Wachten we dus, in spanning, op het vervolg! Want dit was pas deel I.
Niet geheel toevallig sprak ik afgelopen weekend wat mensen uit de circuswereld waaronder ook die Berdini persoonlijk kenden en hebben meegemaakt.
De omschrijving van Borm, zoals hij die deed, vinden ze volkomen ongepast en absoluut niet kunnen.
Dat vond ik ook al, maar ik was niet eens een betrokkene!
Dat de schrijver mij ook elders al mateloos irriteerde met zijn zeer persoonlijke en doorgaans volledig van nuance gespeende meningen is al wel gebleken.
Het is dan ook eerder verbazingwekkend dan begrijpelijk dat hij soms ook nog bijval kreeg!
Voor wie hem zich niet goed kan herinneren even een link:
http://www.hoorngids.nl/nw-7951-7-34553 ... iteit.htmlDaar valt onder meer te lezen:
Failliete Alfons Borm trekt zich terug in anonimiteit
-zie ook: 25-3-2013 Weldoener met 3 ton verzonnen-

Gepubliceerd: 25-03-2013
HOORN - Het doek valt nu definitief voor clown en goochelaar Alfons Borm. Deze week wordt zijn handel in springkussens en feestartikelen failliet verklaard en hij verklaart zelf zich nu helemaal terug te trekken met ”lieve vriendin, dochter hond en katten”. En weigert nu verder alle publiciteit. Maar die heeft hij natuurlijk de afgelopen weken ook wel genoeg gehad.
Maandagochtend was er de laatste uitspatting van de ’feestenbouwer’ uit Zwaag. Met zogenaamd 3 ton euro in 2 geldkoffers stapte hij voor een afspraak binnen bij zijn bank. In de koffers geen geld maar op papier het aanbod om 6 euro per maand af te lossen. Daar ging de bank echter niet mee akkoord. Het plan zou hem recent door Emile Ratelband zijn ingefluisterd...
Deze week wordt het faillissement officieel aangevraagd door het personeel. Er komt ook geen doorstart van het bedrijf. Borm beraadt zich op zijn toekomst. ”Het wordt in ieder geval niets met festiviteiten”. De kunstpenis heeft hij bij de bank achtergelaten. Die is bestemd voor zijn contactpersoon bij de bank. ”Ze moesten er wel om lachen”, zei Borm.
Op zijn Facebook-pagina schrijft Borm maandagmiddag:
Einde verhaal.
Ik merk dat er veel kritiek is mijn handelen en trek mij definitief terug. Het gaat nog steeds te goed in Nederland en ook ik kon geen vuurtje aanmaken. Typisch Nederland. Snel lanceren en snel weer naar beneden trappen. Geeft niks. Ik heb mijn lolletjes gehad en bedank alle mensen, die weten waar het echt over gaat, voor hun aandacht. Voor mij is het doek gevallen en trek mij terug met mijn lieve vriendin, dochter hond en katten.
Vrienden het ga jullie goed. Ik laat niets meer van mij horen en weiger verder alle publiciteit.
En de ondernemers die voor mij waren en nu tegen: Sukkel door, betaal door, knok door en ga er onder door...Maar dan niet huilen. Want huilen is voor jou te laat. En lees vooral ook de reacties......
Jammer dat die anonimiteit niet wat langer heeft geduurd!
Inderdaad, voor wie het nog niet wisten: voormalig clown en goochelaar. Tegenwoordig afgevend op alles en iedereen die maar niet heel groot en indrukwekkend is reisde hij zelf jarenlang door met name Noord-Holland met een zogenaamde 'kindervoorstelling'. Er bestaat daar nauwelijks een buurthuis dat hij niet van binnen kent!
Noemt het wat je wilt -een recensie kan ik niet vinden maar bestaat vast nog wel-, maar dat deed hij dus als een soort imitatie-Bassie.
Want waar die toen nog altijd volop succes had moest ook elders goud geld te verdienen zijn.....
Het lukte kennelijk niet helemaal zoals gepland, en evenmin kwam het door hem bedachte circus Salto Mortale (zie ook hier
viewtopic.php?f=4&t=1891) van de grond.
Ondanks het gewekte vertrouwen bij Heuvels, die schreef:
Citeer:
De man lijkt me een doordouwer die niet zo snel de moed laat zakken, we zullen er wel meer van horen. Een frisse kijk heeft hij zeker.
Ik denk niet dat hij met Herman Renz wil concurreren, die normaal de grote plaatsen aandoet. Salto Mortale wil op zijn gemak door de provincie sjokken, dat heeft wel iets, zo'n langzame tractorkaravaan over landwegen en door dorpen. Geeft meer bekijks dan de nachtelijke verdwijn- en verschijntrucs van de bestaande circussen.
Doe een plakkaat met de volgende standplaats op de wagens, rijd een extra rondje door het dorp en iedereen weet dat het circus er aan komt.
En tractoren mogen door iedereen boven 16 jaar bestuurd worden en zijn niet bang voor een modderveldje.
En ik moet toegeven, dit doet aardig romantisch aan.
We schrijven 2009, en veel verder dan Circus Cornelio dit jaar kwam het niet.....
Een circus beginnen is iets, je brood ermee verdienen iets anders.....