Zie je wel, sterven van eenzaamheid en ellende in een stal! Bij gebrek aan aandacht en liefde van haar 'familie'! Dat is waar de dieren toe veroordeeld zijn door die fantastische Nederlandse regering!
Die geen stuiver overheeft om deze schitterende bedrijfstak te ondersteunen (of te redden, maar dat is bij een ander circus...) maar het wel een prima idee vindt om twee Rembrandtjes aan te schaffen voor 160 miljoen, waarvan de helft gedoneerd door diezelfde overheid, dus door ons! En de andere helft betaald zal moeten worden door burgers en het bedrijfsleven, sponsors als bijvoorbeeld banken, dus OOK door ons!!
Twee schilderijen van een verliefd paar. Die daar indertijd 500 gulden voor hebben betaald, en dat is voor die tijd eveneens een ongekend bedrag!
Ja, hoor, ik las het al. Ze zijn het zeker waard (veel meer zelfs) en het is beter dat ze in het Rijksmuseum komen te hangen dan in een privévertrek van een of andere rijke oliesjeik. Of Chinese of Japanse investeerder.
Want de waarde hebben ze (meer zelfs!) en houden ze. Doordat ze zo uniek zijn. Slecht één keer vaker schilderde Rembrandt een protret waarop de geportretteerde volledig staat afgebeeld.
Het gaat dus om een aanstaand bruidspaar: Maerten Soolmans en Oopjen Coppit.
Ik weet niet waardoor, maar met name de voornaam van die juffrouw fascineert me mateloos. Maertens hebben we tenslotte nog volop, al is dat meestal met twee a's. Nee dan Oopjen, prachtig! Helemaal in combinatie met haar achternaam. Oopjen Coppit, dat is pas een vrouwtje waar pit in zit! Ook al straalt ze dat op het schilderij nu niet direct uit....
Daar zijn ze:

Beiden geschilderd in 1634. Ze moesten nog wel een flink poosje wachten voordat de pracht en de praal van het circus op het schildersdoek werd vereeuwigd.....