De Kamervragen over de 'erbarmelijke' toestand waarin olifant Karla bij Renz Berlin zou verkeren zijn op 18 december beantwoord.
Er is intussen in Emmen, waar het circus op dit moment staat, een controle uitgevoerd door de NVWA versterkt met een externe deskundige.
Dat heeft geleid tot de volgende antwoorden:
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... het-circusDe beantwoording kun je downloaden en openen, kopiëren lukte me niet.
Misschien dat een slimmer mannetje dat wel kan.....
Ook PiepVandaag heeft keurig antwoord gekregen op het gedane verzoek om tot handhaving van de wet over te gaan.
Omdat het onderzoek daar geen aanleiding toe gaf is dat verzoek dus afgewezen.
Zijn ze er normaal gesproken als de kippen bij (....) wanneer er dierennieuws te melden is, de reactie van het ministerie ontbreekt tot op heden volledig op de site van de dierenactiviste(n)!
Nu heeft ze het in deze barre kersttijd natuurlijk wel extra druk, ze werkt zich echt drie slagen in de rondte!
Een korte mededeling, zo in de geest van 'we gaan in beroep' -waarover ongetwijfeld wordt nagedacht-, had er toch wel vanaf gekund!
Maar niks hoor, niet op de site bij dat lange bericht over Karla, niet op haar enigszins verwaarloosde blog, niet op twitter en niet op facebook.
Dit soort nieuws mogen haar volgertjes kennelijk niet te weten komen!
Ja, die dierenliefde kan heel ver gaan, praat me er niet van!
Zelf was ik van de week nog op kraamvisite bij een op 3 december geboren orang-oetan in de Apenheul.
Compleet met beschuit met blauwe muisjes, want het is een mannetje.
De apetrotse moeder showde haar (2e) kind tegen de glazen wand die haar van de belangstellenden scheidde.
Extra leuk, want in een tijd dat dit dierenpark gesloten is.....
In Amsterdam zijn zoveel dierenliefhebbers dat er zelfs een speciale Kerstdienst voor wordt gehouden:

Of 'onze' Karen Soeters daar wel tijd voor had weet ik niet, want die was alweer vreselijk druk met de vuurwerkellende.
Zo moest er een filmpje gemaakt worden met Piet Hellemans over wat te doen met angstige dieren:

Onder het bed, is mijn advies.