. Dus geringe aanwas is er zeker.
Indien een organisatie als de CKC pal zou staan voor de olifant zouden bovendien alle zeilen moeten worden bijgezet teneinde de circus- en de dierentuinwereld weer meer op één lijn te krijgen.
Er zijn ingangen, niet alle dierentuinen zijn bij voorbaat circushaters.
In diverse dierentuinen hebben ze zelfs met enige regelmaat last van een teveel aan deze fantastische dieren, denk maar aan die bijna hele kudde die in Emmen lange tijd gratis was af te halen!
Maar vestig in deze uw hoop niet op de CKC!
Al geruime tijd, misschien wel al sinds het ontstaan (maar dat weet ik niet zeker) is de teneur anti-olifant.
Lees nog maar eens na in de brief van 2 januari dit jaar op hun site, verstuurd vanuit Almere (of zijn ze tegenwoordig in de AAP gelogeerd?): 'Met als doel het behouden van het klassieke circus met dieren zoals leeuwen, tijgers, zeeleeuwen en andere uitheemse diersoorten welke op dit moment in circussen aanwezig zijn.'
Inderdaad, geen woord over olifanten! Omdat ze er gewoon vanuit gaan (en enkele reageerders met hen) dat die vanzelf uit de circussen verdwijnen.
Ik hoop die tijd niet mee te maken!
In mijn opinie is het niet uitgesloten dat de vaak negatieve stellingname ten opzichte van de olifant voortkomt uit persoonljke interesse van de initiatiefnemer.
Vroeger bij hem thuis was het zo goed als alleen roofdieren wat de klok sloeg.
Waardoor sterk de indruk wordt gewekt dat er sprake is van een strategie in de geest van: 'Jullie (tegenstanders) krijgen van ons de olifanten mits wij de roofdieren mogen houden'.
Maar we zijn hier tenslotte niet aan het kwartetten!
Natuurlijk mag iedereen zijn persoonlijke voorkeur hebben. In verband met de strijd tot behoud het klassieke circus is dat in mijn ogen echter not done.
Je strijdt voor het HELE klassieke circus zoals we dat kennen (nog even en het wordt: kenden) of niet!
Misschien dat een van de (geheime) werkgroepen zich daar eens over kan buigen?
Om met inmiddels gevleugelde maar gestolen woorden te eindigen: Heeft u het al eens van die zijde bekeken?