Nik Boris schreef:
Je hebt zeker gelijk, maar Sijm die flyert huis aan huis en heeft volgens mij helemaal gèèn posters hangen, ze hebben wèl veel sucses. Uitkopen werken ook goed, kijk maar naar Herman Renz in het Westland, alles uitverkocht! Veel circussen hebben ook hun eigen publiek.
Allemaal waarheden! Als je dit leest gaat het alleen maar geweldig met alle circussen. Maar dat is niet zo, zo realistisch moet je durven wezen. Dus zullen vaker op reclamegebied alle zeilen bijgezet moeten worden.
De tijd dat er in een bepaalde plaats het hele jaar behalve de jaarmarkt en de kermis verder niets meer te beleven was (en de komst van een circus voor de nodige ophef zorgde: het hele dorp liep uit!) ligt heel ver achter ons. Om over andere concurrentie, zoals bijvoorbeeld van een WK-voetbal, nog maar te zwijgen.
Sijm is in veel plaatsen waar het komt een jaarlijkse vaste waarde. Die vlieger gaat voor de meeste andere circussen niet op, of lang niet altijd.
Wat niet wegneemt dat bijvoorbeeld Renz Berlin in Drachten, ondanks de opvallende reclame langs de weg, evengoed huis aan huis heeft geflyerd. En nog reclame gemaakt op een andere wijze, maar daar vertel ik hier verder niet over. Inderdaad: vanuit concurrentieoogpunt, ondanks dat ik persoonlijk niks met dit circus te maken heb.
Ja hoor, één keer werkt een uitkoop goed en dus is dit het wondermiddel? Vergeet het maar!
Of ben je het mislukken van iets dergelijks in Nijmegen en Arnhem alweer vergeten?