Hans schreef:
Beste Alex
Met alle respect, maar weet waar je aan begint. 2006 zou wel eens een zwaar jaartje voor je kunnen worden.
Niet zo zwaar als de dieren hebben. Dan is een zwaar jaartje me wel waard.
Citeer:
Waarschjnlijk ben jij en je maatjes uit op de extra perspubliciteit die circussen volgend jaar krijgen en vragen, maar volgens mij wordt dat een David tegen Goliath.
Nou ja.. ik betaal geloof ook voor die persaandacht.. immers gebruik ik het uitroepen tot jaar van het circus van een instelling die blijkbaar gesubsidieerd wordt met mijn belastingcenten.. jammer genoeg

Het is altijd natuurlijk handig om ergens op mee te liften he

Maar geloof me maar... 2006 wordt niet een prettig jaar voor het circus. Regelmatig activisten voor de deur.. meer bezoekers die voorgelicht worden.
Citeer:
Een circus zonder dieren is en blijft theater, net als een circus wat niet gespeeld wordt in een tent.
Ok.. jij bent er dus 1 die alleen dierenacts waardig onderdeel vind van het circus.. de andere acts zijn maar opvullers enzo?
Nee, circus zonder dieren, is een circus zonder dieren. Is dus gewoon een circus. Als ik aan circus denk dan denk ik vooral aan de tent met daarin verschillende acts.
Als je denkt dat circussen niet zonder dieren kunnen, dan is het circus niet creatief of spannend genoeg blijkbaar, want men zou dan alleen moeten bouwen op circusacts... vind je dat niet raar? Dat je circus alleen het zou moeten hebben van dierenacts?
Citeer:
Het zijn mede de dieren die de nostalgie en het cultuurerfgoed van Nederland in ere houden. Net als de geur van popcorn en suikerspin, maar ook Kermis.
Weet je dat de mensen van het stierenvechten ook zo reageren (ik was afgelopen juli in pamplona om half naakt uit protest door de straten te lopen met 600 anderen)? Van de hanen gevechten ook? etc. Dat het traditie is en cultuur etc. Dat het er bij hoort, want anders heeft het geen bestaan.. bla bla..
Citeer:
Ik begrijp dat je het voor de dieren die het slecht hebben wilt opkomen, maar begin dan eens bij huisdieren. Hiervan worden er talloze gefokt ('gekweekt') om voor goud geld verkocht te worden.
Ik word toch wel ziek van zulke opmerkingen. Alsof ik niet tegen huisdieren ben en daar iets probeer tegen te doen...
Op komen voor dieren doe je niet tegen 1 onderwerp. Dat doe je op allerlei vlakken. Het is niet dat ik alleen tegen circussen sta te demonstreren op dit moment. Nee, bijna elke week wel tegen iets anders. Afgelopen donderdag stond ik in wageningen tegen de zuivelindustrie te demonstreren, de week daarvoor tegen dierproeven, etc.
Citeer:
Circusdieren van heden ten dage worden geboren bij een circus
Nee niet perse en dat weet je ook wel.
Citeer:
reizen van jongsaf mee, worden getraind om hun kunstje te doen,
'gedwongen' om kunstje te doen ja. Vanaf jongs af aan gewoon zo geestelijk gebroken dat ze daartoe gedwongen worden. Circussen kunnen makkelijk zeggen dat ze niet mishandeld zijn enzo als ze acts inhuren en dus totaal geen zicht hebben op vroeger etc. En waarom zit het nederlandse circussenorganisaties te doen alsof geweld niet gebruikt wordt binnen circussen, als elk jaar wel weer dierenorganisaties aantonen dat het nog steeds voorkomt?
Citeer:
liefelijk verzorgt door hun begeleider/ster (want het is zijn/haar inkomen)
Haha.. ja hoor... ooit gehoord van de bioindustrie.. heel veel dieren daar... en de boer verzorgt de dieren liefelijk, want het is zijn/haar inkomen... *zucht*
Hoe kan je de zorg goed noemen als dieren constant op stal staan en amper hun natuurlijk gedrag kunnen uiten? En waarom doen de circuslui alsof het stereotype gedrag gewoon is voor het dier? Een keer stond ik bij een circus. En daar waren olifanten met hun hoofd heen en weer te doen.
De verzorger deed alsof dat leuk was en ging er voor staan en mee doen met het hoofd.. doen alsof er niets aan de hand was.
En ik was bij Renz... tijgers die constant (allemaal ongeveer) uren achter elkaar heen en weer aan het lopen waren. Is dat gewoon te noemen? Nee. En de olifanten die stereotype gedrag vertonen bij Renz. Vind je dat normaal gedrag van de olifant? Nou ik niet hoor.. en gedragswetenschappers ook niet.
Citeer:
en weten niet dat er ook nog een open wereld is.
Ja zo ken ik er ook nog wel een paar. Dit is vind ik wel de stomste reden. Omdat ze niet 'beter' weten mag je ze maar gebruiken, exploiteren enzo?
Is het niet eerlijker om het dier eens te laten zien wat zijn leven kan zijn... ipv die wereld niet te tonen? Je laat de dieren nu in een soort 'the matrix' leven opdat jij geld kan verdienen...
Citeer:
Ze krijgen op tijd hun maaltje,
Bij Renz... uren geen eten en drinken.. komt iemand met waterbakje.. doet er water in geeft het.. paar minuten later haalt die het weer weg.
Dat is toch niet goed...
Citeer:
hun aandacht,
Aandacht bij training doel je zeker op...
Citeer:
en ruimte die zij volgens de begeleiders nodig hebben (mits dit mogelijk is.)
Als circussen zeggen dat ze dieren laten lopen als er ruimte is en dit niet doen (alleen voor paar minuten benen strekken voor de voorstelling), dan twijfel je toch erg aan de bedoeling van die begeleiders hoor..
Citeer:
Overigens zal deze discussie in 2165 of wie weet in welk later jaar nog gevoerd worden.
Binnen een paar jaar circussen met dieren vrijwillig verdwenen en de koppige circussen die zullen denk failliet zijn.
Ik verwacht dat dit jaar iig veel ontwikkelingen zullen zijn.
Citeer:
Het komt steeds maar terug, maar telkens zijn er altijd nog dieren in het circus, en hebben tegenstanders net niet de bewijzen bijelkaar kunnen sprokkelen om het tegendeel te bewijzen. Een tegendeel dat er volgens mij ook niet is!!
Nou bewijzen genoeg en duidelijke verklaringen. Maar ik denk eerder dat het probleem ligt bij regering enzo. Die is zo vatbaar voor industrie en gewone burger enzo die mag wel dingen zeggen, maar luisteren doet men niet echt. En het is vaak niet zo objectief daar...