Bas van Toor verteld uit de oude doos....
Maar nee hoor, de man die in feite een levende legende is, mag dat niet. Want aan de vuile was buiten hangen hebben we nu eenmaal een enorme hekel.
Persoonlijk ben ik helemaal niet zo´n grote bewonderaar van hem en Adriaan geweest. Ik vond het nogal flauw, zal er dus wel te oud voor zijn geweest. Maar geheel toevallig lopen er in Nederland en België wel honderdduizenden, zo niet miljoenen mensen rond die altijd wel enorm van het duo heeft genoten.
De voormalige clown en circusartiest (wat is het verschil?) blikt terug in het verleden en geeft zijn visie op de tijd van vandaag de dag. Dat doet hij helemaal niet slecht, ik herken zijn stijl. Daar is maar voor een gering deel de hand van een ghostwriter aan te pas gekomen, als dat al zo is. Er zijn er maar weinigen die hem dat kunnen nazeggen.
Omstreden was met name Bassie zolang als ik me kan herinneren. Roddels en achterklap, het was gedurende zijn hele carrière niet van de lucht. Ja hoor, ook de ontdekkingen van Polianta hoorden we voor een deel al eerder. Plus dat hij eigenlijk een kinderhater zou zijn, ook al een niet uit te roeien gerucht....
Dat maakt het extra knap om zoveel jaren door te gaan met wat je doet: het vermaken van hoofdzakelijk kinderen!
Ze hadden de buit al lange tijd binnen, en toch ging hij door. Het zal uit verveling zijn geweest.....
Jammer dat hij niet wat meer rekening heeft gehouden met nieuwkomers als Nik en Kevin. Zodat die het ook wat meer met hem eens konden zijn.....
In feite totaal onbelangrijk: hij geeft na zoveel jaar ervaring zijn mening en daar heb je het maar mee te doen.
Misschien wensen ze wel een spoedig overlijden teneinde hem voorgoed het zwijgen op te leggen, daar lijkt het haast wel op....
Nou, pas na zijn dood wordt iemand echt onsterfelijk. Een vergelijkbaar voorbeeld? André Hazes, bij leven verguisd en vertrapt, daar lusten de honden geen brood van! Ook wellicht deels terecht, hij was jarenlang echt a pain in the head voor zaaleigenaren en concertorganisatoren. Door het niet nakomen van afspraken. Maar amper heeft hij het stoffelijke voor het eeuwige verwisseld of hij is zo ongeveer de grootste cultheld die ons land in dat genre ooit heeft voortgebracht. Compleet met film en musical, en zijn nakomelingen spinnen er goed garen bij.
Citeer:
Henk van der Meijden of Pammy Boltini, ook wel mensen met een bekende naam, moeten zij niet eens een stukje schrijven over hun circuservaringen?
Ja en wat dan? Wat wordt er daar anders door? Zeker vergeten wie buiten de circuswereld Henk van der Meijden eigenlijk was? De ontdekker en uitvinder van een soort stinkende journalistiek, door meer mensen verguisd als dat Bassie werd bewonderd! En Pammy Boltini, ook dat kan leuk worden! Maar dan moet ze het toch vooral niet over de relaties in haar tijd in de circuswereld gaan hebben.....
Persoonlijk denk ik dat de frustraties en de afgunst links en rechts hoog zitten: succes wordt mensen maar weinig gegund.
En wie wil ontkennen dat dit duo succesvol is geweest slaat de plank pas echt goed mis!