Citeer:
Voor dergelijke bedragen zit je dan ook helemaal achterin tegen de ruggen van de artiesten aan te kijken, en zijn dat dan ook excuusplaatsen
om zo de indruk te wekken dat iedereen ook voor 3x niks een voorstelling kan bijwonen.
En ga eens met 10 tot 50 euro de kermis over. Dan ben je met een tientje na anderhalve attractie ook klaar en met 50 euro kun je na een uur ook
naar huis. En vanavond geeft half nederland weer dik 100 euro uit aan vuurwerk en nog eens dik 50 tot 100 euro aan drank en hapjes,
dus wat is dan gemiddeld 25 euro voor een kaartje voor een circusvoorstelling van 2,5 uur? Een enkel rondje in de kroeg kost al meer.
Jawel, wij kunnen nu de wave wel aanvangen, dacht ik zo.
Een oprecht driewerf Hoera!
Waar de merkwaardige gedachte vandaan komt dat de ticketprijzen ''aan de hoge kant'' zijn weet ik niet.
Als mensen eens half kennis zouden hebben van de kosten waar het Circusbedrijf mee te kampen heeft ... dan is een entreeprijs van pak 'm beet 25 euro niets teveel.
Sterker nog, voor een flink uit de kluiten gewassen operatie, zoals de grotere reizende Circussen, zou 25 Euro de norm behoren te zijn. Op basis van zo een bedrag zijn veel meer mogelijkheden, en dat is direct in het voordeel van de Circusbezoekers.
Ik pleit daarom voor wat hogere tarieven, en een forse reductie op het aantal te verstrekken Vrijkaarten.
Hoe kun je in vredesnaam verwachten -laat staan willen- dat die mensen voor een appel en een ei aan de gang gaan?
Ik maak een diepe buiging voor eenieder die zich inspant om het publiek iets moois voor te schotelen, en de boel -jaar in, jaar uit- bijeen weet te houden.
Er is nogal wat aanbod, en dan heb ik het niet over uitsluitend 'het Circus', we barsten van de Theaters, Pretparken, Dierentuinen enz.
Kijk eens wat de entreeprijzen voor een Musical zijn - die liggen veel hoger dan een entreebewijs voor om het even welk Circus.
Voor dat geld kun je, met wat mazzel, wel drie of meer Circusvoorstellingen bezoeken.
En daar komt verdorie nog eens bij, dat al die vermaledijde theaters enorm profiteren van forse subsidiestromen (als je het over een beetje theater van omvang hebt, dan moet je denken aan meer dan 1 miljoen Euro op jaarbasis!).
En het Circus? Ach, dat kan, wat de overheden betreft, keihard verrekken.
De door ons zo geliefde Circusbranche moet derhalve haar eigen broek zien op te houden.
Alleen daarom al heb ik de pest aan theaters - mij zie je er niet.
Ik kom er nooit, maar betaal er via die vermaledijde subsidies wel aan mee. Verplicht, dus onvrijwillig.
Van dat laatste ben ik geen fan. Doe mij maar een Circusvoorstelling!
Terug naar het oorspronkelijke onderwerp, en dus terug naar AHOY, Rotterdam