Ach ja, misschien kom ik wel met een oud nieuwtje. En heeft iedere rechtgeaarde circusliefhebber dit boek -want daar gaat het over- al geruime tijd op zijn nachtkastje liggen.
Maar hier op dit forum kon ik er niks over vinden, dus vandaar.....
Een, of de Circusbijbel, daar gaat het over. Zo ongeveer in hetzelfde handzame formaat, 20x15x5 cm.. Een tikkeltje dikker, dat komt door de bijna 900 pagina's.
Een heruitgave door de gerenommeerde uitgeverij Taschen, met name bekend vanwege de kunstuitgaven van hoge kwaliteit.
Vroeger altijd gedrukt in Italië, tegenwoordig zijn ze in China net zo ver....
Het boek is simpelweg getiteld THE CIRCUS en verscheen voor het eerst in 2008 in Los Angeles in de reeks Bibliotheca Universalis.
Mogelijk in een andere uitvoering, de huidige uit 2016 betreft een heruitgave.
Bij deze uitgeverij valt het vreemd genoeg in de afdeling Popculture, waarin ook (bijvoorbeeld) een schitterend boek met veel afbeeldingen in groter formaat over een idool als Jimy Hendrix.
Die ik ooit zelfs ontmoette.....
Ik werd op THE CIRCUS geattendeerd door een attente boekverkoper bij Van der Velde, van oorsprong een toonaangevende boekhandel in Leeuwarden die sinds een paar jaar ook de stad Groningen voor de teloorgang van de traditionele boekwinkels behoedde. Dat zelfs al met twee meer dan uitstekend voorziene zaken.
De betreffende verkoper stamt van oorsprong uit Apeldoorn, waar hij niemand minder dan Wim Zomer wel eens ontmoette toen die als klant de winkel van zijn ouders op gezette tijden bezocht.
En zo is de circuscirkel weer een beetje rond...
THE CIRCUS bevat de geschiedenis van het circus van 1870 tot 1950 in woord en beeld.
Zoals gezegd, bijna 900 bladzijden en ruimschoots voorzien van wel bijna 100 foto's in zwart-wit en kleur.
Alle teksten zijn drietalig uitgevoerd: in het Engels, Duits en Frans.
De uitgever noemt op de site meerdere samenstellers, op het boek prijkt uitsluitend de naam van Noel Daniel. De hoofdsamensteller, denk ik.
De omslag is al zeer de moeite waard. Het is een getekende poster van het Dames Circus uit -naar wordt vermoed- 1890. Gezien vanuit de hoogte. Met één of meerdere pistes omgeven door een renbaan waarop actief gereden wordt.
Hier komt de voorzijde, de afbeelding loopt op de achterkant door:

De4 aanprijzingen liegen er niet om.
In de hoogtijdagen: 'De grootste showbizz-industrie die de wereld ooit kende'
Een prachtige blik in woord en beeld in deze magische wereldEn dat allemaal te koop voor -schrik niet- slechts € 14,95! (Op de site van de uitgever vier eurocent duurder....)
Te koop dus in de betere boekhandel. Indien niet voorradig,
http://www.librero.nl is de Nederlandse distributeur.
Hier vindt u de gegevens rechtstreeks:
http://www.taschen.nl/popculture/The-ci ... 666-8/2861alwaar vermeld staat:
Het Amerikaanse circus was de laatste 100 jaar de grootste show-business industrie die de wereld ooit had gezien.
The Circus toont alles wat achter het fenomeen circus schuilt.
Het boek werpt een nieuw licht op de geschiedenis van het circus, van een blik achter de schermen tot het leven in beweging, van de vrijheid van de eerste vrouwelijke artiesten tot de innovatieve productiekennis die evenveel know-how vergde als een hedendaagse filmproductie.De prijs volgens de uitgever is vier eurocent duurder, en die wordt ook gehanteerd door
https://www.taschen.com/pages/en/catalo ... GwodCucPmA waar het te bestellen is.
Daar komen er wel € 5,- verzendkosten bij.
Een erg mooi beetje laat Kerstcadeau!
Dat zeker voor die prijs bij geen enkele liefhebber mag ontbreken!
(Er bestaat, zie ik nu, ook een gebonden uitvoering uit 2013. Maar voor een hele andere prijs, namelijk € 57,80 (excl. verzendkosten).)