We konden er even niets over vinden, door de feestdagen moet je maar denken, maar de finale in Amsterdam eindigde meer dan uitstekend voor de twee Groningse dames van Jeugdcircus Santelli: ze gingen er met de eerste prijs vandoor!
Citeer:
Met hun act ‘De bezem en het korset’ hebben Luna en Marleen uit de voorstellingsgroep de BNG circusprijs voor Jong Talent gewonnen! Ze willen het prijzengeld gebruiken voor het verbeteren van de act. Zo hopen ze dit voorjaar te kunnen werken met de acrobaten uit de voorstelling Muurbloem van Circuswerkplaats Boost.
Meldt de site van het circus.

Op de dag van de finale kregen ze trouwens giga-aandacht in het Dagblad van het Noorden.
In het stadskatern een interview en foto van de beide dames, dezelfde als die in het bovenstaande bericht maar dan veeeel groter tegen een donkere achtergrond. Het artikel is van de hand van Esther van der Meer. Op pagina 19 van de krant, maar al aangekondigd op de voorpagina van dat stadskatern met de tekst:
'Ik ben de jongste, maar ook de grootste en de sterkste, daarom ben ik onder' Luna Cazarelly staat vandaag samen met Marleen Bushoff in de finale van de BNG-Bank circusprijs voor jong talent >>Dan boven het verhaal na de introductie
INTERVIEW CIRCUSPRIJS Het acrobatische duo Luna Cazarelly (15) en Marleen Bushoff (17) staat vandaag in de finale van de BNG Bank circusprijs voor jong talent. (maar dat wisten we al.....)
de kop:
Vertrouwen in elkaar hebbenIn de zwarte achtergrond van de foto nog een tussenkop:
Onder moet sterk zijn. Boven moet durven.Enkele passages van het leuke verhaal zal ik u niet onthouden. De opening bijvoorbeeld:
Citeer:
Als meisje van drie wist Luna Cazarelly wat ze later wilde worden: circusartiest. Twaalf jaar later staat dat voornemen nog steeds fier overeind. "Het reizen, het optreden, de grenzen van je lichaam verleggen, dat trekt me enorm aan."
Nou, me dunkt, dan ben je uit het juiste circushout gesneden! Wat ook al meespeelt: met zo'n schitterende naam hoef je geen artiestennaam meer te bedenken!
De schrijfster legt uit dat Luna vandaag (20 december 2014) een belangrijke stap op de weg van verwezenlijking van haar droom kan zetten tijdens de finale.
Daarna omschrijft ze de act, die het tweetal haar laat zien.
Bushoff legt daarover uit:
Citeer:
"Hij heet De bezem en het korset. Luna speelt de diva die het podium op komt stuiven. Ik bots dan met mijn bezem tegen haar aan. Ik wil graag samen trucjes met haar doen, zij moet daar in het begin niet zoveel van hebben: ze kijkt een beetje op mij neer. Maar uiteindelijk doen we samen mooie trucjes."
Vervolgens wordt uitgelegd dat de twee bij het Groninger Circus Santelli spelen en dit hun eerste act is die ze samen doen.
Trainster Heidi van der Veen komt aan het woord, die hun gave voor het circus roemt:
Citeer:
"Op creatief gebied zijn ze absoluut onze talenten. En ook qua instelling: ze werken allebei ontzettend hard."
Dan gaat het verder uitgebreid over de taak- of rolverdeling. De conclusie is dat de twee volledig van elkaar afhankelijk zijn.
Dat is precies wat Bushoff zo mooi vindt aan acrobatiek:
Citeer:
"Het werken met je lichaam, het samenwerken met elkaar, het volstrekt op elkaar vertrouwen. Vanaf het eerste moment dat ik elf jaar geleden bij het circus kwam, ligt mijn hart bij de acrobatiek."
Aan dat onderlinge vertrouwen hoeft niet te worden getwijfeld. Cazarelly:
Citeer:
"We voelen elkaar heel goed aan. We denken vaak precies hetzelfde. En we kunnen niet alleen heel goed serieus samen trainen, maar ook ontzettend veel lol hebben."
Wanneer ze de hoofdprijs winnen (gesproken wordt van € 2.000,-, maar op de foto staat een cheque van -maar- de helft...) willen ze dat geld gebruiken om de act verder te ontwikkelen, dat las u al.
Citeer:
"Technisch kan het altijd beter, maar we willen hem graag theatraal sterker maken."
Van Circus Muurbloem, dat boven ook al even genoemd werd, hopen ze veel te kunnen leren, met name op het gebied van techniek en aankleding.
De conclusie:
Citeer:
Met of zonder prijs, Cazarelly en Bushoff willen hoogstwaarschijnlijk verder in het circusleven. Circus Santelli raakt dus vroeg of laat twee talenten kwijt. Erg vindt hun trainer dat niet. Van der Veen: "Het lijkt me alleen maar mooi als ze hier later als artiest komen lesgeven."
ATTENTIE: Aanstaande zaterdagmiddag (10 januari) is Circus Santelli met de voorstelling Dubbelspel te zien in het Cultureel Centrum van Zuidhorn, Jellemaweg 3.
Aanvang 15.00 uur. Maar let op: de site van het circus zelf meldt als aanvangstijd 14.00 uur!
Nadere informatie op de site van het centrum:
http://www.cultureelcentrumzuidhorn.nlZoals het er naar uitziet zijn er nog kaarten beschikbaar. Voor de prijs hoeft u het niet te laten: € 5,- inclusief koffie of thee,
bezitters van een bibliopas zelfs nog 20% korting!
Geen idee of deze act ook in de voorstelling zit, maar ik denk haast van wel!
Zo niet dan is Santelli evengoed de moeite waard, ik zag ze al eens in hetzelfde mooie Cultureel Centrum.