Het hele interview:
Citeer:
Auteur: Albert Sok
Publicatiedatum: 27 nov 2015, 15.04 uur
Kerstcircus wil slechte smaak wegspoelen
Na één kerst zonder heeft Dordt dit jaar weer een kerstcircus. Circus Renz International staat te popelen om volgende maand naar Dordrecht te komen en het kerstcircus in de stad nieuw leven in te blazen, schrijft het AD.
"De mensen krijgen weer een circus voorgeschoteld zoals een circus hoort te zijn." Dat zegt directeur Willem van Heybeek van het Duitse Circus Renz International. Het is voor het eerst sinds 2 jaar dat in Dordt weer een kerstcircus te zien is, nadat Circus Royal van de familie Teuteberg teloorging na een reeks incidenten, tegenslagen, conflicten met de Belastingdienst en als gevolgen daarvan alsmaar kelderende bezoekersaantallen.
Van Heybeek kent de verhalen ook. "Sterker nog, ik ben zelf ook eens wezen kijken. Dat was niet best om eerlijk te zijn. Ik ben toen in de pauze weggegaan."
Frisse moed
Toch wil hij niet achteruitkijken, maar gaat hij juist met frisse moed de toekomst tegemoet. "Als het aan mij ligt, gaan we hier de oude traditie in ere herstellen. Het is wat mij betreft dan ook zeker niet de bedoeling dat dit eenmalig is. Volgend jaar komen we graag terug. We hopen dat bezoekers zo enthousiast zijn dat dat ook voor hen geldt. Helaas zijn zij de afgelopen jaren niet verwend."
Van Heybeek is al jaren actief in de circuswereld en belooft zijn gasten een mooi programma. "We brengen acts die echt in het circus thuishoren, zoals jongleren, paarden, pony's, clownerie, kamelen en zelfs koeien. We hebben een programma samengesteld dat gezien mag worden. Daarnaast hebben we ook drie olifanten, maar die mogen we vanwege het verbod op wilde dieren in het circus dat sinds september van kracht is helaas niet meer gebruiken.'' Maar ze komen wel mee naar het Jaap Edenplein, omdat Van Heybeek er geen afscheid van wil nemen.
Hij heeft veel vertrouwen in zijn kennismaking met Dordrecht en heeft van woensdag 23 december tot en met zondag 3 januari achttien voorstellingen gepland van tweeënhalf uur. En koud of niet, de bezoekers zitten er warmpjes bij, zegt de directeur. "De tent wordt verwarmd met straalkachels."
Per voorstelling is er plek voor 800 kijkers in de tent. De opbouw op het parkeerterrein van de Sportboulevard begint op zaterdag 19 december.
Met mooie foto, waarschijnlijk uit dezelfde promo-reeks van Martijn:

Wat ik mij dan wel afvraag is sinds wanneer meneer Van Heybeek directeur is van Circus Renz International.
Ik kan mij uiteraard vergissen, maar volgens mij is hij, of beter nog: zijn vrouw, de tourmanager van dit circus. Wel trad hij eerder op als woordvoerder, wat hem goed af ging.
Dat kan van dit interview niet gezegd worden. Lijkt me niet slim om alle oud-Royal-fans op deze manier tegen je in het harnas te jagen. Tenslotte had je ook die liever binnenkort binnen in de verwarmde tent!