Zelfs anonieme berichten bereiken Circuswereld. Waarschijnlijk even te veel moeite om lid te worden van het forum en het vervolgens op de normale manier te plaatsen.
Mede gezien de strekking ben ik niet te beroerd zelfs hier op te reageren.
Het bericht:
Citeer:
In het verslag van Didier spreekt hij over de papagaaien van Alessio en dat Herman Renz maar één of ander nummertje met papagaaien heeft gehuurd dat na de zomerpauze verdween.
Alessio wordt als de beste beschreven.
Nou wil het toeval dat die papagaaien die bij Herman Renz waren ook van Alessio waren.
Dus waar praat hij over.
Omdat deze man na zomerstop niet meer terug kwam heeft men snel een ander ingehuurd.
Ben blij dat deze Didier er verstand van heeft.
Dan, en dat maakt het wat makkelijker, wat ik er over schreef:
Citeer:
Dan Alessio, die nog eens fijntjes liet zien dat je maar niet 'even' een paar papegaaien huurt of least om dan bijvoorbeeld bij Circus Herman Renz je kunstjes te gaan vertonen. Om na de zomerstop gewisseld te worden voor iemand met dezelfde dieren die heel andere kunstjes vertonen. Aardig allemaal, maar ik denk niet dat iemand ter wereld op dit gebeid met Alessio te vergelijken is. Wat dat betreft had hij zijn nummer gerust twee keer zo lang mogen laten duren!
Zagen jullie -voor zover je er geweest bent- het verschil in karakters van de vogels? Dat zie je terug in de manier waarop ze door de zaal vliegen. Wat, met al die gespannen draden van onder meer luchtnummers nog niet eens zo eenvoudig was!
Eén koos de allerhoogst mogelijke lijn, en had het liefst nog een uurtje door willen vliegen. Een signaaltje van zijn meester en ook hij kwam keurig terug op diens arm. Prachtig!
Nou, daar heb ik eigenlijk weinig aan toe te voegen. Behalve dat degene die het bericht stuurde en alle verdere geïnteresseerden het maar even goed moeten lezen.
Dat de vogels die we de eerste helft van het jaar bij Herman Renz zagen bij Alessio vandaan kwamen heb ik steeds geweten.
Ik wilde er alleen maar mee zeggen dat niet iedere boeren-jan-met-de-korte-achternaam door waar dan ook vogels (of andere dieren) vandaan te halen automatisch gegarandeerd is van een perfect nummer. Mijn gelijk in dat opzicht is denk ik in de praktijk wel bewezen!
Niet geheel toevallig was ik in oktober getuige van hoeveel moeite, liefde en geduld het vergt om zo'n schitterende Ara zo ver te krijgen dat hij uitsluitend doet wat zijn trainer wil. Daar zijn toen ook prachtige foto's van gemaakt. Helaas begon kort daarna Beertje aan zijn winterslaap, en hebben we die tot op heden nog niet kunnen bewonderen.... Ook hier dus een kwestie van geduld....
Dieren, -ongeacht welke soort, of het nu om vogels, poezen, honden, boerderijdieren, paarden, roofdieren of olifanten gaat- waar je iets mee wilt bereiken moeten als allereerste weten wie hun trainer is. Hun baas dus, maar dat is een minder prettig woord. Als ze daar niet van overtuigd zijn kun je hoog en laag springen, maar heb je weinig kans van slagen.
Zo nu en dan moet je ze daaraan herinneren. Zeker als je ziet dat het dier twijfelt of dreigt niet te gaan luisteren.
Die ervaring deed ik zelf op met mijn wandelpoezen (los) of jarenlang met een Shetlandhengst (een èchte!) waar ik bijna dagelijks mee wandelde in het bos. Soms ook los, zelfs midden in het dorp, al dan niet met een kind op zijn rug, wat hij prachtig vond.
Voor al die dieren gold dat ze weleens iets anders wilden dan ik van plan was. Rechtsaf als ik links wilde, bijvoorbeeld. Het groenere gras kan dan al snel een reden zijn voor een paardje, een zandbak bij een kinderdagverblijf voor een poes.
Zag ik hun aarzeling, dan zei ik heel nadrukkelijk: 'En wie was hier ook alweer de baas?'
Toegegeven, het werkte niet altijd, maar negen van de tien keer zag je ze dan denken: 'Oja, jij!', om vervolgens te doen wat ik wilde.
Samengevat, en dat woord hoort er absoluut bij: alles draait om
respect. Wederzijds respect uiteraard.
Maar net als in de natuur moet een dier weten wie de leider is.
Dacht in dit verband nog even aan meisje Bauer in Ahoy tijdens de Kerst. Las en hoorde onder meer dat de roofdieren niet overdreven actief waren. Kijk: dat is precies de weerslag van haar manier van optreden! Volkomen ontspannen en zeer relaxed en met zeer veel geduld. Dat straalt ze duidelijk uit op de filmbeelden die ik zag, helaas haalde ik de voorstelling niet... Mooi hoor, zoveel geduld als ze bijvoorbeeld liet zien toen het paardrijdende geitje een paar keer mis ging.
Bij de roofdieren zie je haar al even ontspannen en volkomen rustig. Ja, en die dieren zijn echt niet gek en nemen dat vervolgens over!
Jullie zien het wel weer, er is een groot dresseur aan mij verloren gegaan.....