Circus in de Zorg was onlangs ook te gast in Assen. In het grote Dagblad van het Noorden en in de regionale pers kreeg het nogal wat publiciteit, met name uiteraard door de opzet.
En door de (gewaagde?) combinatie van tamelijk oud en heel erg jong publiek. Interzorg koos op die manier bewust voor een mix, die uitstekend uit bleek te pakken.
Ook de èchte doelgroep, de bewoners van drie zorginstellingen, vonden dat en genoten extra van het enthousiasme van de kleuters.
Nota bene van een basisschool in mijn woonplaats... Tja, daar was ik dus te oud voor. En voor de andere groep weer te jong....
Hoewel ik volgens sommigen hier toch al wel flink aan het dementeren ben.... Jaja, met wat geduld mag ik binnenkort ook mee naar het circus.
Een mooie toekomstverwachting, fijn om nu al vast van te dromen!
Het verslag in de krant:
http://www.dvhn.nl/drenthe/In-Assen-sta ... 56415.htmlIn Assen staan de rollators naast de circustent (+video)
Even hiervoor was Veronica Faltiny nog een oude vrouw. Maar hier bewijst ze dat ze nog net zo lenig is als vroeger.De clowns en acrobaten van circus Sijm traden vrijdag in Assen op voor een bijzonder publiek: de oudere bewoners van verschillende verpleeglocaties van Interzorg én basisschoolkinderen uit Roden. De circustent staat op het terrein van Nieuw Graswijk, aan de rand van Assen.
De rolstoelafhankelijke bewoners van verschillende Interzorglocaties in Assen, Smilde en Vries worden naar het midden van de tent gereden.
Buiten de tent is een twintigtal rollators geparkeerd.
Zingend naar binnenDe kinderen van obs de Marke in Roden gaan zingend naar binnen. ‘Circus, Circus!’, klinkt het enthousiast.
De voorstelling begint met trompetmuziek. De ouderen neuriën het 'O sole mio' mee.
Dan kom een oud stel binnen. Hij met bierbuik, zij met rollator. ,,Vroeger werkten wij ook bij het circus", begint de man.
Toen was jij mooi, zó mooi. En moet je nu eens zien."
Het publiek barst in lachen uit.
Acrobatenkunsten en clownsgrappen,,Kan je nog steeds je been in je nek leggen?", vraagt de man aan zijn vrouw. Verrek, dat kan ze. De oude vrouw verandert plotseling in haar jongere zelf.
De acrobate klimt in de doeken, hangt op de kop, laat zich naar beneden rollen en maakt een luchtspagaat.
De ‘oohs’ en ‘aahs’ zijn niet van de lucht.
Met verwachtingsvolle gezichtjes kijken de kinderen, die vooraan zitten, toe.
Af en toe mogen ze helpen, als Clown Frenky onverwacht een act in zijn eentje moet doen, bijvoorbeeld.
,,Als er een bordje gaat vallen, moeten jullie roepen welk bordje.” ,,Eeéén”, klinkt het al snel. ,,Drie, drie, drieeee!”
De ouderen in het publiek stoppen lachend hun vingers in de oren.
En als de acrobate sierlijk vijf hoepels in de lucht houdt doen twee dames enthousiast mee. Met hun armen imiteren ze haar bewegingen.
Rust en een persoonlijk welkomEen uurtje, dan is de voorstelling alweer voorbij. Een bewuste keuze, vertelt Jan Plug van het circus. ,,We hebben veel ervaring met dit publiek.
Zo is de opbouw rustiger dan bij een gewoon circus, heten we iedereen persoonlijk welkom en is de muziekkeuze op de doelgroep afgestemd.”
Mevrouw Tjoelker uit Assen komt met een glimlach de tent uit. ,,Ik vond het hartstikke mooi. Ik ben vroeger heel sportief geweest, ik zat op turnen.
En dan zie je haar in die doeken, dat vond ik echt een diamantje. Ook die jongen met de ballen vond ik kunstig!”
,,Wij speelden vroeger thuis altijd circusje”, vertelt mevrouw van Dijk. "Ik ben een van een tweeling, dan sprongen we zo op elkaars nek!”
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(In de echte krant stonden meer en grotere foto's. Ik had het geluk een Drentse editie te vinden in de trein, op de terugreis van het èchte Circus Sijm dat ik bezocht in Soest.
Zo kwam ik dus ook prima aan mijn trekken, alleen niet zo dicht bij huis.....)