Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo mei 11, 2025 12:32 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Levende etalages in Deventer
BerichtGeplaatst: di sep 22, 2015 2:37 pm 
Site Admin

Zondag 4 oktober stellen de Deventer winkeliers hun etalages beschikbaar als podium voor de circuskunst.

http://www.deventerlevendeetalages.nl/

BerichtGeplaatst: di sep 22, 2015 5:54 pm 

Leuk initiatief!

Thema-Circus

Afbeelding

Voor de komende editie van de Deventer Levende Etalages is er voor het eerst voor gekozen om deze speciale dag te voorzien van een thema, dit jaar is het thema CIRCUS.

Door een thema te hanteren is er meer duidelijkheid voor zowel winkelier als voor de artiesten/verenigingen en biedt het voor beide partijen meer aanknopingspunten en richtlijnen waarbinnen gewerkt kan worden. Door elk jaar een nieuw thema te hanteren blijven de Deventer Levende Etalages uitdagend en vernieuwend.

Afbeelding

BerichtGeplaatst: wo sep 23, 2015 11:02 am 

heuvels schreef:
Zondag 4 oktober stellen de Deventer winkeliers hun etalages beschikbaar als podium voor de circuskunst.

http://www.deventerlevendeetalages.nl/

Juist op dierendag....???

BerichtGeplaatst: wo sep 23, 2015 1:05 pm 
Site Admin

De dierenwinkels kunnen er een leuke draai aan geven..

BerichtGeplaatst: wo sep 23, 2015 4:07 pm 

Zeker, zeker, en roofdierenwinkels helemaal! Alleen zie je dierenwinkels niet zo vaak in het centrum...
Ze doen het in Deventer voor de derde keer, steeds met een ander thema. Er doen rond de 80 winkeliers aan mee en de stad heeft een leuk en uitgebreid winkelcentrum in het hart van de stad.

De mooie historische Hanzestad aan de IJssel is altijd heel actief op het gebied van toeristische evenementen die de moeite waard zijn. Heel bekend is de jaarlijkse boekenmarkt begin augustus, met een lengte van 6 kilometer(!) de grootste in Europa.
Bekend is ook Deventer op Stelten in juli (ca. 120.000 bezoekers) waarbij je niet alleen aan steltlopers moet denken maar aan alle vormen van cultuur en creativiteit in de open lucht.
Maar het allermooist en meest sfeervol is het Dickens Festijn, dit jaar op 19 en 20 december. Bijna 1.000 'acteurs' brengen de ongeveer 150.000 bezoekers in een ongekende kerstsfeer! Absoluut fantastisch, gratis toegankelijk, maar gedoseerd om overgrote drukte te voorkomen. Dus soms wel even wachten bij de entree van de gerestaureerde oude stadswijk Bergkwartier (vanaf de Brink, want zo heet daar de Markt....., op loopafstand van het station), maar dat loont de moeite zeker!
Zelf een ongekende ervaring toen ik daar liep en het geheel onverwacht dikke vlokken begon te sneeuwen, sneeuw die ook nog bleef liggen! En nee, dat was toevallig niet door de perfecte organisatie geregeld!

Maar nu eerst: Levende etalages op zondag 4 oktober (= koopzondag!) met als thema Het Circus!

Ha, het ook al prachtige Delft kent een soortgelijk evenement, waar de Deventenaren een kijkje zijn wezen nemen.
Een foto daarvan wil ik jullie niet onthouden, chauvinistisch als ik nu eenmaal ben:

Afbeelding
Oké, niet helemaal in een etalage, maar meer er voor. Dat komt door die mooie oude winkelpanden op de Markt met die piepkleine etalages. Daar past geen normaal mens in......
Dit evenement was overigens in april, en het onderwerp was kennelijk Kennis. Dat waar Delft groot door is geworden....

BerichtGeplaatst: za okt 03, 2015 3:48 pm 

Niet vergeten: morgen is het zo ver!
De laatste mededeling van de organisatie laat ons weten:

Dames en Heren, Jongens en Meisjes …
HOOGGEËERD PUBLIEK, komt dat zien ….!!!

Een koopzondag in de Deventer Binnenstad zal nooit meer hetzelfde zijn. Ruim 80 etalages zullen tot leven komen in circusachtige sferen met meer dan 200 artiesten die van iedere etalage weer een aparte attractie zullen gaan maken. Tussen alle etalages door kunt u ook genieten van diverse straat activiteiten.

12:30 – 12:45
Groepsfoto op de Brink
Alle deelnemende etalage artiesten worden vastgelegd op de gevoelige plaat.

12:45 – 13:00
Parade naar de etalages Binnenstad
Ruim 200 etalage-artiesten vertrekken naar hun etalage.

13:00 – 17:00
Deventer Levende Etalages
Ruim 80 deelnemende winkels in de binnenstad van Deventer tonen u de levende etalages en straattheater.

Fotowedstrijd
Terug van weggeweest, de fotowedstrijd! Wie maakt er op zondag 4 oktober 2015 de mooiste foto van een Deventer Levende Etalage in de binnenstad. De organisatie van de Deventer Levende Etalages kiest uit alle inzendingen de mooiste foto. De foto van de winnaar zal worden gebruikt voor de promotie van de volgende editie van de Deventer Levende Etalages.

Foto’s kunnen worden ingezonden naar: fotowedstrijd@deventerlevendeetalages.nl

Veel plezier maar weer!

BerichtGeplaatst: do okt 08, 2015 5:04 pm 

Afbeelding

http://www.jouwregiocentraal.nl/devente ... n-deventer

Zo, er ging wat mis en ik ben nooit zo gek op dubbel werk...

Over bovenstaande foto, die deze week ook de gedrukte versie van Deventer Centraal siert, straks meer.
De link boven leidt naar een slide-show met 48 opnamen, die begint door op de eerste foto te klikken.
Wat bewegende beelden:

https://www.youtube.com/watch?v=SGxbaxn-IxM

http://deventerrtv.nl/mediatheek/video/ ... 5-oktober/

Zo, dat was dus afgelopen zondag. Wat een prachtige dag, en niet alleen door het onderwerp: Circus!
Tot een uur of twaalf potdichte mist zelfs in de directe omgeving. En toen brak letterlijk en figuurlijk de zon door...
Die maakte het geheel tot een stralende aangelegenheid. Bij een graadje of 20 hoefde je nooit meer je jas aan....

Een klein beetje fout ging het bij het maken van de groepsfoto. Dat gebeurde iets te vroeg, toen nog niet iedereen er was.
Bovendien werd met de start van de aangekondigde parade niet gewacht maar togen de op dat moment aanwezigen zich in aller ijl naar het betreffende pand.
Dat was dan wat sneu voor de laatkomers....

Wat een leuke stad! Niet alleen om te winkelen, dat kon natuurlijk prima op deze koopzondag, maar ook om te bekijken.
Zo dwaalde ik in de loop van de middag af naar het historische deel zonder (veel) winkels. Met een schitterende botermarkt, oude kerken en het stadhuiskwartier dat momenteel nog in de steigers staat. Zo moet het nieuwe stadhuis er uit gaan zien:
Afbeelding
In meerdere panden dus, maar dat was vroeger ook al zo. Eén pand verder dan het meest linkse op de foto werd ook gerestaureerd. De hekken waren ingepakt met foto's waaronder die van een meer dan levensgrote olifant. Heel toepasselijk op deze dag in het teken van het circus en bovendien ook nog op dierendag!
Zo bleef mijn dag wel heel...!

Later ontdekte ik dat ik door mijn gezwerf (als rasechte Nederlander...) niet minder dan drie deelnemende winkelstraten nooit heb bezocht. Waardoor het moeilijk en misschien niet eerlijk is om de meest mooie te noemen. Toch doe ik het!
Voor mij was dat Freek! (mode) aan de Smedenstraat. Twee in leeftijd verschillende jonge clowns ieder in een etalage op en om de hoek. Bijzonder mooi opgemaakt en ze deden leuke dingen. Het beeld werd echter pas compleet door de met witte verf op het raam getekende tent bij de een en een prachtige olifant die op een bal balanceerde op het andere raam. Anatomisch zeer verantwoord met uitzondering van het tuitje aan zijn of haar slurf dat aan de verkeerde kant zat. Een grote pluche tijger sierde een andere etalage.

Speciaal voor Heuvels de Proosdijpasage opgezocht, want hier was inderdaad een dierenspeciaalzaak - Pets & Co Panda- gevestigd. Helaas, ze hadden niet op dat thema ingespeeld. Op valmatten deden een paar jongedames niet onverdienstelijke eguilibrische oefeningen, jammer genoeg in verschillende kleuren trainingspakken. Foei!

Dieren waren er wel meer, maar de meesten van het ras speelgoed. Een uitzondering was -o toeval!- de speelgoedwinkel
Speel je Wijs. Een onwijs leuke winkel met erg aardige mensen en leuke kinderen waarvan er één met een vriendinnetje een clownsduo vormde (zie bovenstaande foto). Daarmee was de (Deventer) koek nog niet op, want dat deden ze samen met een schattig hondje. Dat heel goed naar zijn naam Lucky luisterde. Drie jaar en met een mooie zwarte strik aan. Een kruising van een jack russel (en geen Jack Daniel's zoals ik per abuis iemand trachtte wijs te maken...) en iets onbekends. Maar wel die maat en ook de karaktereigenschappen. Acteerde als een volleerde Uggy, die fotogenieke Oscarwinnaar van een paar jaar geleden. Was door de familie op de juiste wijze geïmporteerd vanuit een Spaans asiel, een kleine brave vluchteling dus. Zie: zo kan het ook!
Deed allerlei leuke kunstjes, ik kreeg persoonlijk een mooie high five, maar was kennelijk volledig uitgeteld toen de fotograaf langskwam....
(En, beste mensen van Speel je Wijs, Circus Barani staat in Olst van 21 t/m 25 oktober. Zie ook http://www.circusbarani.nl voor de juiste aanvangstijden. En die hebben een leuke hondenact, zoals ik al meldde...)

De prijs voor de mooiste opmaak mag van mij naar de dame in de etalage van (denk ik) Rituals in de Smedenstraat. Compleet met een boom in haar haar. Niet direct circus, maar een personage van de Deventer Jeugd Musical.

Zo zou ik nog wel een poosje door kunnen gaan. Maar dat doe ik niet, er is tenslotte meer in het leven!
Wel wil ik nog in de Walstraat, de hoofdstraat van het Bergkwartier -ook erg leuk buiten de kersttijd, zoals ik ontdekte...-, De Vrije Vogel noemen. IJdel genoeg denk ik naar mij genoemd, een winkel in woningdecoratie onder het motto Thuis in Huis.
Een groot bord bij de weg: CIRCUS PULLUM en WILD ANIMALS!
Nou, als dat de nieuwsgierigheid niet prikkelde....
Dus naar binnen, waar klassiek wordt gecombineerd met modern, en dat in een voormalige gevangenis. Uitgelegd door een bijzonder vriendelijke mevrouw die het hart voor ALLE soorten circusdieren op de juiste plaats bleek te hebben!
In een aanpalende ruimte had zich kennelijk kort tevoren een afschuwelijk drama afgespeeld, compleet met bloedsporen:

Afbeelding

Juist ja, en met een very levend en wild animal: deze prachtige kip! Humor......

De rest zal ik jullie onthouden, zoals de paaldansdemonstratie op een kruising, het rondrijrijtuig à raison van een euro met twee mooie Friezen ervoor, veel muziek binnen en buiten, voltigedemonstraties op shetlanders (ook buiten, gelukkig!), stelten en eenwiel- en minifietsen.
V&D hield geheel in stijl een prijzencircus, maar dat deden ze toevallig in het hele land.
En, o verbazing, de naastgelegen AH was op koopzondag gesloten. Dat krijg je in een stad waar de Markt Brink heet.
Gewoon een kwestie van teveel principes, denk ik....

BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2015 3:51 pm 

Kreeg een mail van die leuke speelgoedwinkel Speel je Wijs. Waarin ze me bedankten voor de aandacht en dat ik er als klant was geweest. Dat eerste was waar, het tweede niet....
Een kleine correctie. Hun kunstjes doende hondje heet geen Lucky (zo heette een van de twee jonge tijgertjes bij Belly Wien vorig jaar) maar Lukki. Fonetisch overgebracht, dan hoor je de juiste schrijfwijze niet.... Het geluk zal er niet minder om zijn....
O, en die leuke winkel zit in de Golstraat, en dat is de straat tussen de Brink (marktplein met zeer veel terrassen) en het Bergkwartier. In de hoek bij die prachtige fontein.

Nu ik er toch (weer) ben nog maar een paar plaatjes van die serie die je met een link kan vinden.
Bekijk ze maar allemaal, er zitten heel wat juweeltjes tussen!

Afbeelding
Paaldansen, je kunt er niet jong genoeg mee beginnen!

Afbeelding
Ongetwijfeld een jeudgcircus of -opleiding, met veel enthousiaste leden!

Afbeelding
Sommige winkels maakten er zelfs een complete circusvoorstelling van, zoals hier, met een ereloge voor het publiek!
Net als in het echte helaas maar voor de helft gevuld, de overige toeschouwers moesten het doen met een staanplaats.
Vroeger in het circus trouwens ook doodnormaal!
Let ook even op die fraaie winkelgevel, evenals die er rechts naast. Niet te hopen dat ooit een of andere landelijke keten zijn oog op dit soort panden laat vallen.....

Afbeelding
Even uitrusten....

Afbeelding
Buikspreekact voor de deur...

Afbeelding
Wat hangt daar nou aan de gevel bij De Vrije Vogel? Is de dader dan toch ontsnapt uit de cel, kennelijk met hulp van die clown!

Afbeelding
Geloof het of niet, maar het grijze bolletje wol in de etalage kocht ik later op middag! Eigenlijk mocht het niet van die beetje strenge mevrouw van Dille en Kamille, want daar was dat. Ik vertelde dat het voor mijn poes was, nou, dan kon ik goedkoper in de HEMA terecht, volgens haar! Ja, je wilt wat verkopen of niet.... Ik hield uiteraard voet bij stuk en kocht het voor bijna drie euro. Want het was ook nog handbewerkte wol uit Nepal, en dan is de aanschaf ook nog zoiets als het steunen van een goed doel.... Toch?
O, en nadat ik er was geweest (was dat maar waar hè Borm...), raakten de veren van het jongetje niet meer in de war en lukte zijn kunstje aardig beter!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00