Eigenlijk is dit geen onderwerp voor tourinformatie. Maar soms ontstaat zoiets spontaan.....
Ons 'paardenmeisje' -wat ze me overigens niet echt lijkt te zijn, daarvoor heeft ze er te weinig verstand van- haalde al eerder 'het nieuws' namelijk de site van De Telegraaf en wellicht ook in de krant zelf. Met een soortgelijk verhaal en zelfgemaakte foto:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2428 ... gn=twitterOok daar ging ze al danig in de fout door het vermelden van een olifantenincident, dat toch echt bij een ander circus plaats vond.
Graag stel ik haar even voor, dan weten we met wie we te maken hebben.

Ilse van Beest heet ze, en ze tracht zichzelf te verkopen als tekstschrijver en communicatie-expert. Haar entree in de circuswereld doet anders vermoeden...
Zelf noemt ze zich gekscherend 'het communicatiebeest'.
Tenzij het een gedateerde foto is kan zij nog niet al teveel ervaring op het gebied van paarden hebben. Wat dat betreft zullen haar 'constateringen' wel grotendeels gebaseerd zijn op emotionele gevoelens.
Wie op de in het bericht van Paul vermelde link klikt vind onder het bericht op die site tot dusver één reactie, waarschijnlijk van een goede bekende, want die verwijst naar haar eigen site!
Daarop wordt haar verhaal nog eens herhaald, maar maakt ze bovenal promotie voor haar eigen toko(otje).
Tekstueel gaat ze in haar relaas nogal eens de fout in, dus denk maar even na voor u haar inhuurt!
Zo heeft ze het onder meer over een verbod dat van kracht gaat, over dieren die nog achterblijven en over de dupe zijn van circusbeleid.
Ze constateert, zoals gezegd, verwaarloosde paarden, maar ik vraag me nogmaals af of ze wel bekwaam is zulke zaken te constateren. Te meer daar de politie korte tijd daarvoor in het nabijgelegen Ypenburg bij controle dat niet deed.
Ze zag paarden die vastgebonden stonden zonder water, maar vermeldt niet hoe lang ze daar stonden. De hele dag, of alleen kort voor een optreden?
Ze schrijft over erg lange hoeven die een aantal hadden. Taalkundig onjuist want aantal is enkelvoud.
En ook hier rijst de vraag waar ze haar kennis van paardenhoeven vandaan haalt.
Aardig is tenslotte wel dat ze gratis reclame maakt voor dit circus door de komende speelplaatsen in haar tekst te vermelden.
Zo deed ze waarschijnlijk onbewust toch nog iets goeds! Waarvoor we haar dan ook bedanken!
Wat de paarden van Renz Berlin betreft moet mij overigens wel van het hart dat ze niet meer van de jongste zijn. Niet heel lang geleden is er zelfs één van ouderdom overleden. Dat kan gebeuren, mensen sterven en dieren ook.
Het moge bekend zijn dat circusmensen bijzonder aan hun dieren hechten en het voortijdig afscheid daarvan nemen in feite dan ook geen optie is.
Die affectie is overigens wederzijds.
Dat had deze juffrouw persoonlijk kunnen constateren wanneer ze onbevooroordeeld het circus en de dieren had geobserveerd!