Bill Kartoum (87) overledenDe bekende Belgische circusdirecteur Bill Kartoum is na een kort ziekbed overleden. Terwijl de kranten vorige maand nog vol stonden van plannen van Bill om tot zijn 100ste door te werken, lag hij in het ziekenhuis al te vechten voor zijn leven. Het heeft niet zo mogen zijn. Inmiddels is in de hele circuswereld geschokt gereageerd op zijn dood. De redactie van Circusweb wenst zijn weduwe Patrizia en zijn familie veel sterkte toe.
In Memoriam door Brian Herfs.
Leo Verswijvel werd op 13 november 1928 geboren. Dat betekent dat hij over precies een week 88 zou zijn geworden. Vorige maand werd hij plotseling onwel en in het ziekenhuis bleek dat hij een hersenbloeding had met ernstige gevolgen.
Als kind reisde hij met zijn ouders mee met het circus. Hij genoot onderwijs in de dorpen en steden waar het circus die week stond. Als de onderwijzers vernamen dat hij en zijn zus uit het circus kwamen konden ze hun kunsten al vertonen aan klasgenoten. In plaats van les krijgen werden het al ware optredens. Als circuskind leer je veel van andere kinderen bij het circus, dus sprak hij naast Vlaams ook vloeiend Frans, Duits, Italiaans, Engels, Spaans en ook een beetje Arabisch. Vanaf zijn 8ste jaar trad hij op in het circus in de trapeze, wat indertijd een angstige ervaring was. Je moest wel, anders werd je keihard aangepakt. Zo was het leven van een circuskind destijds. Een flinke val betekende het einde als Trapezist. Bill verklaarde de oorzaak, zijn vingers waren nog vet van de brillantine die hij in zijn haar had gesmeerd om er mooi uit te zien. Daardoor leerde hij dat je in een circus niets moest overlaten aan het toeval.
Bill terugkijkend op die periode: “Ik wou zeer graag leeuwen en beren temmer worden ook leerde ik werken met de zweep smijten met messen en ook scherpschieten. Mijn vader was mijn voorbeeld. Daarna trad ik met mijn zus op als perchist. Dat is werken met de tanden. Ik hing aan een touw dat door mijn zus werd vastgehouden en zij deed toen acrobatische toeren”.
Wat heeft Bill in zijn lange loopbaan niet gedaan? Draadloper, illusionist, paardrijder en berenafrichter. Voor wilde dieren had hij een zwak.
In 1950 trouwde hij in Kontich met Anna Cordonnier van het concurrerende Circus Saratos. Maar het werk in dit circus beviel hem niet zo. Bill werkte met Anna bij het bekende circus Jos Mullens (3 pistes) in 1951 -1952. In de middenpiste vertoonden ze als Twee Lindo’s hun komische nummer op de strakke draad. In 1954 toen kreeg hij op 25 jarige leeftijd zijn eigen circus, het Buffalo Circus.
In augustus 1975 leerde hij zijn huidige vrouw Patrizia Lotti kennen tijdens de opname van een tv show in Venetië. Hij testte uit of zij geschikt was voor het circus leven door een ballon boven haar hoofd kapot te schieten. Ze liet zich hierdoor niet afschrikken. Misschien kwam dit omdat ze toen al smoorverliefd was op Bill. In binnen- en buitenland kregen ze werk met hun Bill Lotti show. tot aan Bahrein en Saoedi Arabië en Iran. En Patrizia ging met plezier oefenen om een volwaardig circusartieste te worden.
Na 1997 waren Bill en Patricia o.a. te zien bij het circus Apollo van Gebruers Malter als duo Los Pistoleros. Hier op de foto te zien met Amina Herfs. In 1978 toerden ze in Nederland met het kleine gezellige circus Charivari van Bart de Vrind. Ze stelden er 2 nummers voor dit als Les Kartoums, de levende mummie en en ook Los Pistoleros de scherpschutters uit Mexico. Het werk van Patrizia was niet altijd zonder gevaar. Ze kreeg een keer tijdens een optreden een kogel in het hoofd, die er nog jaren gezeten heeft.
Met een blauw witte twee mast tent werd startte het stel in november 1989 met het Magic Circus die na 2 jaar werd vervangen door een viermaster met verhoogde piste.
In 1992 startte het seizoen in Kontich met in het spektakel 3 Tsjechische artiesten met rolarola, duiven, honden en katten Bill bracht o.a. met Patrizia een cowboynummer. Patrizia en Bill trouwden op 26 november 1994 in de circustent die voor deze gelegenheid in het gemeentelijk park stond, op nog geen 100 meter van het gemeentehuis.
Circus was voor Bill zijn leven, en hij voelde zich gelukkig met zijn zeer sterke vrouw Patrizia. Een gevleugelde uitspraak van hem: “ik blijf leven tot ik dood ga“.
Bron:
http://circusweb.nl/bill-kartoum-87-overleden/