Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za mei 10, 2025 11:58 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do okt 15, 2015 4:58 pm 

Zondag was de derde dag van mijn tournee langs de Hanzesteden aan de IJssel. Na Zwolle en Deventer was dit keer het mooie en deels historische Zutphen aan de beurt. Niets met circus te maken, dacht ik in mijn onschuld. Zondag was daar de Nationale Bokbierdag. Ook al geen reden, ik lust dat goedje niet eens.... Maar de al jaren lang omlijstende gigantische nostalgische Bokbieroptocht, dat was het reisdoel.
Ben ik koud op het inspanterrein (achter de Hanzehal, waar eerder ook wel eens een circus stond), loop ik Willem Poelman uit Marum tegen het lijf. Niet zo maar een andere bezoeker, maar een heuse deelnemer!
Poelman is een zeer veelzijdig man, en werkelijk iedereen in het Noorden en alle verkeersdeelnemers die ooit over de A7 bij het Groningse Marum reden weten hem te vinden. Wanneer je tenminste begint over die grote weiden langs de snelweg waar ezels en kamelen grazen. En paarden en nog heel wat andere al dan niet opvallende dieren.
Een ezelpark, was ooit zijn streven. Helemaal van de grond in de uitgedachte opzet kwam het nooit, maar ten dele wel. Dierverhuur, de kamelen weten intussen de weg in Rotterdam en heel veel plaatsen in ons land. Niet alleen als aandachtstrekker, maar ook trouwen op kamelen schijnt de laatste tijd aardig populair te wezen!
Daarnaast weet Poelman in de horeca op diverse fronten behoorlijk de weg...

Afbeelding

Maar waar 'het circus' hem van kent is dus van met name eerdergenoemde kamelen. Bedrijven in binnen- en buitenland deden al zaken met hem. Hij kocht jonge kamelen van het circus en verkocht andere dieren teneinde de bloedlijn zo zuiver mogelijk te houden. Wie dacht dat uitsluitend dierentuinen daar uitgebreid over nadenken komt bedrogen uit!

Zo kwam daar een paar jaar geleden Aladin, de oude hengst van Belly Wien, terecht.
Dat dieren in circussen ouder worden dan in de natuur (of elders) hoorden we al eens. Maar voor de oude baas werd het echt tijd om te stoppen toen hij toenemende last van artrose kreeg.
Hij mocht zijn laatste jaren doorbrengen op de accommodatie van Poelman. Die liet weten dat het brave dier daar vorig jaar is overleden.
Ach ja, zo gaat dat, zo mens, zo dier....

Terug naar Zutphen.
Kamelen in de optocht? Niets is daar onmogelijk en misschien wel een leuk idee voor een volgende keer.
Nee, meneer Poelman was hier met een heuse antieke in Engeland aangeschafte bierwagen, en die hebben ze maar wat graag in de stoet.
Tenslotte is het bier, waar dit festijn om draait....
Tussen de 'groten' als onder meer Heineken, Amstel, Brand, Bavaria, Grolsch en Palm misstond het in ons land betrekkelijk kleine Gemünder bepaald niet.
Poelman importeert dit bier uit de Eifel zelf, zij het via een andere onderneming in Winschoten.
Uiteraard sieren vroegere houten bierfusten de wagen, die getrokken wordt door twee mooie Roemeense paarden van de vrouwelijke soort.
Die kom je ook al niet iedere week tegen... Paarden bedoel ik, Roemeense dames in en rond een circus dan weer wel!
Fraaie afbeeldingen op de vrachtwagen van het betreffende biermerk met...... onwillige ezels, omdat die de voorkeur blijken te geven aan dit biermerk.
En zo is de cirkel weer rond!
Er werd flink reclame gemaakt voor zijn stalhouderij, waar deze wagen onderdeel van uit maakt. Een klein en bescheiden onderdeel, want hij heeft een opvallend uitgebreid wagenpark. Met trouw- en rouw- en alles daartussen, veelal historisch.
Met drie authentieke paardentrams, afkomstig uit West-Friesland. En ga zo maar door....
(Voor verdere informatie: http://www.stalhouderijpoelman.nl)

Afbeelding
Deze foto is niet gemaakt in Zutphen maar bij een eerder evenement in Slochteren
Afbeelding
Wèl in Zutphen, het team klaar voor de start!

De optocht bestond in totaal uit vele tientallen aanspanningen -tot aan achtspannen toe-, maar ook historische auto's en fietsen. Gelardeerd met een flink aantal muzikale intermezzo's. Zoals de Muziekvereniging Excelsior uit Winterswijk, die 100 man sterk, met een speciale trein compleet in uniform en met instrumenten -waar de hele reis gebruik van werd gemaakt!- naar Zutphen was gereisd.

Bij de antieke rijwielen, afkomstig uit het Friese Haulerwijk, ook deze deelnemer. Die duidelijk geïnspireerd leek op een wel heel bekende clown....

Afbeelding

en daarbij passende capriolen uithaalde....

Afbeelding

Afbeelding
Vaste gast in Zutphen is al jarenlang Wouter Hazeleger -van de gelijknamige stalhouderij- uit Otterlo (http://www.trouwkoetsen.com) met zijn erg mooie achtspan shires, het grootste paardenras ter wereld en van oorsprong dé bierwagenpaarden uit Engeland. Persoonlijk ken ik deze zeven dames en een heer (rechtsachter vanaf de bok gezien) wel een beetje. Erg groot, maar braver dan braaf! Alleen wanneer ze je in je vinger bijten, tja, dan doet dat in verhouding meer zeer dan normaal..... Maar dat was al jaren geleden, en paardenmensen weten: wanneer een paard je bijt is het altijd je eigen schuld. Had je die winterpeen maar anders moeten vasthouden....

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00