Cirque Inextremiste. Begin dit jaar dus uitgebreid op tournee door ons land met Extrêmités en op dit moment alhier aanwezig met de 'opvolger' Extension.
In Groningen om precies te zijn, op het internationaal hoog aangeschreven cultureel festival Noorderzon dat van 20 t/m 30 augustus in de noordelijke metropool plaats vindt. Het betreft de Nederlandse première.
Wilt u er heen dan heeft u vette pech. Want zoals met de meeste voorstellingen van dit festival -en dat zijn er nogal wat!- zijn de vier optredens in de voorverkoop stokstijf uitverkocht! Vanavond (woensdag 26 augustus) is de eerste voorstelling in de op dit moment wegens verbouwing aan de buitenkant volledig ingepakte Stadsschouwburg om 19.30 uur. Morgen en overmorgen om dezelfde tijd en zaterdagmiddag de laatste om 17.00 uur. Niet op het festivalterrein dus, maar ook hoegenaamd alle theaters en veel andere locaties verspreid over de hele stad zijn plaats van handeling.
Hagelnieuw is Extension overigens niet. Na try-outs vanaf april 2013 was de wereldpremière in eigen land (Frankrijk) in januari 2014.
Op 24 maart van dat jaar konden de Belgen in Brussel er al van genieten.
Ook deze reis kwamen onze Zuiderburen eerder aan bod: onderweg naar Groningen stond het gezelschap een aantal dagen op het Festival Cirk in Aalst.
En op de terugweg zijn ze op 30 augustus te zien in Beveren.
Na het eerder dit jaar enthousiast ontvangen Extrêmités zal vermoedelijk volgend jaar ook Extension elders in ons land te zien zijn.
Wanneer je de clip en de foto's van de nieuwe voorstelling bekijkt ligt die aardig in het verlengde van de voorganger. Ook nu zie ik weer onder meer gasflessen. Maar de hoofdrol wordt ditmaal gespeeld door zo'n minigraafmachine, u kent ze wel, die kabelleggers tegenwoordig veelvuldig gebruiken.
Al geruime tijd kamperen er een paar naast mijn woning en het irritante geluid ervan verstoorde al menige droom... Want de buurt krijgt nieuwe gasleidingen, terwijl dat precies een jaar geleden met het hoofdriool, de waterleiding en de elektriciteit gebeurde. Net alles mooi bestraat en hup: weer open! Twee keer zelfs, eerst de hoofdleiding en daarna de aansluitingen. Gebrek aan coördinatie zou je denken, een jaar na elkaar. Niks hoor, goed voor de werkgelegenheid, krijg je als antwoord. Nou, dan weet ik nog wel een extra stimulans in die richting: al die lawaai makende en begroeiing verbrandende (met hun verschroeiende uitlaat) kleine monsters thuislaten en voortaan met de hand (of schop) graven! Want ik moet toegeven: die monstertjes zijn wel handig en kunnen veel: de schep komt er nog amper aan te pas!Nou, en zo'n monstertje speelt dus de hoofdrol. Zien zal ik het niet. Want ook ik hoor tot de bevoorrechten die geen kaartje meer konden bemachtigen. Hoewel, als het perse gemoeten had.....
Maar, en dat schreef ik al eerder, ik heb niet zoveel op met technische attributen. Zelfs de pleeborstels bij Magic gingen mij al te ver.
Ach ja, smaken verschillen, maar ik ben meer van de softe dingen en de dierenfluisteraars.
En zo zijn er overal liefhebbers voor te vinden, want van de vorige keer herinner ik me ook een dolenthousiaste Apirama.
Kijken of ik nog wat illustraties kan vinden:

En soms zelfs in de open lucht, zoals hier in Oostenrijk!en een fillempie, oftewel een teaser:
https://www.youtube.com/watch?v=dxwal_Mxgv4